معمای کارگزاران به روایت ناصر ایمانی

کد خبر: 1043191

ناصر ایمانی: کارگزاران می‌سنجد که کدام نامزد بیشترین قرابت فکری را با خود دارد و از نظر رأی‌آوری هم در شرایط خوبی به سر ببرد. با در نظر داشتن این دو معیار از یک نامزد حمایت می‌کند.

معمای کارگزاران به روایت ناصر ایمانی

گروه سیاسی فردا: اختلاف‌نظرهای کارگزاران سازندگی با اصلاح‌طلبان بیش از پیش خودنمایی می‌کند؛ خاصه آنکه در شرایطی که اصلاح‌طلبان بر حمایت از نامزد اصلاح‌طلب اصرار می‌کنند گویا کارگزاران به دیدار علی لاریجانی رفته است و بنا دارد از او حمایت کند. این نکته این پرسش را به وجود می‌آورد که آیا در مجموع اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 می‌توانند به جمع‌بندی واحدی برسند یا آنکه شاهد اختلاف‌نظرها تا روز انتخابات خواهیم بود؟

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اصلاح‌طلبان به هیچ وجه پیکره واحدی ندارند و به چند بخش تقسیم می‌شوند. اکنون یک طیف از اصلاح‌طلبان خود را اصلاح‌طلب ناب یا خالص معرفی می‌کنند که همان مشارکتی‌های سابق هستند، یک طیف اصلاح‌طلبان سنتی هستند، یک طیف در میان این دو طیف مذکور قرار می‌گیرد که همان نیروهای اتحاد ملت باشند و یک طیف هم کارگزاران است».

او ادامه داد: «آنهایی که اکنون به شدت اصرار دارند که اصلاح‌طلبان باید با نامزد خالص اصلاح‌طلبی وارد انتخابات شوند، همان مشارکتی‌ها هستند که می‌گویند ما با نامزد اصلاح‌طلب می‌آییم حتی اگر رأی نیاوریم اما کارگزاران از ابتدای تأسیس خود تا کنون یک جریان عملگرا بوده است و با نگاه به مقتضیات روز تصمیم می‌گیرد؛ با همین مختصات دیدیم که در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند سال98 در شرایطی که طیف مشارکت اصلاحات می‌گفت نباید لیست داد، آنها لیست خود را دادند و از انتخابات کناره‌گیری نکردند».

این تحلیلگر سیاسی درباره موضع کنونی کارگزاران هم تصریح کرد: «اکنون هم کارگزاران می‌سنجد که کدام نامزد بیشترین قرابت فکری را با خود دارد و از نظر رأی‌آوری هم در شرایط خوبی به سر ببرد. با در نظر داشتن این دو معیار از یک نامزد حمایت می‌کند. این حزب با نگاه ایدئولوژیک وارد انتخابات نمی‌شود و سعی می‌کند در دولت آینده هم سهی در دولت ولو اندک داشته باشد. با چنین راهبردی طبیعی است که با فردی مانند آقای لاریجانی دیدار داشته باشد یا حتی دیگر اصولگرایانی که به زعم آنها تندرو نیستند؛ تأکید می‌کنم به زعم آنها و نه ما. برای مثال کارگزاران هیچگاه سراع آقای جلیلی نمی‌رود اما سراغ آقای لاریجانی می‌رود و ممکن است از ریاست‌جمهوری آقای قالیباف هم استقبال کند».

ایمانی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان می‌تواند باعث اجماع میان همه اصلاح‌طلبان از جمله کارگزاران شود، گفت: «تصور نمی‌کنم اصلاح‌طلبان بتوانند به اجماع برسند. اختلافات عمیقی در میان آنها ایجاد شده است که بعید است بتوانند به آنها پایان دهند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها