نماینده مجلس: با پذیرش FATF برگ برنده‌ای در جنگ اقتصادی نداریم/سبحانی‌نیا: مشکلات کشور با پیوستن به FATF حل نخواهد شد

کد خبر: 968467

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است که با پذیرش شروط FATF قادر به دور زدن تحریم‌ها نخواهیم بود و به تعبیری برگ برنده‌ای در جنگ اقتصادی با آمریکایی‌ها نخواهیم داشت.

نماینده مجلس: با پذیرش FATF برگ برنده‌ای در جنگ اقتصادی نداریم/سبحانی‌نیا: مشکلات کشور با پیوستن به FATF حل نخواهد شد

خبرگزاری تسنیم: ابوالفضل حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی الحاق ایران به برخی بندهای FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مزایا و معایب الحاق ایران به این کارگروه اقدام مالی اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ‌کدام از موافقان الحاق ایران به این کارگروه نتوانسته‌اند مخالفان را بری پیوستن به آن متقاعد کنند.

وی با تأکید بر اینکه موافقان پذیرش شروط FATF از سوی ایران نیز جز ضرر، حاصلی برای کشور ندارد، اظهار داشت: الحاق به FATF موجب بهتر شدن اوضاع فعلی کشور در شرایط تحریمی نمی‌شود،‌ با پذیرش شروط FATF قادر به دور زدن تحریم‌ها نخواهیم بود و به تعبیری برگ برنده‌ای در جنگ اقتصادی با آمریکایی‌ها نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: الحاق ایران به FATF موجب می‌شود تا زمینه برای سلطه بیشتر آمریکایی‌ها بر منابع مالی و پولی کشور به‌وجود آید که متأسفانه برخی‌ دولتمردان با ایجاد دو قطبی‌هایی، قصد دارند کشور را در تنگنایی قرار دهند که پاسخی برای آیندگان نداشته باشیم.

حسن‌بیگی ادامه داد: در صورت الحاق ایران به FATF اگر بخواهیم تحریم‌‌ها را دور بزنیم، به‌ راحتی ما را به پولشویی متهم می‌کنند، در این شرایط نمی‌دانم که موافقان پذیرش شروط FATF چه منافعی دارند که بر طبل الحاق به این کاگروه ویژه اقدام مای می‌‌کوبند؟

وی با تأکید بر اینکه پذیرش شروط FATF در راستای منافع ملی کشور نیست و در آینده پاسخ‌گوی نسل‌های بعدی باشیم الحاق ایران به FATF را دارای معایب فراوانی دانست و گفت: یکی از معایب الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون، در شرایطی که آمریکایی‌ها سخت‌ترین تحریم‌‌ها را علیه کشور و ملت ایران به‌راه انداخته‌اند، آشکارسازی روش‌ها برای دور زدن تحریم‌هاست؛ زیرا با الحاق به این کنوانسیون تمامی تراکنش‌های مالی و پولی کشور باید آشکارا در اختیار اعضای آن قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان یکی از معایب الحاق ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) را رصد دقیق منابع اقتصادی بنگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی دانست و خاطرنشتن کرد: همین امر موجب می‌شود تا فعالیت‌های اقتصادی ما و همین طور میزان دارایی‌های‌مان به‌طور شفاف و گسترده در اختیار کشور‌های بیگانه قرار گیرد، بنابراین الحاق به این کنوانسیون خودتحریمی است.

نماینده مجلس: با پذیرش FATF برگ برنده‌ای در جنگ اقتصادی نداریم

مشکلات کشور با پیوستن به FATF حل نخواهد شد

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت: با عضویت در کنوانسیون FATF، نه تنها هیچ مشکلی از مشکلات کشور حل نخواهد شد، بلکه از پس آن مشکلات دیگری به کشور افزوده خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به موضوع FATF اظهار داشت:معتقد نیستم که اگر به این کنوانسیون ملحق شویم، مشکلات ما حل می‌شود و یا اگر عضویت در آن را نپذیریم، بر مشکلات ما اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ برخی از افراد چنین مسأله‌ای را بزرگنمایی می‌کنند که حتما باید به کنوانسیون FATF ملحق شویم تا زمینه برای ما در ارتباط با تعاملات بیشتر منطقه‌ای و جهانی فراهم شود.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ ما در هر صورت چه بخواهیم و چه نخواهیم، امروز در مقابل نظام استکباری به ویژه به سرکردگی آمریکا ایستاده‌ایم و آمریکا ما را به عنوان دشمن شماره یک می‌داند و از همه ابزار منطقه‌ای‌اش همچون اسرائیل، عربستان سعودی، امارات و نوچه‌هایی که در منطقه دارد، علیه ما استفاده می‌کند.

وی یادآور شد:‌ ما نباید به لبخند، اظهار تمایل‌ و حتی گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه خوشحال باشیم. این تعارضات در گفته‌های‌شان زیاد است و یک روز از مذاکره صحبت می‌کنند و روز دیگر به طرح مسائل مختلف می‌پردازد.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا اظهار داشت:‌ مقامات آمریکا مشکلات و مسائل داخلی خود را دارد و در آستانه انتخابات هستند و به دنبال طرح این مسائل هستند. چندان نباید دلخوش چشمک آنها باشیم و باید کار خودمان را انجام دهیم؛ ما نباید به این امید باشیم که با پیوستن به کنوانسیون FATF، مشکلات بسیاری از کشور حل خواهد شد.

وی بیان کرد: اعتقادی به این موضوع ندارم که اگر به کنوانسیون FATF بپیوندیم، مشکلات‌ کشور حل شود شاید هم مشکلات دیگر از پس پیوستن به این کنوانسیون برای‌مان ایجاد شود. آنها می‌توانند چنین مشکلاتی را برای کشورمان به وجود بیاورند.

نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ در ماجرای خروج آمریکا از برجام شاهد بودیم که اروپایی‌ها قول دادند تا خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و همکاری‌های لازم را داشته باشند، درحالی که پس از یک سال و نیم به مسأله اینستکس رسیدند و به نوعی صندوق تعاملات مالی را تأسیس کردند که در نهایت آمریکا مخالفت کرد و آنها نتوانستند کاری از پیش ببرند.

وی یادآور شد:‌ آمریکا با ما کنار نمی‌آید و در صدد انتقام چهل ساله مقابله ما با استکبار آمریکا تا از ملت ایران و مردم ما انتقام بگیرند و تنها راه ما راه ایستادگی و مقاومت است و باید متکی به توانمندی‌های داخلی باشیم و اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم. به امید اینکه به این موضوع برسیم که مشکلات کشور از سوی آمریکا و به واسطه برجام و مسائل دیگر حل نخواهد شد.

نماینده مجلس: با پذیرش FATF برگ برنده‌ای در جنگ اقتصادی نداریم/سبحانی‌نیا: مشکلات کشور با پیوستن به FATF حل نخواهد شد

یدمحمد حسینی: دولت دستاوردهای اجرای بخش‌هایی از FATF را اعلام کند/غربی‌ها به فکر ما نیستند کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت به‌صورت داوطلبانه بخشی از بندهای FATF را اجرا کرده ‌و عده‌ای در داخل پیوسته فشار می‌آورند که بندهای باقی‌مانده نیز اجرایی شود؛ سؤال اصلی این است که دستاورد بندهای اجراشده چه بوده است؟

سید‌محمد حسینی وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در تجمع بزرگ مردم قزوین در آستان مطهر امامزاده حسین (ع) در پاسداشت حماسه 9 دی با عنوان اینکه امروز، روز بصیرت و میثاق با ولایت است افزود: حماسه 9 دی ‌بعد از 8 ماه فتنه‌گری و ایجاد التهاب دشمن خارجی و نفوذی‌های داخلی، آبی بر آتش التهابات بود‌ و اگر حضور مردم کشورمان در مقابله با فتنه‌گری‌ها نبود امروز شاهد وضعیتی مشابه لیبی، عراق، سوریه و... بودیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به ناکامی دشمن در زمینهٔ نظامی علیه ایران افزود: امروز تمام تلاش دشمن در زمینهٔ معیشت است تا مردم را ناامید سازد. وظیفه مسئولان در این شرایط خدمت به مردم است و اگر توان این کار را ندارند راه را برای خدمت‌رسانی دیگران فراهم سازند.

وی در ادامه عنوان داشت: افتخار نظام اسلامی خدمت به محرومان بود نه افزودن به مشکلات مردم. ما با اتحاد و همدلی می‌توانیم زمینه‌ساز خدمت به مردم باشیم.

حسینی تصریح کرد: حضور ‌رئیسی در رأس قوه قضاییه منشأ امید در جامعه شده است. امروز در قوه قضائیه باکسانی که اهل تخلف و سوءاستفاده از موقعیتشان بودند با قاطعیت برخورد می‌شود و ملاحظه‌ای در خصوص پست و مقام‌ها نمی‌شود. نظام اسلامی باکسی رودربایستی ندارد. منافع ملی بالاتر از منافع اشخاص است.

وی در ادامه عنوان داشت: اگر دو قوه دیگر نیز این‌گونه بازوی پرتوان رهبر انقلاب باشند ما به سمت تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی ظهور گام برمی‌داریم.

وی با اشاره به فتنه‌های صدر اسلام تأکید کرد: فتنه مختص به صدر اسلام یا 88 نیست. دشمن ‌از ما ضربه خورده است و به دنبال انتقام است. بهترین ابزار دشمن نیروی نفوذی داخلی است. نفوذی‌هایی که در 88 علیه انقلاب نقش‌آفرینی کردند و در وقایع اخیر نیز نقش‌آفرین بودند.

‌حسینی ضمن یادآوری فشارهایی که دشمن بعد از فتنه 88 با استفاده از فرصت سازی نیروهای داخلی در ایجاد اجماع جهانی علیه انقلاب اسلامی به دست آورد یادآور شد: فتنه 88 مقدمه‌ای برای اعمال تحریم‌ها و فشار علیه ایران شد. لذا برای حل مشکلات کنونی جامعه مردم باید در شناخت جریانات سیاسی دقت لازم را به کار ببرند. اگر در داخل اجماع نداشته باشیم دشمن جسارت پیدا می‌کند و فشار بیشتری بر ما تحمیل خواهد کرد.

وی با ابراز تأسف از حضور برخی از افراد فتنه‌گر در مناصب و جایگاه‌ها عنوان داشت: این افراد باید شناسایی و به مردم معرفی شوند و از فتنه‌انگیزی و پادوی آن‌ها برای دشمن جلوگیری شود.

‌حسینی در خصوص کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) نیز عنوان داشت‌: دولت به‌صورت داوطلبانه بخشی از بندهای این برنامه را اجرا کرده ‌و عده‌ای در داخل پیوسته فشار می‌آورند که بندهای باقی‌مانده نیز اجرایی شود؛ سؤال اصلی این است که دستاورد بندهای اجراشده چه بوده است؟

وی ‌با اشاره به سفر ریاست جمهوری به ژاپن تصریح کردند: در این سفر نیز خواسته آمریکا پذیرش شروط 12 گانه ترامپ بود و پذیرش این شروط یعنی باید دست از انقلاب برداریم. توان نظامی خود را محدود کنیم و نسبت به جنایات آمریکا در منطقه بی‌تفاوت باشیم. نمونه اقدامات آمریکای مدعی ائتلاف جهانی علیه داعش حمله شبانه مقر حشدالشعبی است. نیروی مردمی که قابل داعش پیروز شد.

وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به مذاکرات با غرب در سال‌های اخیر با غرب عنوان داشت: بعد از شش سال امیدآفرینی که با تعامل غرب می‌شود مشکلات را حل کرد امروز ثابت‌شده ‌که غربی‌ها به فکر ما نیستند. ما باید از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم و شرط دست‌یابی به پیروزی در این مسیر حضور مرد درصحنه‌های مهم و تبعیت از ولایت‌فقیه است.

محبعلی: هزینه نپیوستن به FATF را مردم می‌دهند/ با طولانی شدن بررسی FATF زمان از دست می‌رود

مهلت ایران برای پیوستن به FATF تمام شده و گروه اقدام مالی FATF اعلام کرده است در صورتیکه ایران تا چهار ماه دیگر، کنوانسیون پالرمو را اجرایی نکند، اقدامات تقابلی این نهاد بازخواهند گشت این در حالی است که پرونده این لوایح همچنان در مجمع باز است و اغلب کارشناسان پیوستن به این لوایح را در شرایط کنونی ضروری می دانند.

قاسم محبعلی تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در این باره با بیان اینکه پیوستن به این لوایح ضروری است و نباید زمان را از دست بدهیم می‌گوید: در صورتیکه در لیست سیاه قرار بگیریم این مردم و جامعه اقتصادی ایران است که باید هزینه آن را پرداخت کنند.

وی با تاکید بر لزوم تصویب لوایح FATF گفت: FATF مانند قوانین فیفا برای فوتبال می ماند از همین روی برای کار در نظام پولی و بانکی جهان باید از قوانین آن تبعیت کنیم، لذا اگر ایران قوانین مربوط به FATF را رعایت نکند سیستم بانکداری ایران هم در ارتباطات داخلی و هم در ارتباط با ساختار پولی و بانکی بین المللی دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: هرچه زمان بگذرد ایران هزینه های بیشتری را باید پرداخت کند و در نهایت ناچار است به FATF بپیوندد چرا که بانکداری ایران برای آنکه بتواند به حالت عادی و نرمال برسد نیاز دارد به اینکه به FATF بپیوندیم و ابعاد آن را رعایت کنیم.

محبعلی می‌گوید: کسانیکه با FATF مخالفت می کنند همانهایی هستند که در سال‌های گذشته باعث تحریم ایران و تصویب قطعنامه های سازمان ملل علیه ایران شدند و بعد هم همانها در قضیه برجام مانع تراشی کردند و مانع ادامه مذاکرات شدند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در خصوص اینکه هزینه های نپیوستن به FATF را چه کسانی پرداخت می کنند گفت: کسانی که مانع پیوستن به FATF هستند باعث می شوند که ایران هزینه بدهد البته خود آنها هزینه نمی دهند بلکه این مردم و جامعه اقتصادی ایران هستند که هزینه آن را باید پرداخت کنند.

سفیر پیشین ایران در مالزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هر بحثی معایب و مزایایی دارد گفت: باید مزایا و معایب پیوستن و یا نپیوستن به FATF برای همه آشکار شود و مردم معایب و مزایای آن را در یک فضای آزاد ببینند.

محبعلی با تاکید بر لزوم پیوستن به این لوایح گفت: حتی اگر فرض کنیم کسانی که مخالف FATF هستند ثابت کنند که مزایای پذیرفتن آن کمتر از معایب آن است این دردی را از ما درمان نمی کند چرا که این یکی از قواعد بین الملی است که بسیاری از کشورها ناچار هستند آن را رعایت کنند بنابراین به نظر می رسد پروسه طولانی شدن بررسی آن تنها باعث از دست رفتن زمان خواهد شد.

وی گفت: هرچه زمان بگذرد هزینه های بیشتری به کشور تحمیل می شود بنابراین باید زمان را کوتاه کرد و این مشکل راحل کرد تا حداقل اگر تحریم های آمریکا را داریم لااقل تحریم کشورهای دیگر شامل ما نشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها