حرمت «بیمه زندگی»

کد خبر: 741827

اخیرا برخی شرکت‌های بیمه اقدام به اجرای طرحی کرده‌اند که طی آن با دریافت مبلغ ماهانه‌ای، تضمین می‌کنند که پس از گذشت دوره زمانی مشخص، مبلغ مشخصی را به بیمه‌گذار پرداخت نمایند.

حرمت «بیمه زندگی»
سرویس سیاسی فردا؛ سیدیاسر جبرائیلی: اخیرا برخی شرکت‌های بیمه اقدام به اجرای طرحی کرده‌اند که طی آن با دریافت مبلغ ماهانه‌ای، تضمین می‌کنند که پس از گذشت دوره زمانی مشخص، مبلغ مشخصی را به بیمه‌گذار پرداخت نمایند. به عنوان مثال، طبق حدول یکی از این شرکت‌ها، اگر فردی ماهیانه ۵۰ هزار تومان به این شرکت بپردازد (با یک افزایش مختصر در ابتدای هر سال)، در سال بیستم شرکت بیمه مبلغ ۳۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به وی پرداخت خواهد کرد.
بر اساس استفتائی که از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شده است، این قرارداد شرعی نیست.
سوال: برخى از شرکتهاى بیمه خصوصى در ضمن عقد بیمه عمر قرارداد مى‌نمایند که مثلاً با دریافت مبلغ سالانه یک میلیون تومان طى ۱۵ سال شخصى را بیمه نمایند. چنانچه شرکت مزبور مدعى سرمایه‌گذارى در امور بازرگانى و یا بازار بورس باشد و تعهد نماید مبلغى را به عنوان سود قطعى به بیمه‌پذیر بپردازد و در صورتى که در هر مقطع شخص به هر دلیل فوت نماید مبلغى قطعى مثلاً ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به ورثه پرداخت نماید و در صورت عدم فوت و پرداخت حق بیمه به مدّت ۱۵ سال، مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بپردازد آیا پرداخت وجه به شرکت مزبور و دریافت مبالغ فوق بدین شکل وجاهت شرعى دارد و یا خیر؟: جواب: قرارداد بیمه به نحو مذکور در سؤال، #صورت_شرعى_ندارد.
ولى اگر قرارداد "شرکت" (مشارکت)، بین بیمه شونده و بیمه کننده و یا قرارداد "مضاربه"، بین آن دو منعقد شود اشکال ندارد و هر یک از دو قرارداد یاد شده، احکام و آثار شرعى خاص خود را دارد.
در صورتی که شرکت‌های بیمه اجرای این طرح را متوقف نکنند، اسامی آن‌ها را با جزئیات طرح‌هایشان منتشر خواهیم کرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها