فواد ایزدی: از هر ۸ آمریکایی یک نفر دچار معضل گرسنگی است

کد خبر: 904852

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع ساختار آمریکای ساختارشکن برگزار شد.

فواد ایزدی: از هر ۸ آمریکایی یک نفر دچار معضل گرسنگی است

باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه، ۲۸ آذر) با موضوع ساختار آمریکای ساختارشکن با حضور فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا و حسین ظفری، کارشناس مسائل راهبردی برگزار شد.

فواد ایزدی کارشناس روابط بین‌الملل در ابتدای گفتگو در ارتباط با تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج این کشور از سوریه گفت: در توئیتی که ساعاتی پیش ترامپ منتشر کرد در واقع صحبتی از خروج به میان نیامد. مضمون توئیت وی درباره علت حضور آمریکا در سوریه بود که ترامپ دلیل آن را مبارزه با داعش عنوان کرده بود.

ایزدی گفت: در حال حاضر رسانه‌ها در حال انتشار خبر خروج آمریکا از سوریه هستند که البته موضوع جدیدی نیست و چندی پیش هم این بحث مطرح شده بود؛ باید دید که این بار چقدر برای خروج جدی هستند. اتفاقی که در روز‌های گذشته افتاده، اقدام ترکیه برای خروج کرد‌ها از ترکیه است. کرد‌ها برای مدتی کوتاه در معادلات سوریه هم پیمان آمریکا بودند تا در مقابل بتوانند حمایت ایالات متحده را تا آخرین روز داشته باشند.

کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: اتفاقی که اخیرا افتاده حاکی از آن است که آمریکا کشور چندان قابل اعتمادی نیست. چون اگر نیرو‌های آمریکایی سوریه را ترک کنند، نفوذ ترکیه و برخورد آن با نیرو‌های کرد اتفاق خواهد افتاد. از طرفی آمریکایی‌ها برای سوریه برنامه داشتند و مخالف خروج نیرو‌های خود از سوریه با توجیه اینکه اگر چنین اتفاقی بیافتد نفوذ ایران و روسیه در منطقه افزایش می‌یابد، بودند.

وی با اشاره به مقاومت مردم سوریه اظهار کرد: تاریخ نشان می‌دهد زمانی که مردم کشوری در مقابل آمریکا مقاومت می‌کنند، آمریکایی‌ها آن منطقه را ترک می‌کنند و اگر این بار در سوریه هم این اتفاق بیافتد، ثابت خواهد شد که مقاومت جواب می‌دهد.

حسین ظفری کارشناس مسائل راهبردی در ادامه گفتگو درخصوص هزینه‌های حضور آمریکا در سوریه برای ایالات متحده بیان کرد: آمریکایی‌ها در دهه‌های گذشته یک تصویر ابرقدرتی ایجاد کرده‌اند که بر اساس آن هیمنه‌ای به وجود آورده‌اند تا بتوانند بر این جهان حکومت کنند. آن‌ها تلاش کردند از این طریق به کشور‌های دیگر نفوذ کرده و تصویری مثبت از خود بسازند.

وی افزود:، اما واقعیت صحنه این است که آمریکا بر اساس آمار‌های به دست آمده، کسر بودجه بزرگی دارد و بر اساس پیش بینی‌ها احتمال می‌رود این کسری تا سال آینده هزار میلیارد دلار را هم رد کند و این موضوع فشار زیادی را به اقتصاد آمریکا وارد کرده است.

کارشناس مسائل راهبردی با تاکید بر فشاری که به آمریکا وارد شده و با طرح این سوال که آیا کشوری با وسعت آمریکا همان روند رو به رشد و یا به تعبیری اقتصاد اول جهانی را همچنان ادامه خواهد داد؟ بیان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد و فشار‌های اقتصادی ناشی از کسر بودجه، روند نزولی اقتصاد آمریکا را گوشزد می‌کند. با ادامه این وضعیت آمریکا دیگر نخواهد توانست آن جایگاه اول اقتصاد جهان را حفظ کند.

فواد ایزدی کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا دست‌ها را بالا برده و اعلام کرده اند که آمریکا هژمون نخواهد بود خاطرنشان کرد: مردم آمریکا اولین قربانیان تفکر لیبرال دموکراسی هستند.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی آمریکا اعلام کرده است که ۴۰ میلیون نفر در این کشور با معضل گرسنگی مواجه هستند ادامه داد: از هر ۸ آمریکایی یک نفر دچار معضل گرسنگی است و از سوی دیگر، آمریکا با مشکل توزیع عادلانه ثروت مواجه است.

ایزدی با اشاره به اینکه ما در حوزه اقتصادی متاثر از اقتصاد غرب هستیم اظهار کرد: امکان تحول جدی با ساختار موجود در آمریکا وجود ندارد؛ تحلیلگران یک شرکت بزرگ مالی در آمریکا ارزیابی کرده اند که این کشور از این به بعد رو به افول خواهد بود.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اختلاف طبقاتی در آمریکا افزود: در این کشور درصد کمی از مردم ثروت در اختیار دارند و سایر افراد با مشقت زندگی می‌کنند. درصد قابل توجهی از مردم این کشور به نان شب خود محتاج هستند و خانواده‌ها از هم پاشیده شده اند و کسی نیست که به داد آن‌ها برسد؛ همچنین درصد ازدواج‌ها در آمریکا منجر به طلاق در ۵ سال اول شده است.

ایزدی با اشاره به اینکه آمریکایی شدن چیزی نیست که به درد بخورد افزود: در کشور ما درصدی از جوانان تصور می‌کنند که مشکلات کشور مختص ایران و مقصر مشکلات مسؤلان کشور هستند، ولی واقعیت این است که مشکلات ما را سایر کشور‌ها هم دارند؛ لذا مشکلات لزوما مختص ما نیست.

حسین ظفری کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه آمریکا جزو شش کشوری است که با نابرابری اقتصادی روبرو است عنوان کرد: روند نزولی در آمریکا طی دهه‌های آینده شکل خواهد گرفت. حدود ۴۲ درصد دارایی آمریکا در اختیار یک درصد جامعه است و از سوی دیگر، آمریکا در سال ۲۰۱۷ با بیش از ۲ میلیون زندانی در صدر کشور‌ها در این حوزه قرار دارد. همچنین در حوزه طلاق باید اذعان داشت که این کشور جزو ۱۰ کشور اصلی دنیا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با حقوق بشر دوگانه از سوی آمریکا مواجه هستیم لذا، ایالات متحده آمریکا که مدعی حقوق بشر است در عراق، سوریه، یمن و لبنان مداخله می‌کند در حالی که دم از حقوق بشر می‌زند تصریح کرد: در رابطه با آتش سوزی کالیفرنیا حتی یک کشور درجه سه هم می‌توانست مدیریت بحران داشته باشد. آمریکا بر روی گسل‌های مذهبی، جغرافیایی و مرزی تمرکز کرده تا آمار خشونت در منطقه بالا برود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها