رکورد 15 دقیقه ای برای تصویب مهمترین طرح مجلس/تجمع نمایندگان مقابل هیئت رئیسه/ قشقاوی ظریف را به بیرون راهنمایی کرد

کد خبر: 454365

لاریجانی با اعلام اینکه فرصت اندک است از نمایندگان خواست تذکرات آیین نامه‌ای، ‌اخطارهای قانون اساسی و دیگر پیشنهادات خود را راجع به دیگر جزییات طرح مطرح نکرده و اجازه دهند طرح با سرعت بیشتری تصویب شود.

سرویس سیاسی فردا؛ جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با دستور بررسی جزییات طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.
در ابتدا حسین سبحانی‌نیا به ارائه پیشنهادی در زمینه اصلاح 3 بند از طرح مذکور پرداخت که پس از تصویب آنها لاریجانی با اعلام اینکه فرصت اندک است از نمایندگان خواست تذکرات آیین نامه‌ای، ‌اخطارهای قانون اساسی و دیگر پیشنهادات خود را راجع به دیگر جزییات طرح مطرح نکرده و اجازه دهند طرح با سرعت بیشتری تصویب شود.
از این رو، جمعی از نمایندگان که به فرصت نیافتند، برای طرح پیشنهادات تذکرات و اخطارهای قانون اساسی خود اعتراض داشتند در جایگاه هیئت رئیسه و نیز مقابل جایگاه ناطق تجمع کردند که در این میان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز که از ابتدا در جلسه حضور یافته بود صحن را ترک کرد.
همچنین مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس با فریادهایی مکرر ابراز می‌داشت که تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام تصمیم شخص علی لاریجانی بوده و ربطی به رهبر انقلاب ندارد.
در پایان زارعی و زاکانی اعضای هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان وی را به جایگاهش هدایت کردند؛ اما همچنان تجمع نمایندگان مقابل هیئت رئیسه ادامه داشت.
همزمان با شلوغ شدن مجلس، قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه، ظریف را به خارج از مجلس هدایت کرد.
در ادامه در حالی که فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس در حال قرائت ماده واحده این طرح بود، تعداد زیادی از نمایندگان مقابل هیئت رئیسه جمع شده بودند.
در جمع تعدادی از نمایندگان مطهری و زاکانی با هم بحث می کردند و در سوی دیگر مجلس زارعی با تخت روانچی و عراقچی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای گفتگو می کرد.
در حالی این مباحث ادامه داشت که کوچک زاده مجدداً به قسمت جلویی مجلس بازگشت و در اعتراض به اقدام لاریجانی مبنی بر عدم اجازه به نمایندگان برای بررسی پیشنهادات داد و فریاد کرد.
تعداد زیادی از نمایندگان نیز اطراف باهنر نائب رئیس مجلس جمع شده بودند. نبویان نماینده تهران و عضو کمیسیون برجام و سالک نماینده اصفهان محوریت گفتگو با نایب رئیس مجلس را داشتند.
در پایان ماده واحده طرح اقدام متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام با ۱۶۱ رای موافق، ۵۹ رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۵۰ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
تصویب کلیات این طرح با موافقت ۱۳۹ نماینده و مخالفت ۱۰۰ نماینده در جلسه روز یکشنبه مجلس تصویب شده بود.
با تصویب جزئیات این طرح، عراقچی و تخت روانچی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای نیز صحن مجلس را ترک کردند.
پس از تصویب ماده واحده این طرح رسایی با صدای بلند گفت: این قانون شکنی رسمی است، مجلس فرمایشی نیست.
علی رغم تغییر دستور مجلس هنوز هم حال و هوای برجام بر مجلس حاکم است و نمایندگان از بررسی و تصویب سریع این طرح در شوک هستند.
گفتنی است تصویب جزئیات این طرح با یک ماده واحده، ۹ بند و ۲ تبصره تنها حدود ۱۵ دقیقه زمان برد!
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها