لاریجانی: هرگز نباید از تحریم اِبا داشته باشیم

کد خبر: 810759

ما نباید هرگز از تحریم اِبا داشته باشیم، آمریکا در برخی جا‌ها آنهم صرفاً موارد Cosmetic (مربوط به ظاهر کار) و Symbolic (نمادین) را فقط عمل می‌کند.

لاریجانی: هرگز نباید از تحریم اِبا داشته باشیم
سرویس سیاسی فردا: محمد جواد لاریجانی گفتگویی تفصیلی با تسنیم پیرامون برجام و تحریم ها داشته است که بخش هایی از آن در ادامه خواهد آمد:
- اخیراً برخی از مسئولان دولتی ادعا کرده‌اند که "ما تا وقتی که منافع اقتصادی داشته باشیم در برجام باقی می‌مانیم"، جنس این حرف کاملاً غلط است. همه باید براساس «تعهداتشان» -فارغ از سود و زیانی که از تعهدشان می‌برند- در برجام حضور داشته باشند، اما اگر بحث منافع اقتصادی مطرح باشد، بعضی تعهدات کنار رفته و کشور‌ها رها می‌شوند! - اروپایی‌ها بدتر از آمریکایی‌ها هستند، اینکه مثلا دولت آلمان می‌گوید که "اگر فلان کار را بکنم، آمریکایی‌ها ما را تحریم می‌کنند، بنابراین تعهدم را در برجام انجام نمی‌دهم" پاسخ آن‌ها این است که پس غلط کردید که برجام را امضا کردید. شما می‌خواستید امضای خودتان را بردارید و امضای آمریکا را به جای آن بگذارید؛ در این صورت تکلیف ما روشن بود. - الآن فشار‌هایی که بر روی تراکنش‌های مالی ما صورت می‌گیرد، به مقیاس فردی رسیده، یعنی اگر فردی از قبیل: دانشجو، استاد و یا فرد معمولی که به اروپا می‌رود، 5 هزار یورو را در بانکی جابه جا کند، می‌گویند که ما نمی‌توانیم با ایرانی‌ها مبادله بانکی داشته باشیم؛ لذا معتقدم که الآن نسبت به قبل از برجام، خیلی هوشمندانه‌تر و وسیع‌تر تحریم می‌شویم. - ما نباید هرگز از تحریم اِبا داشته باشیم، آمریکا در برخی جا‌ها آنهم صرفاً موارد Cosmetic (مربوط به ظاهر کار) و Symbolic (نمادین) را فقط عمل می‌کند. مثلاً می‌گوید که اروپایی‌ها هواپیمای ایرانی را نپذیرند، البته ما هواپیمای مهمی که به اروپا برود نداریم، هواپیما هم که چندان به ما نفروختند، این‌ها را می‌تواند لغو کند و یا در بعضی از بنادر اروپا، ما را نپذیرند. ما باید همه این‌ها را تحمل کنیم، یعنی اینکه عرض کردم باید برای تحریم تمرین کنیم، همین است. طبیعتا خروج احتمالی ترامپ از برجام، خیلی در کار ما مؤثر نیست. ما همه این تحریم‌ها را می‌توانیم پشت سر بگذاریم، هر کدام، راه خاص خودش را دارد و کشور قدرتمندی مثل ایران باید نشان دهد که آمریکا نمی‌تواند با تحریم آن را به زانو دربیاورد. - ما باید همین امروز و قبل از تاریخ‌های تبلیغاتی ترامپ اعلام کنیم که مثلاً اگر آمریکا تا یک ماه دیگر تمام تعهدات خود را انجام ندهد تا اطلاع ثانوی تمام بازدید‌ها و سیستم‌های مانیتورینگ آژانس متوقف می‌شود و اگر آمریکا رسماً خروج از برجام را اعلام کند باید ختم کامل نظارت‌ها را اعلام و از سرگیری فعالیت‌های متوقف شده پاسخ ما باشد؛ و بالاخره اگر با مکانیزم فاجعه‌بار ماشه تحریم‌های سازمان ملل احیا شوند، خروج کامل از NPT گزینه بسیار معقولی است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها