انتقاد یک نماینده از توزیع قیر رایگان

کد خبر: 1008596

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: توزیع قیر رایگان مفاسدی همچون خرید و فروش حواله قیر و همچنین فساد در حوزه قیرسازها را به همراه دارد.

انتقاد یک نماینده از توزیع قیر رایگان

خبرگزاری فارس: سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: توزیع قیر رایگان مفاسدی همچون خرید و فروش حواله قیر و همچنین فساد در حوزه قیرسازها را به همراه دارد.

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه امروز مجلس در مورد قیر رایگان گفت: اگرچه این طرح در جلسه امروز با رأی بالای به تصویب رسید اما من با این طرح مخالفم و به عنوان مخالف هم صحبت کردم.

وی افزود: حامیان و موافقان این طرح و این مصوبه اعتقادشان بر این بود که در روستاها و شهرهای با جمعیت زیر 5 هزار نفر با تخصیص قیر رایگان کارهای رایگان انجام می‌شود و بخشی از هزینه‌ طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی از طریق تخصیص قیر رایگان تأمین می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: درست است که با تخصیص قیر رایگان انجام پروژه‌های عمرانی در روستاها و شهرهای کوچک کمک می‌شود، اما رانت‌ها و فسادهای زیادی در این موضوع اتفاق می‌افتد که گزارش‌های مکرر همه نهادهای نظارتی از این امر حکایت دارد.

طغیانی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و ... همگی بر وجود فساد در تخصیص قیر رایگان در پروژه‌های عمرانی صحه گذاشته و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأیید کردند که به عنوان نمونه در خرید و فروش حواله قیر این امر نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر خرید و فروش حواله قیر فشار به وزیر برای گرفتن حواله در این باره و نیز کسب محبوبیت در میان مردم حوزه‌های انتخابیه از طریق دریافت حواله قیر از وزیر از جمله این مفاسد است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: رانت و فساد دیگر در بحث توزیع قیر رایگان در حوزه قیرسازها است که 40-30 درصد رانت در این بخش توزیع می‌شود؛ چراکه این قیرسازها در ماجرای تولید قیر رایگان از پرداخت حق و حقوق مندرج در قانون حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده معاف هستند، علاوه بر این حق‌العمل و کارمزد هم دریافت می‌کنند.

طغیانی خاطرنشان کرد: جو مجلس به گونه‌ای است که نمایندگان برای این که بتوانند کاری برای مردم روستاها و شهرهای کوچک انجام دهند، با هر طرحی ولو ناقص و با ایرادات فراوان همراه می‌شوند.

وی افزود: ما نباید در مجلس مصوبه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگذرانیم که امکان فساد در آن وجود داشته باشد و بعد بگوییم که نهادهای نظارتی باید جلوی فساد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرند. این کار مثل این است که ما در خوردوی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باز بگذاریم و بعد از پلیس بخواهیم جلوی دزد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: با این مصوبه از فردا این موضوع پیش خواهد آمد که نماینده از وزیر سؤال بپرسد و وزیر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت فشار قرار دهد، بعد هم به وزیر می‌گوید فلان مقدار حواله قیر به من بده تا سوالم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پس بگیرم و ما پیش از این از این گونه موارد زیاد داشتیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها