تشکیل کمیته مقابله با بحران اقتصادی در قزاقستان

کد خبر: 471142

همزمان با افزایش نرخ ارز و افت ارزش تنگه پول ملی قزاقستان؛ رئیس جمهوری این کشور دستور تشکیل کمیته ضد بحران در قزاقستان را صادر کرد.

فارس: همزمان با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و افت ارزش تنگه قزاقستان؛ نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری این کشور، دستور ویژه ای برای تشکیل کمیته ضد بحران تشکیل داد.
تشکیل کمیته ضد بحران اقتصادی نظربایف در حالی است که نرخ ارزش دلار نسبت به تنگه از حدود 2 ماه پیش افزایش را نشان می‌دهد و پس از برکنار شدن «غیرت کلیم‌بتوف» رئیس بانک ملی قزاقستان و منصوب شدن «دانیار آکی‌شف»، این روند صعودی علیرغم پیش بینی‌ها تقویت شده است.
در همین حال، «کازینفرم»، نوشت، قرار است امروز چهارشنبه وزیر اقتصاد ملی قزاقستان در جلسه دولتی پروژه‌ اقدامات ملی و برنامه اقدامات ضدبحرانی دولت و بانک ملی در جهت تأمین ثبات اقتصادی و اجتماعی برای سال‌های 2016-2018 را ارائه کند.
به گفته وی، پروژه اقدامات ملی دارای شاخص‌های هدفمند برای 10 سال طراحی شده است که این طرح چندی قبل از طرف رئیس جمهور مورد توجه قرار گرفته بود.
وزیر اقتصاد ملی قزاقستان گفت: برنامه ضدبحران از 2 بخش تشکیل شده است که بخش اول آن به تشکیل اقتصاد با ساختار جدید در 5 بخش و در بخش دوم اقدامات مفید برای تحریک رشد و سرمایه‌گذاری اقتصادی تعیین شده‌ است.
وی تصریح کرد: برای ایجاد اقتصادی با ساختار جدید اقداماتی نظیر ایجاد ثبات در حوزه مالی، بهینه‌سازی سیاست بودجه‌، خصوصی‌سازی و تحریک رقابت اقتصادی، بهبود بخشیدن به فضای سرمایه‌گذاری، پشتیبانی از حوزه‌های بالقوه اقتصادی، تحقق فعالیت پروژه‎های زیرساختی در چارچوب برنامه دولت و توسعه صنعتی و نوآوری، حمایت از بنگاهه‌های کوچک و متوسط، ارتقا میزان دسترسی به خرید مسکن، سرعت در تحقق پروژه‌های کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.
بحران اقتصاد جهانی اقتصاد کشورهای مختلف را در سطوح متفاوت به صورت منفی تحت تأثیر قرار داده و در این میان کشورهای حاضر در آسیای مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.
نکته قابل توجه در این زمینه ‌این است که گر چه این کشورها روابط و تعاملات اقتصادی و تجاری گسترده‌ای در ابعاد بین‌المللی ندارند، اما آثار منفی این بحران به صورت مستقیم و غیرمستقیم حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و حتی سیاسی آنها را با چالش مواجه کرده که در این بین، کاهش درآمد کشورهای حائز منابع انرژی از جمله قزاقستان و بازگشت موج مهاجران بیکار شده به برخی دیگر از این کشورها در روند منفی رشد اقتصادی قابل تأمل است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها