دیپلمات ایرانی: بابت منافع مشروع خود هرگز با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد

کد خبر: 1002278

رایزن رسانه‌ای و سخنگوی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد که ایران تسلیم فشار‌های آمریکا نشده و هرگز برای منافع مشروع خود مذاکره نخواهد کرد.

دیپلمات ایرانی: بابت منافع مشروع خود هرگز با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد

خبرگزاری فارس: «علیرضا میر یوسفی» رایزن رسانه‌ای و سخنگوی نمایندگی دائم جمهوری ایران در سازمان ملل متحد در «نیویورک» در مطلبی که سه شنبه شب به وقت تهران در روزنامه «وال استریت ژورنال» در پاسخ به مطلب مورخ نهم ژوئن (سه شنبه ۲۰ خرداد) این نشریه منتشر شد، بر ایستادگی و مقاومت ایران برابر قلدری‌های آمریکا و عدم مذاکره با مقامات آمریکایی بابت برنامه موشکی با ماهیت کاملا دفاعی خود تاکید کرد.

میریوسفی در این یادداشت نوشته است: «برجام، نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را برطرف کرد. بعد از دو سال مذاکرات فشرده، همه طرف‌ها رضایت داشتند که کلیه موضوعات از جمله پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (PMD) که توسط آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ بسته شد، رفع شدند. ادعای شما مبنی بر عدم رفع این نگرانی‌ها نادرست بوده و مورد تایید کشور‌هایی که نه تنها این توافقنامه را امضا کرده، بلکه همچنان در آن باقی مانده اند، قرار نگرفته است.»

این دیپلمات ایرانی در بخش دیگر این مطلب نوشته است: «این پیشنهاد که ایالات متحده باید به اصطلاح اهرم جدید فشار حداکثری را حفظ کند "غیر انسانی" و "ناعادلانه" است، زیرا سیاست فشار حداکثر چیزی جز حفظ تحریم‌های غیرقانونی با هدف اعمال فشار بر مردم ایران نیست.»

در بخش پایانی این یادداشت آمده است: «این سیاست بر اقتصاد ما تاثیر گذاشته و از طریق تاکتیک‌های زورگویی، تحریم‌های غیرقانونی و فرا سرزمینی از تجارت عادی سایر کشور‌ها با ایران جلوگیری کرده، اما ایران به یقین به زانو در نیامده است و برای برگزاری مذاکرات جدید التماس نمی‌کند. ضمن اینکه ایران هرگز بر سر برنامه موشکی کاملاً دفاعی خودش یا منافع مشروع ملی و منطقه‌ای خود مذاکره نخواهد کرد.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها