عارف و ماجرای دو بار انصراف از انتخابات/ از فعالیت در ستاد ناطق نوری تا سر لیستی فهرست اصلاح‌طلبان/ عارف: من در آب‌نمک خوابیده‌ام!

کد خبر: 498634

محمد رضا عارف که حالا به عنوان نماینده اول تهران وارد مجلس دهم شده است در گذشته سیاسی خود یک حرکت نامشخص در یک جریان سیاسی را به عنوان سابقه دارد، که می‌توان به حضور در ستاد ناطق نوری در سال ۷۶ و قرار گرفتن در سر لیست فهرست اصلاح‌طلبان از جمله آن‌هاست.

عارف و ماجرای دو بار انصراف از انتخابات/ از فعالیت در ستاد ناطق نوری تا سر لیستی فهرست اصلاح‌طلبان/ عارف: من در آب‌نمک خوابیده‌ام!
از پیش بینی عجیب عارف در سال 1387 تا ماجرای حرکات زیگزاگی او/ از سر لیستی فهرست اصلاح طلبان تا فعالیت در ستاد ناطق نوری / پسر عارف کیست؟
سرویس سیاسی فردا : محمد رضا عارف که سابقه وزارت پست و تلگرام و معاون اولی دولت اصلاحات و همچنین ریاست دانشگاه تهران را در کارنامه کاری خود دارد در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سرلیست فهرست سی نفرۀ ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان در تهران بود و توانست با کسب بیش از یک میلیون و ششصد هزار رای در رتبۀ اول تهران قرار گیرد و وارد مجلس دهم شود.
محمدرضا عارف در سال 1330 در یک خانواده مذهبی در یزد متولد شد او که استعداد و هوش خاصی در زمینه ریاضی داشت در دوران تحصیلش همیشه شاگرد اول بود. او در سال ۴۹ در کنکور رشته ریاضی رتبه دوم کشوری را بدست آورد. بعد از دریافت مدرک کارشناسی برق خود از دانشگاه تهران راهی آمریکا شد و مدرک دکتری برق خود را از دانشگاه استنفورد این کشور با بالاترین معدل ممکن گرفت. از پیش بینی عجیب عارف در سال 1387 تا ماجرای حرکات زیگزاگی او/ از فعالیت در ستاد ناطق نوری تا سر لیستی فهرست اصلاح طلبان/ منتشر نشود سوابق سیاسی پیش از انقلاب فعالیت‌های دانشجویی و مشارکت او در برگزاری جلسات مذهبی در زمان دانشجویی در دانشگاه تهران منجر به بازداشت او توسط کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک در سال ۵۴ شد. در سال 1354 تا 1359 که اوج جنب و جوش و درگیری های بین مردم با حکومت پهلوی بود و کشور هر روز دچار تلاطم تازه ای می‌شد، او با عضویت رسمی در انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا به فعالیت پرداخته است. از پیش بینی عجیب عارف در سال 1387 تا ماجرای حرکات زیگزاگی او/ از فعالیت در ستاد ناطق نوری تا سر لیستی فهرست اصلاح طلبان/ منتشر نشود
خانواده دوستی عارف تا ماجرای جالب ازدواج با همسرش محمدرضا عارف در بیشتر مواقع به همراه همسرش در محافل عمومی حاضر می‌شود او حتی به همراه همسرش برای ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 در ستاد انتخاباتی وزارت کشور حضور پیدا کرد. همسر او متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. زمانی که عارف به عنوان دبیر انجمن اسلامی ایران در آمریکا فعال بوده است طی نامه‌ای به انجمن‌های ایران می‌خواهد که دختری را برای ازدواج با او معرفی کنند. در پی این نامه حمیده مروج که در آن زمان ۲۱ ساله بوده است به او معرفی می‌شود و با هم ازدواج می‌کنند. حاصل ازدواج محمدرضا عارف و حمیده مروج سه فرزند پسر است.
همسر عارف حضور رسانه‌ای پررنگی در صداوسیما دارد و تقریبا هر هفته (حتی در زمان انتخابات) در تلویزیون می‌توان از مشاوره‌های تخصصی او در حوزه‌ی پوست و مو و زیبایی بهره گرفت.
نظریه پردازی در علم اطلاعات و رمزنگاری
عارف هرچند در سال‌های اخیر درگیری‌های اجرایی بسیاری داشته است لیکن از تدریس و تحقیق غافل نشده است. وی به عنوان یکی از نظریه‌پردازان مطرح جهان در نظریه اطلاعات و رمزنگاری موفق به معرفی شبکه‌ی مخابراتی معروف Aref Network شد. او در این سال‌ها بیش از ۲۸۰ مقاله علمی را تالیف و ارائه داده و ۱۱۰ پایان‌نامه دکتری و کارشناسی ارشد را راهنمایی کرده است. ۳ کتاب در زمینه مخابرات نیز از او ترجمه شده است. تر جمه‌ کتاب سیستم‌های مخابراتی دیجیتال و آنالوگ در سال 69 به‌عنوان کتاب سال انتخاب شد.
معاون اول دولت اصلاحات
دکتر عارف که از سال ۷۳ ریاست دانشگاه تهران را بر عهده داشت با روی کار آمدن دولت ششم به عنوان وزیر پست، تلگراف و تلفن از مجلس رای اعتماد گرفت. او در سال‌های 79 تا 80 به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به فعالیت خود ادامه داد. او در سال­های 1380 تا 1384 و دولت دوم اصلاحات به‌عنوان معاون اول رییس جمهور برگزیده شد. دکتر عارف سابقه سرپرستی شرکت مخابرات ایران، معاونت دانش‌جویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاونت آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقائم‌مقام و معاون هماهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی را در سالهای پس از انقلاب به عهده داشته است.
سابقه دو انصراف در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری عارف در انتخابات ریاست جمهوری به در خواست رئیس دولت هفتم و هشتم از ادامه حضور در رقابت انتخاباتی انصراف داد. هر چند در بیانیه انصرافش حاضر به حمایت از حسن روحانی نشد. او در دوره هشتم انتخابات مجلس نیز به دلیل اعتراض به رد صلاحیت اصلاح طلبانی که صلاحیت آنها مورد تایید قرار نگرفت از حضور در آن رقابت انصراف داد جالب است بدانید در آن دوره هم از عارف به عنوان سر لیست اصلاح طلبان یاد می‌شد.
از پیش بینی عجیب عارف در سال 1387 تا ماجرای حرکات زیگزاگی او/ از فعالیت در ستاد ناطق نوری تا سر لیستی فهرست اصلاح طلبان/ منتشر نشود کدورت و دلخوری عارف از روحانی حسن روحانی بعد از پیروزی در انتخابات که بخش ویژه آن را مدیون انصراف عارف به نفع او بود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عارف پیشنهاد کرد اما به دلایلی که برخی آن را پایین آمدن شان وی دانستند نپذیرفت و دیگر سمتی از سوی روحانی به این نماینده انصرافی اصلاح طلب پیشنهاد نشد این کم لطفی و بی مهری جرقه ای شذ تا اختلافاتش با حسن روحانی شعله ور شود که در نهایت این اختلافات به انتقاد تند عارف به روحانی منجر شد که پیرامون عدم حمایت رئیس جمهور از لیست ائتلاف اصلاح طلبان جهت حضور در مجلس شورای اسلامی بر می گشت به گونه ای که عارف گفت: اگر روحانی از ائتلاف اصلاح طلبان حمایت نکند اصلاح طلبان حاضر نخواهند بود در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری وی را مورد حمایت خود قرار دهند. عارف بعد از انتخابات 92 و بر آورده نشدن انتظاراتش از سوی روحانی بنیاد باران را که ریاست هیئت مدیره‌اش را بر عهده داشت ترک کرد و مجموعه ای جداگانه تحت عنوان بنیاد ایرانیان را به مدیریت خودش افتتاح کرد. از او به عنوان یکی از موسسین حزب منحله مشارکت یاد می ‌شود.
محمد رضا عارف و ناطف نوری کارگزاران سازندگی در مقابل ریاست عارف
هرچه به آغاز مجلس دهم نزدیک می‌شویم شانس عارف در مقابل لاریجانی برای ریاست مجلس کمتر و شکاف میان ائتلاف امید نمایان‌تر می‌شود. کارگزاران سازندگی پیش از انتخابات تمام تلاش خود را برای کاندیداتوری ناطق‌نوری به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس صورت داد و در مقالات و مصاحبه‌های غلامحسین کرباسچی و حسین مرعشی و محمد قوچانی بر این مساله تاکید شده بود که نشان دهد با سرلیستی عارف هم مخالفند. آنها در سال ۹۲ نیز پیگیری زیادی برای انصراف عارف به نفع روحانی صورت داده‌ بودند. پس از انتخابات و راه یافتن اعضای ائتلاف امید در تهران به مجلس این بار بحث ریاست مجلس مطرح شد باز رسانه‌های کارگزاران ساز ناکوک اصلاحات شده‌اند و ریاست لاریجانی بر مجلس را مطرح کرده‌اند. روزنامه آرمان که با خانواده هاشمی نزدیک است از ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم حمایت می‌کند و مواضع اعتدالی لاریجانی را یاری گر دولت حسن روحانی می‌داند. به هر روی باید منتظر ماند و دید اصلاح‌طلبان راه یافته به بهارستان بازهم عارف را کنار می‌گذارند و آنگونه که دبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفته او «فردین» جریان اصلاحات است؟
حرکت زیگزاگی و سیاست های گذشته عارف که امروز عضو شورای سیاست گذاری جریان اصلاح طلب است و به نوعی خط فکری این جریان از او نشات می گیرد در سال 76 در ستاد ناطق نوری فعالیت داشته است و این تغییر موضع امروز او با حواشی مختلفی درون حزبی مواجه شده است باید دید این تغییر موضع او که در مسائل دیگر مانند اظهار نظرهای مختلف پیرامون ماجرای حصر اتفاقا افتاده است در آینده به چه شکلی ادامه خواهد داشت. موضع گیری پیرامون مسئله حصر عارف پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و پیروزی حسن روحانی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری رئیس جمهور منتخب با نهادهای مربوطه میر حسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد رفع حصر شوند. عارف در زمستان ۱۳۹۲ در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: رهبر معظم انقلاب هیچوقت آقایان موسوی و کروبی را به عنوان سران فتنه نام نبرده‌اند و رأس فتنه را متوجه برخی کشورهای خارجی و معاند دانسته‎اند. هر کسی با توجه به دیدگاه و گرایش سیاسی که دارد می‌خواهد برای آقای موسوی و کروبی حکم صادر کند که این کار درستی نیست. عارف خود را موافق نگاه سید محمد خاتمی می داند، او در مصاحبه ای با هفته نامه مثلت می گوید: در کل تفکر اصلاح‌طلبی را قبول دارم که آقای خاتمی آن را نمایندگی می‌کرد و منجر به دوم خرداد ۷۶ شد. اصلاح‌طلبی در داخل نظام و برای پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌ها و اجرای کامل قانون اساسی است. او همچنین خود را معتقد به خطوط قرمز معرفی می‌کند و می‌گوید باید در برخی موارد اجرایی در چارچوب نظام کوتاه آمد و در عین حال گفته است در صورت مورد قبول واقع شدن برنامه‌هایش از سوی مردم به هیچ احدی اجازهٔ عبور از خطوط قرمزش را نخواهد داد. عارف در سال ۱۳۸۷ نیز که بحث کاندیداتوری او برای ریاست جمهوری مطرح بود در مصاحبه با هفته نامه شهروند امروز گفت: نمی‌خواهم کسی من را با رو دربایستی تأیید کند. نمی‌خواهم جریان اصلاح طلب را وادار به تصمیمی بکنم... با ذی نفوذان و بزرگان جریان اصلاح طلب مذاکره می‌کنم و ... آن وقت تصمیم نهایی را می‌گیرم. هر نظامی افرادی را در آب نمک می‌خواباند تا در شرایط لازم از آنها استفاده کند، فکر می‌کنم من یکی از آن افراد هستم که در آب نمک خوابیده‌ام. به همین خاطر الان احساس تکلیف می‌کنم و می‌آیم.
روحانی و عارف در هواپیما عارف، ذخیره اصلاح طلبان برای دوره پساروحانی برخی از سیاستمداران اصلاح طلب بعد از پیروزی قاطعانه لیست ائتلافشان در انتخابات بر این باور بودند که سکوی بعدی موفقیت رسیدن به کرسی ریاست مجلس است که گزینه ای که می توانستند روی آن حساب باز کنند کسی نبود جز محمد رضا عارف که قابلیت و توانایی رقابت با علی لاریجانی را بر سر رسیدن به ریاست مجلس را دارد. اما عده ای دیگر از سیاسیون بر این باورند که اصلاح طلبان نباید ریاست مجلس را عهده دار شوند که در صورت ناکار آمدی احتمالی مجلس در آینده لک ننگی برایشان باقی بماند و از عارف به عنوان گزینه ای که می تواند با حفظ جایگاه و شان مدیریتی اش جایگزین بعدی روحانی باشد یاد می کنند.
حمیدرضا عارف و محمدرضا عارف حمیدرضا عارف؛ یک فعال اقتصادی / چه کسی شرکت ایرانسل را به ایران آورد؟ غیر از انصراف‌ها و کنارگذاشته شدن‌های عارف مهمترین حاشیه پیرامون او فعالیت‌های اقتصادی فرزندش می‌باشد. حمید رضا عارف فرزند دکتر عارف، جوان ۳۷ ساله‌ای است که سال گذشته برای حضور در اتاق بازرگانی کاندیدا شده بود. عارفِ جوان دست راست پدر شمرده می شود. او در امر سیاسی مشارکت دارد و به عنوان عضو هیات مدیره در اداره بنیاد امید ایرانیان به پدر کمک می کند. در آبان 94 روزنامه اینترنتی امید ایرانیان به صاحب امتیازی خود تاسیس کرد.
او در سن ۲۳ سالگی وارد فضای اقتصادی شد و بعد از مدتی کوتاه ضمن ثبت چهار شرکت، توانست شرکت ام تی ان را به عنوان اولین اپراتور خصوصی تلفن همراه در کشور را به ایران بیاورد. او می‌گوید: «در تمام زندگی اقتصادیم هیچگاه از جایگاه پدرم به عنوان معاون اول رییس جمهوری استفاده نکرده‌ام و حتی جاهایی نظیر همین پروژه به ضررم هم بوده است. به لطف خداوند مردم عزیز نیز هیچگاه دکتر عارف و خانواده اش را در زمره تعابیر منفی این چنینی ندیده اند. هیچ یک از افراد درجه یک خانواده آقای دکتر عارف هرگز در سمت‌های دولتی، اقتصادی و سیاسی نه داوطلب بودند و نه حضور داشتند.» ضمن اینکه مدعی است حقوق او در این قرارداد نقض شده و از شراکت با MTN Irancell کنار گذاشته شده است.
اما با این وجود برخی هنوز این شائبه را طرح می‌کنند که چگونه ممکن است یک جوان بتواند بدون رانت پدرش این جایگاه اقتصادی را پیدا کند. که از قضا پدرش در آن زمان معاون اول رئیس جمهور بوده است و سابقه وزیر پست و تلگراف و تلفن را در سابقه خود داشته است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها