چهارمین مناظره جمهوریخواهان/ترامپ: نمی‌توانیم پلیس جهان باقی بمانیم

کد خبر: 463417

نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چهارمین مناظره تلویزیونی بر سر مداخله نظامی این کشور در خارج و گروه تروریستی داعش به شدت دچار اختلاف نظر شدند.

تسنیم: روزنامه واشنگتن پست نوشت نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مناظره شب گذشته بر سر مداخله نظامی این کشور در خارج و گروه داعش به شدت دچار اختلاف نظر شدند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی چهارمین مناظره نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری اختلافات شدید این هشت نفر را، به ویژه بر سر موضوع سیاست خارجی، آشکار کرد. در این مناظره سناتور رند پل و دونالد ترامپ میلیاردر با تشکیل یک تیم دو نفره غیرمنتظره مداخلات آمریکا در امور کشورهای خارجی را زیر سوال بردند.
این دو از لحاظ فلسفی از دو جایگاه متفاوت می آیند؛ پل از یک سنت آزادیخواهانه که در پدرش، ران پل عضو قدیمی مجلس نمایندگان، تجسم یافته بود. اما فلسفه ترامپ ظاهرا روی این دو تلقی بنا شده است که ترامپ بهتر از هر کس دیگری معامله می کند، و به معنای لغوی کلمه، هر مشکلی اساسا در کنه خود یک معامله است.
اما آنها هر دو با نامزدهای دیگر -- به ویژه با کارلی فیورینا مدیر سابق حوزه فناوری، بن کارسون جراح بازنشسته مغز و اعصاب و سناتور مارکو روبیو -- که خواستار سیاست های نظامی تهاجمی تر بودند، مخالفت می کردند.
ترامپ گفت :«ما نمی توانیم همچنان پلیس جهان بمانیم.»
پل نیز گفت: «شما بدون درگیر شدن در هر جنگ داخلی در گوشه و کنار جهان هم می توانید قدرتمند باشید.» اما ائتلاف این دو چندان دوام نداشت.
در مناظره سه شنبه شب، ترامپ بر روی صحنه با انتقادهای شدید نامزدهای دیگر مواجه شد. جان کاسیچ طرح های ترامپ را برای اخراج گسترده مهاجران غیرقانونی «احمقانه» خواند. فیورینا به ترامپ تاخت چون یک بار گفته بود پوتین را می شناسد چون با او در اتاق انتظار یک برنامه تلویزیونی دیدار کرده بود.
حتی پل، متحد ترامپ در موضوع سیاست خارجی ، از او انتقاد کرد که نمی داند پیمان تجاری دو سوی اقیانوس آرام چیست اما به آن حمله می کند.
کارسون، دیگر پیشتاز نامزدهای جمهوریخواه، بار دیگر مناظره آرامی داشت. اما مناظره های آرام تاکنون لطمه ای به او نزده است.
هم پل و هم جب بوش، فرماندار سابق ایالت فلوریدا بحث های شدیدی داشتند و چنان درگیر بحث و جدال شده بودند که قبلا از آنها مشاهده نشده بود. اما برای هیچ کدام از این دو این تضمین وجود ندارد که یک مناظره خوب بخت و اقبال آنها را که ماههاست چندان امیدوار کننده نبوده است، احیا کند.
نامزدهای جمهوریخواه بر سر مسئله چگونگی مواجهه با گروه داعش و روسیه به شدت اختلاف نظر داشتند. ترامپ خواستار آن بود که آمریکا از رویارویی بیشتر پرهیز کند -- و نامزدهای دیگر او را سرزنش کردند که از ضعف نشان دادن حمایت می کند.
ترامپ گفت: «اگر پوتین می خواهد برود و پدر داعش را درآورد، من از آن حمایت می کنم.» وی افزود در یک فصل از برنامه «60 دقیقه» با رئیس جمهور روسیه دیدار کرده است. ترامپ از دردسرهایی که مداخلات آمریکا در عراق و لیبی به وجود آورد، ابراز بیزاری کرد. او همچنین گفت آمریکا نباید علیه داعش اقدام نظامی بکند و در عوض بگذارد کشورهای دیگر منطقه این مسئولیت را بر عهده بگیرند. ترامپ گفت: «آنها می گویند، احمق ها همین طور پیش بروید، همین طور پیش بروید. اما ما نمی توانیم همین طور پلیس جهان باشیم.»
بوش پاسخ داد ترامپ درست متوجه نشده است که پوتین و داعش چه نگاهی به جهان دارند.
پس از آن تندترین بحث هایی که تاکنون در مناظره جمهوریخواهان مشاهده شده است آغاز شد و نشان داد که میان آنها چه اختلافات گسترده ای وجود دارد.
فیورینا جزو آنهایی بود که خواستار یک سیاست خارجی تهاجمی تر، هم با استفاده از نیروی نظامی و هم با گوشمالی های دیپلماتیک بودند. او از ترامپ به سبب ساده لوح بودن درباره خطر پوتین انتقاد کرد و گفت خودش (اگر رئیس جمهور شود) بلافاصله با پوتین وارد گفتگو نخواهد شد. وی در عین حال گفت قبلا با پوتین «البته نه در اتاق انتظار تلویزیون، بلکه در یک جلسه خصوصی» ملاقات کرده است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها