ولی اسماعیلی: اگر بحث معیشت مردم وجود نداشت حتما رئیس‌جمهور را استیضاح می‌کردیم

کد خبر: 1038539

ولی اسماعیلی مطرح کرد: ما نمایندگان به خاطر مردم تحمیل می‌کنیم اما آقای روحانی بداند روحیه و ادبیاتش در شأن مقام ریاست‌جمهوری ایران و در شأن مردم ایران نیست. واقعا بد است که رئیس‌جمهور نسبت به مردم و نمایندگان مردم به این میزان بی‌تفاوت باشد؛ به قدری سرنوشت ملت برایش بی‌اهمیت است که حتی حاضر نشد برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس بیاید.

ولی اسماعیلی: اگر بحث معیشت مردم وجود نداشت حتما رئیس‌جمهور را استیضاح می‌کردیم

گروه سیاسی فردا: فردا رئیس‌جمهور در برابر خبرنگاران می‌نشیند و می‌خواهد درباره امور جاری کشور توضیحاتی ارائه کند و این درحالی است که او در چند مدت اخیر به ندرت در مجامع عمومی ظاهر شده و حتی برای تقدیم لایحه بودجه نیز به مجلس نرفت. علاوه بر این شاید نشست خبری فردا چندان ساده نباشد زیرا کشور در شرایطی به سر می‌برد که فشارهای بی‌حدوحصر اقتصادی روز به روز سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند و دولت اکنون که چندماهی تا پایان کارش باقی نمانده تقریبا هیچ اقدام ویژه‌ای برای رفع بحران‌های اقتصادی مردم انجام نمی‌دهد و بیشتر وقتش را در تقابل با مجلس می‌گذراند؛ از سوی دیگر تساهل و تسامح دولت در برابر غربی‌ها و اعتماد نامتعارف دولت به کشورهای غربی این نگرانی‌ را به وجود آورده است که شاید دولت با روی کار آمدن بایدن در آمریکا بازهم همان شیوه‌تای را در پیش بگیرد که در از سال92 در پیش گرفت و شاهد مثال این موضوع هم رویارویی روحانی با قانون راهبردی اخیر مجلس در راستای خروج از پروتکل الحاقی البته در صورت عدم رفع تحریم‌ها از سوی غربی‌ها بود.

ولی اسماعیلی، نماینده مجلس درباره مهم‌ترین موضوعاتی که اکنون رئیس‌جمهور باید پاسخگوی آنها باشد، به «فردا» گفت: «پیش از همه چیز به دلیل اهمیت زمانی موضوع، آقای روحانی باید درباره سیاست‌های منفعلانه ایران در منطقه پاسخگو باشد؛ دولت ایران آنقدر منعفل عمل کرده است که می‌بینیم اردوغان به خود اجازه می‌دهد علیه تمامیت ارضی ما صحبت کند».

او ادامه داد: «آقای روحانی باید بگوید که دولت دقیقا در اکو چه کرد؟ آیا ذره‌ای توانستیم نقش‌آفرینی کنیم؟ دولت نزدیک به هشت سال چشم به غرب دوخت و هیچ اقدام شایان ذکری در حوزه منطقه انجام نداد. ما در حوزه واردات و صادرات پسرفت‌های بسیاری داشتیم و آن قدر در منطقه ضعیف عمل کردیم که اردوغان به خود اجازه می‌دهد نه دیگر علیه دولت ایران بلکه علیه حاکمیت سرزمینی ما سخن بگوید. آقای روحانی هم‌تراز اردوغان است و باید موضع روشن و محکمی اتخاذ کند نه آنکه یک گوشه بنشیند و تماشاگر باشد».

این نماینده مجلس درباره مشکلات اقتصادی این روزهای کشور هم اظهار کرد: «بحث دیگری که باید در قبالش پاسخگو باشد، معیشت مردم است. تورم دیگر نه ماه به ماه بلکه روز به روز افزایش می‌یابد و هر روز مشکات بر دوش مردم بیش از پیش افزایش می‌یابد. دولت هیچ نظارتی بر توزیع کالاهای اساسی ندارد و اصلا برایش مهم مردم مردم در چه وضعیتی به سر می‌برند».

او درباره مشکلات حوزه مسکن هم خاطرنشان کرد: «دولت در ابتدای کارش قول داده بود که مسکن اجتماعی بسازد که بعد نامش به مسکن ملی تغییر یافت. آقای روحانی بیاید و بگوید سرنوشت آن مسکن‌ها چه شد؟ چرا بدون آنکه هیچ توضیحی بدهد، مقوله مسکن مردم را رها کرد؟»

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که دولت در مواجهه با کشورهای غربی باید چگونه عمل کند، هم یادآور شد: «اول از همه دولت باید به قانون مصوب مجلس عمل کند. دولت نمی‌تواند بگوید چون با قانون مخالفیم آن را اجرا نمی‌کنیم؛ آقای روحانی حق چنین کاری را ندارد. علاوه بر این ما باید در مذاکرات گام به گام پیش برویم و بعد از این نباید مانند سال‌های قبل هرچه غربی‌ها گفتند را بپذیریم و به سرعت هرآنچه مورد بحث بود را بی‌کم‌وکاست اجرا کنیم. دولت به جای آنکه به این میزان دل در گرو غربی‌ها داشته باشد، قدری ارتباطات منقطه‌ای ایران را گسترش دهد و به جای تکیه بر غرب به ظرفیت‌های داخلی خودمان نگاه کند».

او در پایان درخصوص روحیه تهاجمی روحانی در مواجهه با مجلس گفت: «ما نمایندگان به خاطر مردم تحمیل می‌کنیم اما آقای روحانی بداند روحیه و ادبیاتش در شأن مقام ریاست‌جمهوری ایران و در شأن مردم ایران نیست. واقعا بد است که رئیس‌جمهور نسبت به مردم و نمایندگان مردم به این میزان بی‌تفاوت باشد؛ به قدری سرنوشت ملت برایش بی‌اهمیت است که حتی حاضر نشد برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس بیاید. مطمئن باشید اگر اوضاع معیشتی مردم به شکل کنونی نبود ما رئیس‌جمهور را اصلاح‌ می‌کردیم اما در حال حاضر باورمان این است که برای مردم باید صبر و تحمل کرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها