بیژن مقدم: عارف به صورت مستقل نامزد می‌شود/ عارف با هسته اصلی اصلاح‌طبان و خاتمی اختلاف دارد/ اصلاح‌طلبان می‌گویند او هیچ موضع مهمی در چهارسال نمایندگی‌اش نگرفت

کد خبر: 1025550

بیژن مقدم گفت: به احتمال زیاد آقای عارف مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرد و خودِ آقای عارف هم این را می‌داند به همین دلیل اگر بیاید که ظاهرا بنای نامزدی در انتخابات دارد، با تکیه بر سرمایه اجتماعی خود و نه امید به حمایت اصلاح‌طلبان خواهد آمد؛ بنابراین حضور آقای عارف مستقل از اصلاح‌طلبان خواهد بود.

بیژن مقدم: عارف به صورت مستقل نامزد می‌شود/ عارف با هسته اصلی اصلاح‌طبان و خاتمی اختلاف دارد/ اصلاح‌طلبان می‌گویند او هیچ موضع مهمی در چهارسال نمایندگی‌اش نگرفت

گروه سیاسی فردا: اصلاح‌طلبان اگر بر هرچیز اجماع نداشته باشند، بر سر نیامدن عارف به اجماع رسیده‌اند. وقتی او اعلام کرد که در انتخابات 1400 در انتخابات حاضر می‌شود و بیش از آنکه اصولگراها به نقد او بپردازند اتفاقا اصلاح‌طلبان به او تاختند که اگر بازهم بخواهد در انتخابات نامزد شود، حیثیت جریان اصلاحات به خطر می‌افتد و با شکست سنگین احتمالی هم آبروی خودش می‌رود، هم آبروی اصلاحات. اما چرا عارف به این میزان محبوبیت خود را در بین کسانی که روزگاری از او به عنوان معاون اول دولت اصلاحات یاد می‌کردند، از دست داده است؟

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مهم‌ترین دوره در حیات سیاسی آقای عارف حضور او در مجلس دهم بود. اصلاح‌طلبان تصور می‌کردند با ورود او به مجلس و تشکیل یک فراکسیون قدرتمند اصلاح‌طلب می‌توانند بر مجلس تأثیر ویژه‌ای بگذارند و اوضاع را سروسامان دهند اما اعضای فراکسیون امید با محوریت آقای عارف تقریبا هیچ کاری نکردند و مشخصا خودِ آقای عارف هم هیچ بروز و ظهوری نداشت و هیچ موضع‌گیری جدی یا نطق مهمی نداشت».

این تحلیلگر مسائل سیاسی رابطه عارف با مرکزیت اصلاحات را هم در شرایط مساعدی نمی‌بیند: «ارتباط آقای عارف با مرکزیت اصلاحات و شخص آقای خاتمی هم بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 آشفته شد. در انتخابات آن سال سران اصلاحات تصمیم گرفتند که از آقای روحانی حمایت شود و آقای عارف از این تصمیم بسیار ناراحت شد و با دستور تشکیلاتی آقای خاتمی کنار کشید و حتی در نامه‌ انصرافش هیچ اشاره‌ای نکرد که مثلا به نفع آقای روحانی کنار می‌کشم. او ناراحت بود که چرا اصلاح‌طلبان به جای او تصمیم گرفتند و او مجبور به اطاعت شده است؛ به همین دلیل سعی کرد فاصله‌اش را با هسته اصلی اصلاحات حفظ کند و این را هم با سکوتش انجام داد».

او درباره اینکه عارف با وجود این میزان اختلاف چه‌طور می‌خواهد وارد انتخابات شود، تصریح کرد: «به احتمال زیاد آقای عارف مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار نمی‌گیرد و خودِ آقای عارف هم این را می‌داند به همین دلیل اگر بیاید که ظاهرا بنای نامزدی در انتخابات دارد، با تکیه بر سرمایه اجتماعی خود و نه امید به حمایت اصلاح‌طلبان خواهد آمد. هم او نسبت به هسته اصلی اصلاحات انتقاد دارد و هم اصلاح‌طلبان به او انتقاد می‌کنند که چرا در این‌سال‌ها هیچ اقدامی نکرد یا هیچ موضعی نگرفت؛ بنابراین حضور آقای عارف مستقل از اصلاح‌طلبان خواهد بود».

این فعال سیاسی یادآور شد: «آقای عارف به لحاظ شخصیتی انسان محترمی است اما به نظر من فرد کاریزماتیکی برای حضور در انتخابات نیست و ظرفیت جذب آراء مردم را ندارد و اگر قرار باشد با دیگر نامزدها چه نامزد نهایی اصلاح‌طلبان و چه نامزد نهایی اصولگرایان رقابت کند، کار بسیار سختی در پیش رو خواهد داشت».

مقدم در پایان در تحلیل شرایط انتخاباتی اصلاح‌طلبان هم گفت: «در همین چندماه اخیر نام‌های زیادی از جبهه اصلاحات شنیده می‌شود. اینکه تعداد افراد و نامزدهای احتمالی زیاد باشد غیرطبیعی نیست و آرام‌آرام با مکانیزم‌هایی هر جناح سیاسی به نامزد نهایی خودش می‌رسد؛ بنابراین تعدد نامزد در میان اصلاح‌طلبان یک فرایند طبیعی است و نمی‌توان آن را مثابه تشتت آراء دانست».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها