اولین گام برای خنثی سازی تحریم‌ها از دید قالیباف

کد خبر: 1039880

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه و چالش‌های آن محدود به سال ۱۴۰۰ و این دولت نیست بلکه یک آسیب چند دهه ای است، گفت: اولین گام برای خنثی سازی تحریم‌ها، اصلاح ساختار بودجه است.

اولین گام برای خنثی سازی تحریم‌ها از دید قالیباف

خبرگزاری مهر: محمدباقر قالیباف، امروز (شنبه) در جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور از دیوان محاسبات به جهت آماده کردن گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ یک ماه زودتر نسبت به سنوات گذشته تقدیر و تشکر کرد.

وی همچنین در بخش ابتدایی سخنان خود گفت: حضرت امام خمینی (ره) فقه را از کنج حجره‌ها و حوزه‌ها به قلب مومنان و مسلمانان جاری کردند و انقلاب اسلامی ثمره فقه اسلامی، فرهنگ اهل بیت و مبانی قرآن کریم بود. به همین دلیل مورد قبول جامعه قرار گرفت و انقلاب اسلامی پیروز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با پیروزی انقلاب، اسلام در مسند قدرت قرار گرفت، اضافه کرد: سنگر سیاسی و قدرت از دست مستبدان و نظام استکباری گرفته شد.

قالیباف با بیان اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی همه ظرفیت‌های موجود را در دیوان سالاری که هیچ نسبتی با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی نداشت گذاشتیم، اظهار داشت: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که دشمن در ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب از طریق گروه‌های مختلف درصدد براندازی انقلاب اسلامی بود و سرانجام با جنگ تحمیلی سبب شد دیوان سالاری در کشور شکل بگیرد که هیچ نسبتی با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) نداشت.

وی با بیان اینکه در دهه نخست انقلاب با تمام توان درگیر ایستادگی در مقابل تهاجمات بودیم و فرصت اصلاح دیوان سالاری را نداشتیم، تصریح کرد: البته با کنار رفتن بنی صدر، ساختاری مبتنی بر مردم و آرمان‌های انقلاب اسلامی و معاد باوری در جبهه‌ها شکل گرفت و باعث شد جنگ تحمیلی را با تکیه بر ارزش‌های دینی پشت سر گذاشتیم.

قالیباف با بیان اینکه در دهه اخیر کشور درگیر تحریم و جنگ اقتصادی تمام عیار است، تاکید کرد: دشمن نتوانست در جنگ نظامی نتیجه دلخواه خود را به دست آورد زیرا فرهنگ جهاد شهادت، معادگرایی و روحیه انقلابی در فضای عمومی کشور حاکم بود.

وی افزود: شهید سلیمانی نماد و تبلور سیستم دفاع مقدس است که یک تنه انقلاب اسلامی را تا مدیترانه پیش برد و امنیت کشور را تضمین کرد به گونه‌ای که کشور ما در حال حاضر در حوزه امنیت به آرامش رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توجه به تدوین سند مالی بودجه در جنگ اقتصادی یکی از موضوعات مهم است، ادامه داد: ساختار اقتصادی کنونی ما کاملاً متکی به نفت بوده و یک ساختار کاملاً رانتی و دولتی است و به جای صادرات، رویکرد واردات دارد.

قالیباف با طرح این پرسش که در شرایطی که ساختار اقتصادی به جای تکیه بر تولید بر دلالی و سوداگری متکی است چگونه می‌تواند به جنگ اقتصادی رود، تصریح کرد: این فرضیه امکان پذیر نبوده و یک شوخی بزرگ است.

وی با بیان اینکه سند بودجه کشور به عنوان سند مالی مهم آغازگر تغییر در دیوان سالاری و ساختار اقتصادی است، اضافه کرد: از دهه ۵۰ تا به امروز چه تغییری در این سند ایجاد شده است؟ باید گفت در این دهه‌ها در بودجه هیچ اصلاحی در راستای تطبیق با آرمان‌ها صورت نگرفته است.

بودجه و چالش‌های آن محدود به سال ۱۴۰۰ و این دولت نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوءمدیریت اساسی‌ترین موضوع در بودجه است، افزود: بودجه و چالش‌های آن محدود به سال ۱۴۰۰ و این دولت نیست و حرف من نیز درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ و دولت کنونی نیست بلکه رویکرد من آسیب شناسی این فرایند از ابتدای انقلاب تاکنون و طی دهه‌های گذشته است.

قالیباف با بیان اینکه در جنگ اقتصادی موفق بودیم اما به دلیل چالش در جنگ اقتصادی مردم با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر چندین بار از دولت درخواست کردند تا اقدامات لازم برای اصلاح سند بودجه را انجام دهند.

وی درباره ضرورت اصلاح ساختار بودجه، توضیح داد: در یک نگاه کلان و عمومی، منظور از سیاست مالی جیب دولت و سیاست پولی به معنای جیب مردم است. زمانی که حرف از جیب دولت می زنیم یعنی دولت‌ها بودجه را با کسری تدوین می‌کنند به این معنا که علاوه بر کسری در تراز عملیاتی، درآمدهای پایدار و مصارف نیز با یکدیگر همخوانی ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این اشکالات محدود به این دولت و لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیست و یک آسیب چندین ساله است، گفت: با اقتصاد نفتی، رانتی و دولتی نمی‌شود مقابل جنگ اقتصادی ایستاد و خنثی سازی تحریم‌ها با چنین ساختار اقتصادی یک شوخی بزرگ است.

قالیباف تاکید کرد: اولین گام برای خنثی سازی تحریم‌ها، اصلاح ساختار بودجه است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند کسری بودجه ام الخبائث است، تصریح کرد: کسری در سیاست مالی به کسری در سیاست پولی یعنی جیب مردم از طریق ناترازی بانک‌ها، افزایش پایه پولی، افزایش نقدینگی و … تبدیل می‌شود در نتیجه جیب مردم خالی خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه از آن جایی که به بازار کار توجهی نشد دلالی افزایش یافت، اظهار داشت: در جنگ اقتصادی کنونی سهم تحریم در مشکلات نسبت به سوءمدیریت کمتر است.

وی با بیان اینکه زمانی که به سمت تولید نرویم بازار کار تعطیل می‌شود، اضافه کرد: حدود ۹ هزار هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد اما این نقدینگی به سمت تولید نرفت و از بازار سرمایه به سمت بازار کار هدایت شد به گونه‌ای که پراید ۲۵ میلیونی به ۱۲۰ میلیون تومان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات کنونی در کشور قابل حل است مشروط بر اینکه همه در کنار هم بایستیم، گفت: نظارت مهم‌تر از قانونگذاری است چرا که با این اقدام احکام ناقص و بلااستفاده مشخص می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم در راستای اصلاح ساختار بودجه گام نخست را محکم برمی دارد، تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه را نمی‌توان یکساله انجام داد اما مجلس یازدهم این کار را از امسال آغاز می‌کند.

تقدیر از دیوان محاسبات به دلیل ارائه گزارش تفریغ بودجه زودتر از سنوات گذشته

وی با تاکید بر اینکه باید با شجاعت کسری بودجه را اعلام کنیم، ادامه داد: هرچند دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ را نسبت به سال‌های گذشته یک ماه زودتر تدوین کرد که به خاطراین اقدام از دیوان تشکر می‌کنم، البته این سوال ایجاد می‌شود که چرا نظارت بر خط نیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته منظور از نظارت برخط محدود کردن دستگاه‌های اجرایی و مدیران نیست اما گزارش‌های تفریغ بودجه باید به نحوی باشد که بتوان جلوی آسیب‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن گرفت و اشکالات را اصلاح کرد.

قالیباف با بیان اینکه باید از مدیر قوی و امین حمایت شود، گفت: باید از تصمیمات این مدیران دفاع کرده و دستگاه‌های نظارتی از این افراد پشتیبانی کند.

هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب نشینی نمی‌کنیم

وی با بیان اینکه هرگز یک گام از اصلاح ساختار بودجه عقب نشینی نمی‌کنیم، اضافه کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند در رفع تحریم و خنثی کردن تحریم اساس با خنثی کردن تحریم است و این امر نیز با اصلاح سند بودجه آغاز خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید حرف‌های خوب را عملی کنیم، ادامه داد: دیوان محاسبات باید ۴ رویکرد شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی را در دستورکار خود قرار دهد این فلسفه‌ها خطی نبوده و در هم تنیده هستند.

قالیباف با بیان اینکه باید با توجه به عملکرد دستگاه‌ها از موازی‌کاری و هم‌پوشانی جلوگیری شود، افزود: دولت باید به دنبال کوچک‌سازی و جلوگیری از تمرکزگرایی باشد به گونه‌ای که به جای تولید خدمت به سمت خرید خدمت رود چرا که تولید خدمت در دستگاه‌های دولتی حدود سه برابر بیشتر نسبت به بخش خصوصی هزینه‌بر است. سفر مسافر در تهران در سال ۸۷ حدود ۲۵۰ تومان هزینه می‌برد اما اگر این سفر با سیستم دولتی در اتوبوسرانی انجام می‌گرفت حدود ۱,۲۰۰ تومان به هزینه نیاز داشت.

وی با بیان اینکه گزارشات برخط کوتاه، از خطا در زمان اجرا جلوگیری کرده و موجب کار بهتر می‌شود، تصریح کرد: هرچند ممکن است ارائه گزارشات برخط برای تمامی دستگاه‌ها ممکن نباشد اما می‌توان گزارشات شرکت‌هایی که بیشترین بودجه را دریافت می‌کنند را اینگونه تدوین کرد به طور مثال هرچند ۳۸۰ شرکت دولتی موجود است اما ۸۳ درصد بودجه این شرکت‌ها به ۳۰ شرکت تخصیص می‌یابد بنابراین می‌توان در مرحله اول ۳۰ شرکت مذکور را تعیین تکلیف و بررسی کرد.

هرگونه نگاه سیاسی، حزبی و مچ‌گیری امر غیراخلاقی و غیرشرعی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش‌های برخط و سنواتی باید حرفه‌ای و مستقل تنظیم شود، اضافه کرد: هرگونه نگاه سیاسی، حزبی و مچ‌گیری امر غیراخلاقی و غیرشرعی است.

قالیباف با بیان اینکه گزارش تفریغ بودجه باید در اختیار دانشگاهیان، نخبگان، نمایندگان مجلس و مردم قرار گیرد که این امر یکی از مصادیق شفاف‌سازی است، افزود: باید آسیب‌شناسی بودجه سال ۹۸ در اختیار رسانه‌ها و نمایندگان قرار گیرد، با تحقق این مهم از آنجا که اشکالات موجود در بودجه ۹۸ در اختیار نمایندگان کمیسیون تلفیق قرار می‌گیرد می‌تواند به آنها در بررسی بودجه سال آینده کمک کند.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم جزو افراد حقوق بگیر از صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری نیستند و تنها تراکنش مالی آنها پرداخت یارانه است بنابراین این افراد با تورم کنونی با مشکلات بسیاری سر و کار دارند که باید برای آنها فکری اساسی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما به عنوان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات باید این اقشار را ببینیم و تلاش کنیم عدالت درباره این اقشار اجرا شود. لذا باید به این مسئله اولویت داد و بدانیم که این امکان در کشور وجود دارد به این شرط که به درستی و با مدیریت صحیح تصمیم گیری کنیم.

رونمایی از گزارش تفریغ بودجه ۹۸

قالیباف در پایان جلسه هیئت عمومی دیوان محاسبات از گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ رونمایی کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها