اصلاح‌طلبی زینتی/ آقای روحانی می‌دانید نشاط چیست؟ / سلبریتی‌ها و واکسن

کد خبر: 1049403

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

اصلاح‌طلبی زینتی/ آقای روحانی می‌دانید نشاط چیست؟ / سلبریتی‌ها و واکسن

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن امروز» با انتخاب عکسی متفاوت از وزیر امورخارجه و تیتر «مصونیت ‌از‌دست‌رفته!» به این می‌پردازد که «در اقدامی بی‌سابقه دادگاه بلژیک با لغو مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی دیپلمات باسابقه ایرانی را به 20سال زندان محکوم کرد». این روزنامه اصولگرا حصول این نتیجه در پرونده اسدالله اسدی را نتیجه «بی‌عملی و انفعال وزارت خارجه» دانسته و می‌نویسد: « رقم خوردن اتفاقات بی‌سابقه و کم‌سابقه حقوقی در دولتی که مدعی است زبان دنیا را بلد است، انگار به رویه‌ای ثابت تبدیل شده است. پس از اینکه سازوکار عجیب حل اختلاف در توافق هسته‌ای برجام موسوم به اسنپ بک یا مکانیزم ماشه، تعجب کارشناسان و حقوقدانان را برانگیخت، حالا با محکومیت یک دیپلمات دارای مصونیت دیپلماتیک در یک کشور ثالث مواجه شده‌ایم. »

وطن امروز همچنین در پوشش اولین سخنرانی بایدن درباره سیاست خارجی عدم اشاره وی به برجام را «خواب‌زدگی» توصیف و اشاره وی به مساله یمن را نیز «اشک تمساح» توصیف کرد.

وطن امروز 17 بهمن

«کیهان» در تیتر یک خود به سیاست خارجی و برجام پرداخته و با عنوان « بازی آمریکا و اروپا با «دیپلماسی» بدون لغو تحریم‌ها» می‌نویسد: « مقامات آمریکایی و اروپایی طوری وانمود می‌کنند که گویی آنها به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده‌اند و این ایران بوده که در برجام عهدشکنی کرده و حالا باید با دیپلماسی، به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد. طرف غربی به هیچ عنوان از وظیفه خود مبنی بر لغو تحریم‌ها سخن نمی‌گوید.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به صدور حکم برای اسدالله اسدی واکنش نشان داده و می‌نویسد: «حکم غیرقانونی علیه دیپلمات کشورمان نتیجه انفعال در برابر اروپای تروریست‌پرور».

کیهان همچنین در واکنش به اظهارت چند نفر از سلبریتی‌ها به موضوع واکسن در گزارشی با عنوان «نمی‌فهمند یا مجبورند نفهمند؟!» می‌نویسد: «یک بار دیگر پای چند چهره سرشناس عرصه بازیگری و ورزش که اصطلاحاً سلبریتی نامیده می‌شوند به حیطه‌ای که کمترین تخصص و شایستگی برای اظهار نظر را ندارند تهی بودن افکار و سطح سواد آنها را برملا کرد.»

کیهان 17 بهمن

«جوان» در تیتر یک امروز خود به اظهارات سلبریتی‌ها در باره واکسن واکنش نشان داده و با عنوان « این سلبریتیسم بیمار واکسن می‌خواهد» می‌نویسد: « خستین محموله واکسن کرونا سرانجام وارد کشور شد. این محموله شامل چند د‌ه هزار د‌وز واکسن اسپوتنیک وی است و آنطور که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و د‌ارو می‌گوید بعد از انجام نمونه‌برد‌اری و ابلاغ کمیته اجرایی واکسیناسیون، ظرف روز‌های آیند‌ه کار تزریق واکسن برای گروه‌های د‌ر اولویت آغاز خواهد شد. با وجود این باید د‌ر نظر د‌اشت تاکنون د‌ر جهان ۴۳ میلیون د‌وز واکسن کرونا تولید شد‌ه که با توجه به جمعیت بیش از ۷ میلیارد نفری د‌ر جهان این واکسن‌ها ۵/ ۰ د‌رصد جمعیت جهان را شامل می‌شود. این د‌ر حالی است که بسیاری از کارشناسان سازمان بهد‌اشت جهانی معتقد‌ند که با تزریق واکسن به ۸۵ د‌رصد جمعیت هر کشوری می‌توان نسبت به بیماری کرونا احساس ایمنی کرد. همانطور که با وجود سپری شد‌ن حد‌ود یک ماه از آغاز واکسیناسیون همگانی کرونا د‌ر امریکا، این کشور با ثبت نزد‌یک به ۴ هزار مرگ روزانه همچنان رتبه نخست مرگ و میر‌های کرونایی را به خود اختصاص د‌اد‌ه‌است. د‌ر چنین شرایطی برخی سلبریتی‌های کشورمان برای جلب توجه و چند لایک بیشتر د‌ر شبکه‌های اجتماعی با هشتک «واکسن بخرید»، به د‌نبال سیاسی کرد‌ن این موضوع هستند آن هم د‌ر شرایطی که تصاویر منتشر شد‌ه از زیر پا گذاشتن شیوه‌نامه‌های بهد‌اشتی از سوی این افراد د‌ر مقاطع و مراسم‌های مختلف از جمله جشنواره فیلم فجر با انتقاد‌ات گسترد‌ه‌ای مواجه بود‌ه‌است. از همه جالب‌تر اینکه هیچ کد‌ام از لید‌رهای هشتک‌سازی «واکسن بخرید» که خیلی‌هایشان ساکن اروپا و امریکا هستند، تاکنون خود‌شان واکسن کرونا را نزد‌ه‌اند!»

جوان 17 بهمن

«شرق» تیتر و عکس امروز خود را به سیاست داخلی و وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو پرداخته است. این روزنامه عکس محمدرضا عارف و ابراهیم اصغرزاده را در کنار هم قرار داده و می‌پرسد که «1400 با شرط یا بدون شرط؟» شرق با این مقدمه که « نشست انجمن اسلامی معلمان ایران با حضور و سخنرانی محمدرضا عارف و ابراهیم اصغرزاده، فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، برگزار شد. مردم و انتخابات ۱۴۰۰، موضوع این همایش بود و میهمانان دراین‌باره صحبت کردند.‌خواجوی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان هم در ادامه این برنامه پیام سیدمحمد خاتمی را خواند» به نقل از عارف می‌نویسد: « عارف: شرکت در انتخابات یک تکلیف است» و از قول اصغرزاده می‌آورد: « قرار نبود اصلاحات نقش زینتی داشته باشد».

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز نیز به ابراهیم رئیسی و نقش وی در انتخابات 1400 می‌پردازد. گزارش‌نویس شرق نوشته است: « اصولگرایان به دنبال لیدری ابراهیم رئیسی هستند؛ جایگاهی مانند ناطق‌نوری در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب سال 84 یا شاید هم فراتر مانند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال‌های اخیر. در حالی که اخبار و اقوال حاکی از این است که رئیس قوه قضائیه تصمیمی برای ترک ریاست این قوه به سمت قوه مجریه ندارد و رایزنی‌های اصولگرایان با او برای ورود به انتخابات 1400 هم بی‌نتیجه بوده است. او قبلا صراحتا گفته بود: «من به چیزی غیر از قوه قضائیه فکر نمی‌کنم». حمیدرضا فولادگر، نماینده اصولگرای سابق مجلس گفته که با کاندیداتوری آقای رئیسی همه سلایق اصولگرایی روی حمایت او به اتفاق نظر می‌رسند، اما آنچه من اخیرا شنیدم آقای رئیسی نپذیرفته و پاسخ ایشان منفی است و می‌خواهد در همان قوه قضائیه اجرای برنامه پنج‌ساله خود را دنبال کند.»

شرق 17 بهمن

«اعتماد» سیدحسن خمینی که یکی از گزینه‌ها اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو است را به بهانه سخنان اخیرش عکس یک کرده و او را «منادی راه سوم» می‌خواند. در رپرتاژ این روزنامه اصلاح‌طلب آمده است: « احتمالا در ماه‌های پیش‌رو نام سیدحسن خمینی، یادگار امام را بیشتر و بیشتر خواهیم شنید. هر چند فضای سیاسی کشور مدتی است که با وجود آنکه در آستانه انتخاباتی سرنوشت‌ساز قرار داریم اما به‌نحوی دچار رخوت شده و به‌خصوص دیگر شور و شوقی نزد افکار عمومی و شهروندان احساس نمی‌شود که بخواهند با حضور پرشور پای صندوق‌های انتخابات یا هر نوع کنش سیاسی، به‌قول معروف «حماسه سیاسی» بسازند. بخشی از اصلاح‌طلبان اما همچنان در تلاشند تا ابتکار عمل را به دست گرفته و با فعال کردن چهره‌هایی از جنس سیدحسن خمینی که به‌گفته اصلاح‌طلبان هنوز میان بخش‌هایی از جامعه مقبولیت دارند، بار دیگر جوش و خروش را به عرصه سیاست ایران بازگردانند و به ‌اصطلاح روحی تازه در آن بدمند. هر چه هست به نظر می‌رسد حلقه وصل این تحرکات و نام سیدحسن خمینی، انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح‌طلب که معتقد است « شکست با کاندیدای اصلاح‌طلب به‌ مراتب بهتر از پیروزی با نامزد ائتلافی است». البته هفته گذشته نیز در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» دقیقا همین نکته را گفته بود.

اعتماد 17 بهمن

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که عکس یک شده است. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

* اصلاح‌طلبان باید در مقابل رویکرد ردصلاحیت‌ها موضع قاطع و روشنی اتخاذ کنند که اگر در گذشته چنین اتفاقی رخ داده بود کار به اینجا نمی‌کشید. 

*واقعیت این است که پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات از همه جریان‌های سیاسی کشور در جامعه بیشتر است و بیش از70 درصد مردم ایران دارای دغدغه‌هایی هستند که این دغدغه‌ها توسط جریان اصلاحات نمایندگی می‌شود. به همین دلیل نیز جریان اصلاحات باید به سرمایه اجتماعی خود احترام بگذارد و شرایط خود را برای حضور در انتخابات به صورت رسمی اعلام کند. 

*اگر شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات فراهم بود باید در انتخابات شرکت کنند، در غیر این صورت باید کناره‌گیری کرده و دلایل کناره‌گیری خود را نیز به صورت رسمی اعلام کنند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز به نقل از نصرت‌الله تاجیک از فراهم بودن امکان مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا می‌گوید.

آرمان ملی 17 بهمن

«آفتاب یزد» که این روزها مدام در پی انتقاد از دولت است، امروز اظهارات اخیر حسن روحانی را مورد توجه قرار داده و از وی می‌پرسد که «می‌دانید نشاط چیست؟» در گزارش این روزنامه اصلاح‌طلب آمده است: « روز پنجشنبه حسن روحانی، اظهارات عجیبی را مطرح کرد که با واکنش‌هایی از سوی مردم روبه رو شد. او گفته بود:« دل مردم پر از نشاط است ». به نظر می‌رسد که مردم مد نظر ایشان هم با آنچه که در جامعه می‌بینیم، فرق دارد. مردم این روزها نه تنها شاد نیستند بلکه به خاطر کرونا و از دست رفتن خیلی‌ها غمگین اند. مشکلات اقتصادی بر سرشان خراب شده به طوری که زندگی کردن و شاد بودن را از آنها گرفته. روزی نیست که مردم خبرهای ناخوشایند نشوند و حالشان دگرگون نشود. چطور می‌شود که در این اوضاع و احوال مردم که به خوبی قابل لمس است رئیس جمهورمان آنها را با نشاط بداند. اما همین یک جمله روحانی کافی بود تا واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته باشد. یکی از کاربران در این مورد نوشته است:« دل بنده حقیر نه‌تنها که پُرنشاط نیست، بلکه آکنده از خشم، نفرت، اندوه و سوگواری‌ست؛ به حدّی که حتی جا برای غصّه جدید ندارد.»

آفتاب یزد 17 بهمن

«ایران» پیشنهاد تروئیکای اروپایی برای احیای برجام را عکس یک کرده و با اشاره به این گفته جوزپ بورل که «باید از «فشار حداکثری» به سمت «دیپلماسی حداکثری» حرکت کنیم » به این مهم می‌پردازد که «نشست وزرای خارجه اروپا و امریکا درباره ایران بزودی برگزار می‌شود». 

این روزنامه دولتی در تیتر یک خود نیز با عنوان «در انتظار واکسیناسیون» از جزئیات ورود و توزیع نخستین محموله واکسن روسی کرونا گزارش می‌دهد و می‌نویسد: « رئیس سازمان غذا و دارو در گفت وگو با «ایران» اعلام کرد: کادر درمان یعنی کسانی که در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند جزو گروه‌های اول دریافت واکسن هستند البته واکسیناسیون برای این گروه‌ها در محل خدمت‌شان انجام می‌شود. گروه دوم شامل سالمندان آسایشگاه‌ها و جانبازان شیمیایی هستند. البته سالمندان بالای 65 سال به ترتیب سن و به فاصله 5 سال از هم اولویت‌بندی شده‌اند. واکسیناسیون سالمندان آسایشگاه‌ها نیز در محل مراقبت و نگهداری از آنها انجام خواهد شد. گروه سوم هم بیماران پر‌خطر هستند یعنی کسانی که به یکی از بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا باشند. این گروه در شبکه بهداشت واکسینه می‌شوند به این ترتیب که اعضای شبکه‌های بهداشت بر‌اساس گروه سنی و کد ملی افراد با سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و پرخطر تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که به پایگاه‌های بهداشت منطقه شان برای واکسیناسیون مراجعه کنند.»

ایران 17 بهمن

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها