افزایش مخالفان نهاد اجماع‌ساز در جبهه اصلاح‌طلبی

کد خبر: 1049439

نقش افراد و چهره‌ها نقد اصلی و اساسی مخالفان نهاد اجماع‌ساز جدید در جبهه اصلاح‌طلبی است و بیم تضعیف تحزب را ایجاد کرده است.

افزایش مخالفان نهاد اجماع‌ساز در جبهه اصلاح‌طلبی

گروه سیاست سایت فردا – اصلاح‌طلبان برای مشخص شدن کاندیدای نهایی خود در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به نهاد اجماع ساز جدید چشم دوخته و امیدوارند که این سازوکار انتخاباتی جدید بتواند آنان را به توافق برساند. این در حالی است که ایرادگیری‌ها و انتقادها به این نهاد ادامه دارد و هر روز هم جدی‌تر و قابل تامل‌تر می‌شود.

تازه‌ترین مورد از مخالفت با این تشکل انتخاباتی را حجت الاسلام سید هادی خامنه ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام بیان کرده است. وی در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» صراحتا اعلام می‎کند که با این نهاد مخالف است و ضمن ابراز بی‌میلی از شرح دلایل خود می‌گوید: «من وارد جزئیات نمی‌شوم، مواضع مجمع نیروهای خط امام از طریق نماینده آن در جلسات شورای هماهنگی بیان شده و عمدتاً مخالف روندی است که دوستان در پیش گرفته‌اند؛ این مواضع را قبلاً هم در جریان تشکیل و فعالیت شورای موسوم به سیاستگذاری گفته بودیم.»

وی تاکید می‌کند: «به نظر من هر سازوکاری که به تضعیف تحزب بیانجامد، دارای اشکال است. دوستانی که مدافع توسعه سیاسی بوده‌اند، نباید با روندهای شبه دموکراتیک احزاب را تضعیف کنند و برای افراد و محافل خاص، هژمونی بسازند و از احزاب هم صرفاً به عنوان سازمان رأی استفاده کنند.»

بر این اساس همچنان حرف از حقیقی‌ها است و مخالفت این طیف اصلاح‌طلب با نهاد جدید نیز متاثر از نقش و جایگاه همین بخشی از سازوکار جدید است. بخشی که به گفته فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با نظارت مستقیم سیدمحمدخاتمی مشخص شده است. به اضافه اینکه تا کنون تاکید شده که اعضای حقیقی در نهاد اجماع ساز جدید، نقش مشورتی داشته و حق رای ندارند. با این وجود احزاب اصلاح‌طلب نگران آن هستند که این حقیقی‌ها جای آن را گرفته و بیش از آنان اعمال نظر کنند.

لازم به ذکر است که این مساله دقیقا ایراد اصلی و مهمی بود که برخی اصلاح‌طلبان به خصوص جوانان به شورای عالی اصلاح‌طلبان نیز وارد می‌کردند. حتی چند باری دست به قلم شده و خطاب به سیدمحمدخاتمی از وی خواستند که در این باره چاره اندیشی کرده و از فردمحوری در جریان اصلاحات بکاهد. تغییرات صورت گرفته در شورای عالی سیاست گذاری نه تنها کارگر نبود، بلکه این شورا را به انحلال کشاند. اکنون نیز در آستانه شکل‌گیری نهاد جدید شاهد مطرح بودن همان نگرانی‌ها و وارد بودن همان انتقادات هستیم.

این طور به نظر می‌رسد فرد محوری در جریان اصلاحات به این سادگی‌ها رفع نخواهد شد و آقایان اصلاح‌طلب علی‌رغم ادعاهای خود مایل به تقویت تحزب نیستند. از همین رو است که شاهدیم اکنون نیز برای پای صندوق کشاندن بدنه رای ریزش کرده و ناامید خود صحبت از معرفی کاندیدای شاخص، کاریزما و در مواردی شایعه پراکنی درباره احتمال کاندیداتوری رئیس دولت اصلاحات می‌کنند.

به هر روی، باید منتظر ماند و دید که کار این نهاد انتخاباتی به کجا می‎رسد و اصلاح‌طلب برای جلب نظر همه طیف‌ها چطور ایرادات مطرح شده را رفع می‌کنند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها