ائتلاف کارگزاران و اصلاح‌طلبان برای حذف عارف!/ ناطق‌نوری بازیگر انتخاباتی حامیان دولت‎

کد خبر: 443093

قرار بود پاداش از خود گذشتگی عارف که سبب پیروزی دکتر روحانی در انتخابات شد که هیچ سابقه اصلاح طلبی ندارد؛ معاون اولی یا پستی درخور، در دولت یازدهم باشد؛ اما در عمل این اتفاق نیوفتاد.

ائتلاف کارگزاران و اصلاح‌طلبان برای حذف عارف!/ ناطق‌نوری بازیگر انتخاباتی حامیان دولت‎

سرویس سیاسی فردا ؛ محمدرضا عارف، کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری که به توصیه رئیس دولت اصلاحات از انتخابات کنار کشید و البته اعلام هم نکرد که به نفع چه کسی کنار کشیده است، به شدت فعالیت های خود را در سراسر کشور در پیش گرفته و تقریبا فعال‌ترین فردی است که آشکارا برای این دوره انتخاباتی فعالیت می‌کند.

طبق شنیده‌ها قرار بود پاداش از خود‌گذشتگی عارف که سبب پیروزی فردی در انتخابات شد که هیچ سابقه اصلاح طلبی ندارد؛ معاون اولی یا پستی درخور، در دولت یازدهم باشد؛ اما در عمل این اتفاق نیوفتاد و عارف هیچ‌جایی در کابینه دولت روحانی نداشت؛ لذا پس از آن، عارف با راه اندازی تیم رسانه‌ای خود و ساماندهی برخی اطرافیانش برای انتخابات مجلس فارغ از جریان اصلاح طلب برنامه‌ریزی کرد. حال آنکه جریان اصلاح‌طلبی خود دچار انشقاق و اختلافات درونی از جنس «ندا»‌ی صادق خرازی نیز هست.

اصلاح‌طلبان؛ نگران فعالیت‌های مستقل عارف

از سوی دیگر گفته شده است که اصلاح‌طلبان نزدیک به خاتمی نیز از شروع فعالیت مستقل عارف نگران هستند و حرکات عارف را عامل انشقاق در جریان اصلاحات دانسته‌اند. این طیف معتقدند عارف با توجه به کنار کشیدنش در ایام انتخابات، وجهه ای برای خود دست و پا کرده و احتمال رای آوری بالایی در انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهد داشت و با توجه به اینکه هنوز رئیس دولت اصلاحات نتوانسته خود را در افکار عمومی جامعه بازسازی کند، استقلال عارف بدون خاتمی و رفتن به مجلس برای اصلاح‌طلبان بسیار بد خواهد بود.

از طرف دیگر حزب کارگزاران سازندگی که در زمره احزاب اصلاح طلب تعریف می شود، تمام تلاش خود را به کار بسته است تا با کنار زدن عارف، ناطق نوری رفیق و یار دیرینه هاشمی را جایگزین وی کند.

خاستگاه مشترک ناطق و هاشمی

قطعا یکی از گزینه‌های موثر در انتخابات «ناطق نوری» خواهد بود؛ ناطق که خواستگاهش مانند هاشمی راست سنتی است سالهاست از جریانات سیاسی به دور بوده است از گذشته در کنار هاشمی قرار داشته تا جایی که در انتخابات ۷۶ عملا انتخاب ناطق را ادامه یافتن راه هاشمی می دانستند و همین امر باعث رای بالای محمد خاتمی در آن انتخابات شد.

به همین دلیل است که رسانه‌ها نزدیکی و رفاقت هاشمی و ناطق را در مسیر انتخاباتی کارگزارانی‌ها بی‌تاثیر ندانسته و یکی از راهبردهای حزب کارگزاران را بهره‌گیری و به میدان کشیدن ناطق نوری می‌دانند .

با وجود اینکه تاکنون ابراز تمایلی از سوی رئیس مجلس پنجم برای ورود به صحنه انتخابات صورت نگرفته است؛ ولی بارها رسانه‌های کارگزارانی‌ به محوریت ناطق نوری در انتخابات مجلس دهم اشاره کرده اند.

صدا به عنوان ارگان رسانه‌ای کارگزاران در این باره می‌نویسد: «با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم باز هم توجه‌ ها به سمت «ناطق نوری» جلب شده است.»

مجلسی که ناطق راس آن باشد؛ قدرتمند خواهد بود

از سوی دیگر صادق زیبا کلام در گفتگو با آرمان، گفته است: «مجلسی که ناطق نوری در رأس آن قرار داشته باشد از مجلسی که «عارف» ریاست آن را برعهده بگیرد قدرتمندتر خواهد بود. قبل از اصلاحات، اعتدال حائز اهمیت است. مجلس ششم می‌توانست جامعه را بیشتر به اهداف اصلاحات نزدیک‌تر کند که از ظرفیت آن استفاده نشد.»

زیباکلام در ادامه می‌گوید: «به همان دلیلی که آقای «ناطق» برای اصلاحات در شرایط فعلی نسبت به دکتر «عارف» فایده بیشتری دارد به همان منطق هم ممکن است در برخی از حوزه‌ها چهره‌های اصولگرا بیشتر به درد اصلاح‌طلبان بخورند. اصلاح‌طلبان باید در صورتی که فاقد گزینه مناسب در برخی از مناطق هستند از نیروهای معتدل اصولگرایی استفاده کنند. ولی این را یقین دارم که اگر در 24 خرداد 92 آقای دکتر عارف پیروز شده بودند و ایشان الان رئیس‌ جمهور بودند، ما همین قدر دستاورد را هم نمی‌داشتیم.»

حمایت اتحاد ملت از ناطق؛ جایگاه عارف کجاست؟

از طرف دیگر در حزب جدیدالتاسیس اتحاد ملت که داعیه اطلاح طلبی دارد نیز می توان رگه های حمایتی از ناطق نوری را مشاهده کرد. این حزب که با علم اصلاحات به فضای رسانه ای کشور ورود کرد؛ در اولین نشست مطبوعاتی دبیر کل آن یعنی علی شکوری راد به صراحت از خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات نام برد و از محور بودن وی سخن گفت؛ اما با علم به اصول گرا بودن ناطق نوری احتمال سرلیست بودن وی از سوی اصلاح طلبان را رد نکرد و این یعنی عارف این بار هم جایگاهی در بین اصلاح طلبان ندارد .

شکوری راد در نشست خبری هفته گذشته حزب اتحاد ملت درخصوص ناطق نوری گفت: وی مورد احترام همه جناح های کشور است و رویکرد ایشان طی سالهای گذشته نشان داد که شمول آنها افزایش یافته ولی آقای ناطق نوری فردی اصولگرا است ولی از جمله اصولگرایانی است که می توان با وی تعامل کرد. وی ادامه داد: در برنامه خود داریم تا با آقای ناطق نوری ملاقاتی داشته باشیم و به غیر از وی با آقایان عارف، لاریجانی، هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی نیز دیدارهایی را خواهیم داشت؛ البته برای اقای ناطق نوری اولویت ویژه وجود دارد .

آنچه مشخص است کارگزارانی ‌ها به‌واسطه ارتباط نزدیک با بدنه دولت و همچنین حمایت ویژه هاشمی رفسنجانی در تلاش‌اند تا برای انتخابات مجلس بتوانند اصلاح‌طلبان را زیر چتر خود قرار دهند و مدیریت صحنه را در انتخابات پیش رو از آن خود کنند، از طرف دیگر در حال حاضر اصلاح طلبان به جز اتحاد ملت حزب قوی و رسمی دیگری برای فعالیت های انتخاباتی ندارد؛ به علاوه اینکه جایگاه ندا نیز در محضر اصلاح طلبان متزلزل و نامعلوم است و کارگزاران سازندگی از این نابسامانی به وجود آمده در اردوگاه اصلاح طلبی کمال استفاده را می کند و تمام تلاش خود را برای کنار زدن چهره هایی مانند عارف و به میدان آوردن رفیق و یار دیرینه و این روزهای هاشمی یعنی «ناطق نوری» به کار بسته اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها