مصوبات کمیسیون های تخصصی مجلس

کد خبر: 1041566

سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها از بررسی و اصلاح مواد ارجاعی از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

مصوبات کمیسیون های تخصصی مجلس

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها از بررسی و اصلاح مواد ارجاعی از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

علی حدادی در گفت وگو با ایسنا، در توضیح جلسه امروز کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون مواد ارجاعی از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری که از صحن مجلس به کمیسیون آمده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: در این جلسه ماده ۴ این طرح که به معیارهای مدیر و مدبر بودن نامزدها بازمی گشت مورد بررسی قرار گرفت و اصلاح شد. همچنین ماده ۷ این طرح که به وزارت کشور و تعریف سامانه برای ثبت نام داوطلبین باز می گشت مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

نماینده مردم طالقان و ساوجبلاغ در مجلس تصریح کرد: همچنین ماده ۱۱ این طرح که به اصلاح ماده ۵۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخته بود مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. اصلاح مواد ارجاعی در جلسه امروز کمیسیون نهایی شد و ان شاءالله در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تعیین تکلیف عضویت نمایندگان جدیدالورود در کمیسیون‌های مجلس

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از تعیین تکلیف عضویت 10 نماینده جدیدالورود در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه بعد از ظهر امروز (یکشنبه) هیات رییسه مجلس شورای اسلامی 10 نماینده‌ای که در مرحله‌ی دوم وارد مجلس یازدهم شده بودند از نظر عضویت در کمیسیون‌ها تعیین تکلیف و بین کمیسیون‌های تخصصی تقسیم شدند.

وی با اشاره به عدم تصویب اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره عضویت نمایندگان جدیدالورود در کمیسیون‌ها نیز گفت: براساس مصوبه ستاد کرونا سازوکاری پیش بینی شد که عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی براساس آن انجام شد.

به گزارش ایسنا، پیش از این مجلس شورای اسلامی در چند نوبت با اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس برای تعیین تکلیف عضویت نمایندگان در کمیسیون تخصصی مخالفت کرده بود.

برنامه مجلس برای ارتقای خدمات درمان ناباروری/ پوشش 90 درصدی کل هزینه‌ها

طرحی در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که هدف آن ارتقای خدمات درمان ناباروری است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تهیه و تدوین کردند که هدف از آن ارتقای خدمات درمان ناباروری است.

این طرح در حال حاضر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است و در راستای اجرایی کردن حکم بند «3» سیاست‌های کلی جمعیت، دولت مکلف است اعتبار ردیف‌های 1602001675 و 1601006001 قانون بودجه 1399 را در حسابی تحت عنوان «حساب حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری» ذیل ردیف‌‌های وزارت بهداشت متمرکز کند.

متن کامل طرح ارتقای خدمات درمان ناباروری به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای 44 نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

شمار زوجین نابارور در ایران از مرز 3.5 میلیون زوج (7 میلیون نفر) عبور کرده است تحقیقات مرکز سلامت نشان داده از هر 5 زوج جوان ایرانی یک زوج نازاست این بیماری به وسیله عمل‌های کمک باروری پیشرفته و دخالت سلولی، در مراکز درمان ناباروری امکان درمان دارد. اما هزینه درمان بسیار گران است.

میانگین هزینه تولید یک نوزاد در بخش دولتی 25 و در بخش خصوصی 54 میلیون تومان است که این میزان با 50 تا 80 درصد درآمد سالانه اقشار متوسط ایرانی برابری می‌کند. از طرفی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بارها از مسؤولان برای تسهیل فرزندآوری و حفظ ساختار جوان کشور مطالبه نموده‌اند که این مهم در بند سوم سیاست‌های کلی نظام در موضوع جمعیت ابلاغی معظم‌له با تأکید بر بیمه شدن خدمات درمان ناباروری مشهودتر است. لذا با توجه به ظرفیت ارائه 33 هزار سیکل درمانی در کل کشور برای درمان ناباروری در سال 1399 بار مالی بیمه ناباروری در مجموع هزینه‌های کشور کمتر از 200 میلیارد تومان خواهد بود که این ردیف در قانون بودجه به عنوان منابع وزارت بهداشت برای ارائه یارانه درمان ناباروری در نظر گرفته شده است.

لذا طرح ذیل تقدیم می‌شود:

عنوان طرح

طرح ارتقای خدمات درمان ناباروری

ماده 1

در راستای اجرایی کردن حکم بند «3» سیاست‌های کلی جمعیت، دولت مکلف است اعتبار ردیف‌های 1602001675 و 1601006001 قانون بودجه 1399 را در حسابی تحت عنوان «حساب حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری» ذیل ردیف‌‌های وزارت بهداشت متمرکز نماید.

هزینه‌کرد اعتبار این حساب مطابق نظر هیأت امنایی متشکل از نمایندگان بیمه سلامت، تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، کمیته امداد و جهاد دانشگاهی و معاونت درمان وزارت بهداشت و درمان در خصوص موارد ذیل خواهد بود:

1- پوشش 90 درصدی کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های باروری ICSI و IVF برای هر زوج نابارور، تا سقف 35 هزار دوره درمان در سال.

2- پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری

3- ایجاد سامانه ثبت اطلاعات مربوط به متقاضیان دریافتخدمات درمان ناباروری و الزام کلیه مراکز خصوصی و دولتی ارائه کننده خدمات ناباروری جهت درج مشخصات کامل کلیه دریافت‌کنندگان خدمات از ایشان (اعم از مشخصات زوجین و مشخصات اهداکننده تخمک)

4- تعیین سهم بیمه‌های پایه بر اساس جمعیت مشمولین عضو هر سازمان

5- رسیدگی به نحوه هزینه‌کرد اعتبارات این حساب از ماده (1) قانون احکام دائمی برنامه‌های پنج‌ساله کشور مستثنی است.

ماده 2

به منظور افزایش سطح دسترسی مردم به مراکز درمان ناباروری و در راستای اجرای اصل 156 قانون اساسی حکم بند (2) سیاست‌های کلی جمعیت، وزارت بهداشت موظف است ذیل هر دانشگاه علوم پزشکی حداقل یک مرکز درمان ناباروری تأسیس کند. بار مالی این طرح از محل ردیف 1601006001 تأمین می‌گردد.

ماده 3

وزارت بهداشت مکلف است با استفاده از سامانه ثبت اطلاعات متقاضیان دریافت خدمات درمان ناباروری، دستورالعمل پیشگیری از نکاح موالید حاصل از اهدای تخمک یا جنین دارای قرابتی که نکاح آنان ذیل موضوع فصل سوم از باب اول کتاب هفتم قانون مدنی غیرقانونی است جلوگیری به عمل آمد.

تبصره 1

وزارت بهداشت مکلف است دستورالعمل تجهیز اتاق والدین (به منظور دریافت اسپرم) در همه مراکز دولتی و خصوصی درمان ناباروری را ظرف یک ماه ابلاغ این قانون تهیه و ابلاغ نماید.

نصرالله پژمان‌فر، عباس گودرزی، سلمان اسحاقی، علیرضا ورناصری قندعلی، اکبر احمدپور، ابوالفضل ابوترابی، علی آذری، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، علی‌اصغر عنابستانی، علی علی‌زاده، مجید نصرایی، جلال محمودزاده، محمدصالح جوکار، حسن نوروزی، قاسم ساعدی، جعفر قادری،هاجر چنارانی، رمضانعلی سنگدوینی، سیدعلی یزدی‌خواه، علی خضریان، جسینعلی حاجی‌دلیگانی، مالک شریعتی نیاسر، محمدحسین فرهنگی، مهرداد گودرزوند چگینی، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، روح‌اله ایزدخواه، رسول فرخی میکال، زهرا شیخی مبارکه، سیدموسی موسوی، انور حبیب‌زاده بوکانی، احسان ارکانی، مصطفی نخعی، علی‌اکبر کریمی، محمدتقی نقدعلی، علیرضا سلیمی، محمد باقری، احمد امیرآبادی فراهانی، بهزاد رحیمی، سیدکاظم دلخوش اباتری، روح‌اله نجابت، سیدجلیل میرمحمدی میبدی، بهروز محبی نجم‌آبادی، کمال حسین‌پور، موسی احمدی

مصوبه کمیسیون آموزش برای برگزاری مجدد آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت : در جلسه امروز این کمیسیون تصویب شد که آزمون استخدام آموزشیاران نهضت سواد آموزی مجددا برای نیروهای نهضتی پیش از سال ۱۳۹۱ که در آزمون استخدامی شرکت نکرده یا پذیرفته نشده‌اند، برگزار شود.

احمد حسین فلاحی در گفت و گو با ایسنا در توضیح جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در این جلسه دو طرح مربوط به اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش برای ساماندهی نیروهای نهضتی و جذب معلمان خرید خدمتی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: کمیسیون آموزش تصویب کرد افرادی که در آزمون استخدامی تیرماه نهضت سواد آموزی رد شدند و افرادی که به هر دلیل از جمله شیوع ویروس کرونا در این آزمون شرکت نکردند، بتوانند مجددا در آزمون نهضتی‌ها شرکت کنند.

وی توضیح داد : طبق آمار ۶۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی رد شدند و برخی متقاضیان استخدام نیز در آزمون شرکت نکردند، این افراد خواستار برگزاری مجدد آزمون استخدامی هستند لذا کمیسیون تصویب کرد که این آزمون برای نیروهای نهضتی پیش از سال ۱۳۹۱ که در آزمون استخدامی شرکت نکرده یا پذیرفته نشده‌اند مجددا برگزار شود؛ البته این طرح مسیر قانونی خود را برای اجرایی شدن طی خواهد کرد.

فلاحی درباره طرح جذب معلمان خرید خدمتی گفت: این طرح برای بررسی به کمیته آموزش و پرورش کمیسیون ارجاع شد تا در طرح جامعی این کمیته شامل نیروهای پیش دبستانی، حق التدریس‌ها و خرید خدماتی الحاق شود.

​گزارش سازمان برنامه و بودجه به کمیسیون اصل ۹۰ از عملکرد بودجه۹۹

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس از گزاش سازمان برنامه و بودجه به این کمیسیون در مورد عملکرد آن سازمان در ارتباط با بودجه سال 1399 خبر داد.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس ، با اشاره به نشست عصر امروز (یکشنبه ۷ دی ماه) کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: جلسه امروز کمیسیون پیرامون بررسی و تحلیل وضعیت بودجه در سال ۱۳۹۹ همچنین پیرامون عملکرد سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۹ و ارائه گزارش کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نشست مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات، سید رحمت الله اکرمی خزانه دار کل کشور، علی‌حیدر نوری رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند.

وی بیان کرد: گزارش سازمان برنامه و بودجه نسبت به عملکرد این سازمان در بودجه ۱۳۹۹، گزارش خزانه داری کل کشور پیرامون نحوه تخصیص و عملکرد ذی حساب ها در سراسر کشور و طرز کار خزانه دار و ذی حسابان نسبت به تخلفاتی که صورت می گیرد و صورت گرفته است و همچنین گزارش دیوان محاسبات درباره بودجه سال ۹۹ شنیده شد.

این نماینده مجلس عنوان کرد: نسبت به گزارش های ارائه شده سوالاتی از سوی نمایندگان مطرح و یک سری تخلفات محرز شد و مقرر گردید درباره این تخلفات هر سه دستگاه گزارش های خود را به صورت مکتوب ارائه کنند تا تصمیم گیری و جمع بندی نهایی در زمینه عملکرد سازمان برنامه و بودجه و دستگاه های نظارتی در مورد بودجه سال ۹۹ و بررسی طرز کار آنها در جلسات بعدی صورت بگیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به بخش دوم جلسه کمیسیون، گفت: گزارش کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی کمیسیون پیرامون تحلیل بودجه سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت، همان طور که مشخص است با توجه به خط مشی تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب در آذر ماه سال ۹۷ که می توان از آن به عنوان راهبرد اصلی و وظیفه غیرقابل اجتناب دولت در حوزه بودجه ریزی در سال های اخیر یاد کرد براین اساس آنچه در سیاست های کلی و برنامه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره اصلاح ساختار بودجه عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت تصویب و ابلاغ شده، اجرایی و در قانون بودجه گنجانده شود که در بندهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تکالیفی در رابطه با نحوه بودجه ریزی مطرح شده است.

خضریان گفت: در بند ۱۶ صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختار، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه های موازی و غیر ضرور و هزینه های زاید مطرح شده است، در بند ۱۷ اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمد های مالیاتی و در بند ۱۸ افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و قطع وابستگی بودجه به نفت مطرح شده است.

وی اظهار داشت: همچنین فرمایشات رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس جمهور در خصوص بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر اینکه برداشت مازاد در ۲۰ درصد و تا سقف ۳۸ درصد سهم از صندوق توسعه ملی را منوط به سقف فروش یک میلیون بشکه در روز کردند و در واقع مابقی آن را فرمودند بیش از ۲۰ درصد برداشت نشود و همچنین مطالبات و تسهیلاتی که دولت سال ۹۹ از محل صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده باید باز گردانده شود و برداشت از صندوق ذخیره ارزی که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ هزار یورو تعیین شده را هم ممنوع اعلام کردند و فرمودند اگر قرار است برداشتی از صندوق ذخیره ارزی انجام شود باید در قالب بودجه صورت گیرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: با توجه به سیاست های کلی و دستور رهبر معظم انقلاب درمورد بودجه ۱۴۰۰ متاسفانه در بودجه سال آینده مورد توجه قرار نگرفته است و ضمن اینکه موارد متعددی دیگری مانند اینکه هزینه های جاری از محل فروش استقراض تامین می شود در این گزارش به آن اشاره شده است.

این نماینده مجلس بیان کرد: بعد از قرائت گزارش و شنیدن دیدگاه و نظرات نمایندگان در کمیسیون، ضمن اینکه کلیات این گزارش مورد تصویب قرار گرفت مقرر شد با توجه به اهمیت بودجه ۱۴۰۰ کمیته اقتصادی، فنی، عمرانی کمیسیون اصل ۹۰ به سرعت گزارش را نهایی کند تا بعد از تایید آن در کمیسیون برای قرائت صحن تقدیم هیات رئیسه مجلس شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در صورتی که گزارش تایید نهایی را دریافت کند، تقدیم هیات رئیسه می شود، با توجه به اهمیت موضوع و تاکید آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر اینکه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ خارج از نوبت در دستورکار قرار گیرد ان‌شاءالله این گزارش هر چه سریعتر توسط هیات رئیسه برای قرائت در صحن خارج از نوبت در دستورکار قرار خواهد گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها