چرایی حجم گسترده‌ فرارهای مالیاتی از زبان نماینده مجلس

کد خبر: 1026588

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یک میلیون و ۴۰۰هزار بنگاه ثبت شده اقتصادی در کشور داریم اما فقط ۳۰۰هزار مورد اظهارنامه مالیاتی پر می کنند و وضعیت یک میلیون و ۱۰۰هزار بنگاه دیگر مشخص نیست.

چرایی حجم گسترده‌ فرارهای مالیاتی از زبان نماینده مجلس

خبرگزاری مهر: محمدرضا پورابراهیمی ظهر چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان استان یزد که با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه تمام تصمیمات اقتصادی کشور وابسته به مباحث ارزی شده است، اظهار داشت: امروز شرایط به نحوی است که تمام فعالان اقتصادی و مردم درگیر مباحث ارزی شده اند.

وی با بیان اینکه همه مباحث اقتصادی کشور ما به مسئله تحریم مرتبط نیست، افزود: چه تحریم باشیم و چه نباشیم، وقتی مشکلات فعلی در کشور وجود داشته باشد، پیامد آن کاهش ارزش پول ملی، افزایش تحریم و به تبع آن ایجاد مشکلات متعدد در حوزه‌های اقتصادی است.

پور ابراهیمی تصریح کرد: امروز کشور ما با ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است و این در حالی است که می‌تواند بخشی از این کسری را با مالیات جبران کند اما مشکل اینجاست که طرح نظام جامع مالیاتی در کشور نداریم و این امر سبب حجم گسترده‌ای از فرارهای مالیاتی در کشور شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در حال حاضر در کشور ۸۰۰ میلیون شماره حساب بانکی وجود دارد که با همه آنها گردش مالی صورت می‌گیرد و با توجه به جمعیت کشور، این حجم حساب بانکی نشان دهنده این است که برخی شماره‌ها برای پوشش دادن نقل و انتقالات است.

پورابراهیمی ادامه داد: همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزار بنگاه اقتصادی ثبت شده در کشور داریم در حالی که کل افرادی که اظهارنامه مالیاتی در کشور پر می‌کنند، ۳۰۰ هزار نفر هستند که این آمار نشان می‌دهد یا این شرکت‌ها صوری هستند یا بخشی از آنها در حال فرار مالیاتی هستند.

وی بیان کرد: وقتی محور کار در سازمان امور مالیاتی، ممیزان مالیاتی باشند، فساد در نظام اقتصادی کشور ایجاد می‌شود و باید فکری برای این موضوع شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: باید در این شرایط سخت اقتصادی که همه فعالان این عرصه با مشکل زیادی روبه‌رو هستند، سعی کنیم مشکلات را برطرف کنیم نه اینکه سنگ جلوی پای آنها بیندازیم.

وی با بیان اینکه تحریم و کرونا چیزی نیستند که بتوانند اقتصاد کشور ما را متوقف کنند، گفت: البته وضعیت تراز تجاری ما در شش ماهه اول امسال خوب نیست و برای اولین بار با تراز منفی روبه‌رو بودیم و حتماً باید نسبت به این موضوع تصمیم مناسبی اتخاذ کنیم.

جوکار: سازمان مالیاتی برای رفع مشکلات مالیاتی صنایع راهکار عملی بدهد ‌ گروه استان‌ها - رئیس کمیسیون شوراهای مجلس از رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خواست برای رفع مشکلات مالیاتی صنایع راهکار عملی ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدصالح جوکار ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان استان یزد که با حضور رئیس کمیسیون امور اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد اظهار داشت: فعالین اقتصادی یزد خوش حساب‌ترین افراد در بین صنعت‌گران کشور به حساب می‌آیند و باید برای آنها مشوق‌هایی داشته باشیم ولی الان متاسفانه برعکس این موضوع، فشار بیشتر هم به همین افراد وارد می‌شود.

وی با اشاره به حضور صنایع و معادن بسیار بزرگ در استان یزد گفت: باید زمینه‌ای فراهم کنیم که معادن و صنایع بزرگی که در یزد هستند بر اساس درآمدهایی که دارند مالیات پرداخت کنند تا بتوان از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کرد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان یزد رتبه 12 در حوزه درآمدها را به خود اختصاص داده ولی رتبه 23 در قانون بودجه را دارد و این نشان می‌دهد که به جای ایجاد مشوق، هیچ توجهی به یزد نشده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان یزد بالاترین استان از لحاظ پرداخت سقف درآمدی بوده است.

جوکار از رئیس سازمان مالیاتی کشور خواست که راهکاری عملی برای رفع مشکلات مالیاتی صنایع ارائه کند و گفت: اگر مشکل قانونی دارید اعلام کنید که در مجلس برای رفع آن اقدام کند ولی این قابل قبول نیست که تولید و صنعت به دلیل مشکلات مالیاتی نتوانند کار کنند.

وی گفت: توجه به مالیات خوب است ولی این موضوع باید به گونه‌ای باشد که اجحاف نشود خاطرنشان کرد: درآمدهای مالیاتی یزد از سال 92 و 93 تا به الان 10 برابر شده و این واقعا اجحاف زیادی است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی افزود: اگر کسی که مالیات می‌دهد توجه داشته باشد این پول برای رشد استان و ارائه خدمات باشد انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات پیدا می‌کند ولی الان سازمان مالیاتی این انگیزه را در بین تولید کنندگان می‌کُشد.

جوکار بیان کرد: همانطوری که برای بخش‌های مختلف کشور مشوق در نظر می‌گیریم، همین بسته‌ها را برای صنعت‌گران و تولیدکنندگان ایجاد کنیم تا آنها بتوانند کارشان را انجام دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها