بزک FATF به شیوه برجام؛ زود عضو نشویم ضرر می‌کنیم!

کد خبر: 867967

حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در گفتگو با روزنامه زنجیره‌ای شرق به شیوه آنچه که زنجیره‌ای‌ها و مدعیان اصلاحات در‌باره برجام عمل کردند خواستار پیوستن سریع ایران به FATF شد!

بزک FATF به شیوه برجام؛ زود عضو نشویم ضرر می‌کنیم!

روزنامه کیهان: «روزنامه شرق» در ابتدای گزارش خود نوشته است‌: «مدیرعامل بانک صادرات که با «شرق» گفتگو می‌کرد، بیش از بسته‌شدن سوییفت، نگران نپیوستن ایران به FATF است.»

حجت‌الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات گفته است: «همه کشور‌ها سطحی از محرمانگی اطلاعات را دارند که در نظام بین‌الملل هم پذیرفته شده است و مغایرتی با توصیه‌های FATF ندارد. من با شجاعت می‌گویم افرادی که با پیوستن به FATF مخالف هستند؛ یا آن را کامل نخوانده‌اند یا به آن عملیاتی و کارشناسی نگاه نکرده‌اند یا هدف دیگری را دنبال می‌کنند.»

مدیرعامل بانک صادرات افزوده است‌: «به نظر من در شرایط کنونی پیوستن به FATF ضروری‌تر از گذشته است. وقتی تحریم‌های آمریکایی حاکم شده، باید برای عضویت در آن شتاب داشته باشیم.»

شیوه‌ای که روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدیران دولتی امروز برای تطهیر کنوانسیون‌های بین‌المللی و... در پیش گرفته‌اند همان روشی است که در‌باره برجام عملی ساخته بودند، آنان برای اینکه برجام در مجلس به خوبی بررسی نشود و ضرر‌های آن برای مصالح ملی کشور کشف و جلوی آن گرفته نشود مدعی بودند بدون برجام ایران هر روز هزار میلیارد تومان متضرر می‌شود بی‌آنکه بگویند امروز و با گذشت نزدیک به دو و نیم سال از اجرایی شدن برجام تکلیف بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی که ایران از طریق برجام سود کرده است چه شده و این مبلغ هنگفت کجا‌ها هزینه شده است.

ماجرای FATF نیز همین است، مدیرعامل بانک صادرات با همین شیوه در‌باره FATF استدلال می‌کند که هر روز که می‌گذرد بیشتر ضرر می‌کنیم و بایستی هرچه سریع‌تر به آن بپیوندیم و مشخص نیست که یک شیوه چند بار بایستی آزموده شود تا عده‌ای متوجه خیانت‌بار بودن آن بشوند؟!

تکرار یک دروغ قدیمی؛ برجام تصمیم نظام بود! روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «برجام تصمیمی بود که «نظام» گرفت و آنچه که اتفاق افتاد با همه ضعف‌ها و کاستی‌هایش، در مجموع مثبت بود.» در سال ۹۲ و با آغاز به کار دولت یازدهم، رهبر معظم انقلاب اسلامی با وجود یقین به سرانجام مذاکره با شیطان بزرگ و هم‌پیمانانش، به‌واسطه ایده دولت - که راه‌حل مشکلات را در مذاکره با آمریکا و هم‌پیمانان این کشور می‌دید - و با هدف بالابردن ظرفیت فکری ملت، مجال مذاکره و توافق را برای دولت فراهم کردند، همچنان‌که بیشترین حمایت را از تیم مذاکره‌کننده - با وجود بی‌اعتمادی مطلق به آمریکا - انجام دادند.

رهبر معظم انقلاب در مهرماه ۹۴ نامه‌ای را خطاب به رئیس جمهور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت یازدهم نوشتند و شروط ۹ گانه‌ای را در اجرای برجام متذکر شدند، شروطی حیاتی و مهم که راه ادعا‌های بعدی و وادادگی‌ها به بهانه موافقت ایشان را سد می‌کند. در بخشی از این نامه تأکید شد: «محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه، می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور منتهی شود.»

در ادامه دولت موظف شد تا شروط ۹ گانه رهبر معظم انقلاب، ۱۰ شرط شورای عالی امنیت ملی و ۹ شرط مجلس شورای اسلامی را در اجرای برجام رعایت کند.

روحانی شهریور ۹۳ در چهارمین نشست خبری خود گفت: «دولت و رئیس جمهور مسئول مذاکرات است و امروز هم گفتم که من مسئولیت تمام کار‌ها را برعهده می‌گیرم.» محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز آذر ۹۲ گفته بود: «رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری‌شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم... ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود.».

اما متأسفانه دولت در اجرای شروط ابلاغی مرتکب قصور و تقصیر‌های فراوان شد. نکته تأسف‌برانگیز اینکه پس از شکست واضح و روشن راهبرد دولت در «حل مشکلات کشور و ایجاد رونق اقتصادی از طریق مذاکرات هسته‌ای»، دولتمردان به‌جای عذرخواهی و تغییر ریل مدیریت اجرایی کشور و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی، در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی، به رفع مسئولیت از خود پرداخته مدعی شدند که «تمامی جزئیات مذاکرات تحت نظر رهبری انجام شده است»! و «برجام تصمیم نظام بود و دولت فقط مجری بود»! و...

عدم اختصاص ارز دولتی به واردات مواد اولیه پوشک علت گرانی این کالا است روزنامه ایران دیروز در گزارشی علت کمبود و گرانی پوشک بچه را عدم اختصاص ارز دولتی به واردات مواد اولیه این محصول دانست. در این گزارش آمده است: «داستان پوشک بچه از فیلمی در فضای مجازی شروع شد. پدری که می‌خواست برای فرزند خود پوشک بچه بخرد، اما با دو اتفاق تلخ مواجه شد، اول از همه نایاب شدن پوشک بود و دیگری افزایش چند برابری قیمت‌ها که شرایط خرید را برای تمام خانواده‌هایی که پوشک بچه می‌خرند، بسیار سخت می‌کند.»

ارگان دولت همچنین نوشت: «این موضوع از کجا شروع شد قطعاً مانند خیلی از کالا‌ها به گمرک می‌رسیم. صاحبان مواد اولیه پوشک بچه و دستمال کاغذی که بعد از ترخیص کالا باید پول کالای خود را پرداخت کنند، بیش از یک ماه معطل ماندند تا دولت تکلیف ارز آن‌ها را مشخص کند. این صنعت مانند سایر صنایع به‌دنبال ارز دولتی بود تا قیمت محصولاتش افزایش پیدا نکند، اما چند روز پیش به آن‌ها اعلام شد که مشمول ارز دولتی نیستند و باید سراغ ارز بازار آزاد بروند. بدین جهت اواخر هفته پیش تولیدکنندگان کالا‌های خود را با ارز آزاد ترخیص کردند.» ایران از قول رئیس انجمن صنایع سلولزی نیز نوشت: «از ۸ روز دیگر بازار با کمبود محصولات سلولزی، چون پوشک بچه، دستمال کاغذی و. روبه‌رو نیست، اما به خاطر آنکه واردات مواد اولیه این صنعت با ارز آزاد است مجبور به افزایش ۲ تا ۲.۵ برابری قیمت محصولات شدیم و البته این احتمال وجود دارد که با افزایش نرخ ارز مجدداً قیمت محصولات سلولزی گران شود.» وی با بیان اینکه خمیر پالپ ماده اولیه تولید پوشک بچه به خاطر مشخص نبودن پرداخت ارز دولتی و آزاد در گمرک ماند (به مدت یک ماه) و کارخانجات با کمبود ماده اولیه روبه‌رو شدند، گفته است: «با مشخص شدن اینکه تولیدکنندگان صنایع سلولزی باید ارز آزاد دریافت کنند، ترخیص مواد اولیه صورت گرفت و اکنون کارخانجات تولید را شروع کردند.»

مسئولیت وضعیت فعلی متوجه روحانی است روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارشی نوشت‌: «دولت از وضعیت دلار سود می‌برد؟ دولت می‌تواند جلوی انفجار قیمت را بگیرد؟ یا اراده‌ای خارج از توان دولت اجازه اصلاح امور را نمی‌دهد؟ این‌ها مهم‌ترین پرسش‌های افکار عمومی در شرایط حاضر اقتصاد تورمی ایران است. قیمت دلار بی‌محابا پیش می‌رود و خود را به مرز ۱۴ هزار تومان رسانده و سکه رکورد چهار‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را شکسته است. اعدادی عجیب که اگر همین چند ماه پیش به آن فکر می‌کردیم، به نظر بسیار بعید و فاجعه‌آمیز می‌رسید»

شرق در ادامه به نقل از سعید لیلاز اقتصاددانی که سال گذشته و در جریان انتخابات بیشترین حمایت‌ها را از رئیس‌جمهور و دولت کرده بود نوشت: «من از درون ایران به شما اطمینان می‌دهم که اگر آقای روحانی بخواهد، ما قادر به ایستادگی مؤثر در برابر تحریم‌های آمریکا هستیم. اگر نیستیم، به این معنی است که عمدتا نمی‌خواهند؛ نه اینکه نمی‌توانند یا نمی‌شود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «من پشت پرده را نمی‌دانم؛ ولی اختیاراتی که مقام معظم رهبری به روحانی و سران سه قوه داده، اگر به چوب داده بود تا الان کاری کرده بودند؛ اما ناشایست‌ترین مردانی که ممکن بود در ۲۵۰ سال گذشته در آمریکا سر کار بیایند، الان روی کار آمده اند و دارند اقتصاد، مسئولان و دولتمردان ایران را روی انگشت می‌چرخانند و ما را مسخره می‌کنند. مسئولیت این را من اساسا متوجه آقای روحانی می‌دانم». گفتنی است افرادی که تا دیروز از دولت حمایت می‌کردند چنین نظراتی دارند و معتقدند مسئولیت وضعیت امروز اقتصاد به عهده دولت و شخص رئیس‌جمهور است و این در حالی است که برخی شیوه و استدلال کهنه شده نمی‌گذارند کار کنیم را در پیش گرفته و در جواب همه سؤالات به آن استناد می‌کنند.

کپی‌کاری عجیب روزنامه اصلاح‌طلب از کیهان! روزنامه اصلاح‌طلب بهار روز گذشته در اقدامی عجیب در صفحه اول خود یادداشتی به نام یک فرد منتشر کرد که نیمی از آن عینا و بدون کمترین تغییری از صحبت‌های نمایندگان استان خراسان رضوی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه کیهان کپی شده بود نیم دیگر هم کپی شده از روی گزارش‌های چند سایت خبری پیرامون موضوع یادداشت بود.

نویسنده گفت‌و‌گوی نمایندگان مجلس با روزنامه کیهان و گزارش چند سایت خبری را با هم تلفیق کرده و به عنوان یادداشت آن هم به نام و عکس خود در صفحه اول این روزنامه منتشر کرده است.

در این یادداشت که تحت عنوان «وحدت دو ملت ایران و عراق ناگسستنی است» با اشاره به شایعات اخیر مطرح شده درباره زائران عراقی در مشهد آمده است: «در سال‌های اخیر از طرفی میلیون‌ها نفر ایرانی برای سفر به عتبات عالیات به عراق می‌روند و از سوی دیگر میلیون‌ها شیعه عراقی برای زیارت حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و سایر اماکن زیارتی به ایران می‌آیند و این رفت و آمد‌های میلیونی که اتفاقا اکثریت آن سفر‌های زیارتی است یک نگرانی جدی را برای نظام استکبار ایجاد کرده که آن ایجاد یک وحدت نظری و عملی در بین ملت‌های منطقه است... این حجم گسترده تبادل زائر آثار فرهنگی متعددی بر جوامعی مانند عراق گذاشته است و این باعث شده که نزدیکی بین دو ملت زیاد شود. یکی از اهداف چنین شایعه‌سازی‌هایی ایجاد تحریک افکار عمومی و اجتماعی برای مقابله با این حجم گسترده تبادل فرهنگی‌-زیارتی بین دو ملت ایران و عراق و به تبع آن خنثی‌سازی حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین است».

این در حالی است که مطالب فوق عینا کپی شده از صحبت‌های محمد دهقان و احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو اختصاصی با روزنامه کیهان است که یازدهم شهریورماه در گزارشی با عنوان «ردپای شایعات اخیر علیه زائران عراقی و ایرانی به انگلیس می‌رسد» در صفحه ۱۰ این روزنامه منتشر شده است.

جدا از اقدام غیراخلاقی و ناشایست نویسنده که یادداشتی را با سرقت از مصاحبه‌ها و گزارش‌های مختلف تهیه و با نام و عکس خود ارائه کرده است، این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که سازوکار انتشار مطالب و رویکرد‌ها در روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی تا چه میزان حرفه‌ای! است که مسئولان این روزنامه حتی زحمت خواندن محتوای مطالب را به خود نمی‌دهند و صرفا با هدف پر کردن صفحات روزنامه خود هر مطلبی که به‌دستشان می‌رسد را منتشر می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها