طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه در دستورکار

کد خبر: 1033458

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه پیگیری‌ها نشان داد سازمان برنامه در تخصیص‌ها از واژه حساب خاص استفاده کرده، گفت: پاسخ سازمان برنامه به مجلس تنها در حد گزارش عملکرد بود و در نتیجه طرح تحقیق و تفحص در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه در دستورکار

خبرگزاری تسنیم: احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به حساب خاص ریاست جمهوری که پس از کمک چند میلیاردی به دانشگاه شهید بهشتی خبرساز شده بود، گفت: پیگیری‌ها نشان داد سازمان برنامه از واژه حساب خاص استفاده کرده است.

وی با اعلام اینکه این حساب در اختیار شخص رئیس جمهور است، ادامه داد، بنابر اعلام دیوان محاسبات سال گذشته رقم قابل توجهی به این حساب واریز شده است.

ارکانی با بیان اینکه حساب مذکور در ظاهر متعلق به وزارت نفت است، خاطرنشان کرد: مازاد درآمد‌های فروش نفت به این حساب واریز و در مواردی خاص و به دستور رئیس جمهور از آن برداشت می‌شود. عدد این حساب بسیار بزرگ است و همانطور که درباره ریاست قبلی قوه قضا ماجرای این حساب‌ها مطرح شد، چنین انتظاری درباره ریاست جمهوری هم داریم.

این نماینده مجلس معتقد است، مبالغ در اختیار ریاست جمهوری بسیار بالاتر از سایر نهادهاست، ولی دستورات رئیس جمهور نباید شخصی باشد. رسانه‌ای شدن حواشی این حساب هیچ جای دفاعی برای دولت باقی نگذاشته است و دولت نمی‌تواند وجود حساب خاص را انکار کند. مجلس یازدهم چندین ماه کار را آغاز کرده و تقاضای ما این است که چندین حساب مورد نظارت خاص باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه رئیس جمهور می‌تواند دستوری به وزارتخانه بدهد نه اینکه حسابی خاص در اختیار داشته باشد، گفت: در حال حاضر دو خزانه کوچک موازی به راه افتاده است و مهم نظارت و کنترل دیوان محاسبات بر تمام حساب هاست.

وی گفت: باید مشخص شود چه برداشت‌هایی از حساب خاص شده و در کجا هزینه شده است ضمن اینکه وزیر بهداشت نیز اعلام کرده بود مبلغ اندکی به حوزه درمان تخصیص یافته پس باید مشخص شود این مبالغ کجا رفته است. ما به همه این مسائل ورود کرده‌ایم و تحقیق و تحفص از امور مالی نهاد ریاست جمهوری که دور از چشم ناظران است بزودی پیگیری می‌شود.

ارکانی همچنین در پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص طرح آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه گفت: پاسخ سازمان برنامه و بودجه قانع کننده نبود و تنها در حد گزارش عملکرد بوده است. در نتیجه این طرح در دستور کار کمیسیون قرار دارد. البته طرح در دستور جلسه هفته گذشته کمیسیون قرار داشت، اما به دلیل طرح تامین کالا‌های اساسی نوبت به بررسی این طرح نرسید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها