موسوی: برخی نمایندگان موافق شفافیت‌‌آرا، آن روز مخالف شدند!

کد خبر: 1049586

نماینده مجلس:برخی نمایندگان طراح طرح شفافیت آرا که امضایشان پای آن بود، به کلیات آن رأی منفی دادند.

موسوی: برخی نمایندگان موافق شفافیت‌‌آرا، آن روز مخالف شدند!

خبر فوری: نماینده مجلس:برخی نمایندگان طراح طرح شفافیت آرا که امضایشان پای آن بود، به کلیات آن رأی منفی دادند.

مردم حق دارند از رأی نیاوردن طرح شفافیت آرا عصبانی باشند؛ طبق آیین‌نامه مانعی برای رأی‌گیری مجدد تا پایان سال نداریم.

 کسب دو سوم آرا در مجلس سخت است، طرح شفافیت دو سوم آرا را می‌خواست و فقط ۳ نفر کم داشتیم؛ عده‌ای هم غایب بودند.

مجلس در مورد طرح اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری عجله کرد.

 

موسوی:اگر طرح شفافیت آرا دوباره به صحن مجلس بیاید، رأی می آورد

نماینده تهران گفت: در روز بررسی کلیات طرح شفافیت آرا تعدادی از نمایندگان مدافع و طراح طرح برای رسیدگی به امورشان با حضور در حوزه‌های انتخابیه شان، غیبت موجه داشتند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید نظام الدین موسوی نماینده تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس در برنامه تلویزیونی جهان آرا با اشاره به رد کلیات طرح شفافیت آرا در صحن علنی مجلس یازدهم گفت: در روز بررسی کلیات طرح شفافیت آرا تعدادی از نمایندگان مدافع و طراح طرح برای رسیدگی به امورشان با حضور در حوزه‌های انتخابیه شان، غیبت موجه داشتند. البته این توجیه نیست، ولی اگر حاضر بودند، طرح رأی می‌آورد.

وی ادامه داد: در روز رأی گیری بدشناسی هم داشتیم، چرا که تصویب کلیات تنها سه رأی کم آورد. در حالیکه دو سوم رأی حاضران جلسه را می‌خواست و کسب این تعداد کمی سخت است.

موسوی بیان کرد: شفافیت آرا در مجلس یازدهم جزو اولین طرح‌های تدوین شده با توجه به وعده نمایندگان و خواسته مردم بود که تعداد قابل توجهی از نمایندگان آن را امضا کرده بودند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس اظهار کرد: شاید لازم بود بیشتر روی طرح کار کنیم. برخی را که فکر نمی‌کردیم، بنا به دلایلی در روز رأی گیری نظر موافق ندادند. اگرچه می‌دانستیم تعدادی از نمایندگان باقی مانده از دوره پیش به دلایل سیاسی شان مخالف هستند.

وی با بیان اینکه کامل نبودن و جامع نبودن دلیل برخی مخالفان شفافیت آرا بود، تصریح کرد: استدلال مخالفان قابل احترام است و البته ممکن است تحت فشار قرار بگیرند. باید اجازه داد نمایندگان شفاف حرف بزنند.

موسوی یادآور شد: بسیاری از این استدلال‌ها را منطقی و دقیق نمی‌دانم؛ چرا که دغدغه معترضان را می‌پذیرم که می‌گویند بنا و پایه طرح باید گذاشته می‌شد تا بعد روی آن اصلاح انجام شود. پیشتر هم برخی قوانین مانند قانون آیین نامه داخلی با دو سوم رأی حاضران صحن تغییر کرده بود، حتی برخی قوانین به خواست مجلس آزمایشی اجرا می‌شوند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران تأکید کرد: اگر طرح شفافیت آرا دوباره در صحن بیاید، بررسی و اصلاح مجدد پیشنهاد‌ها ممکن می‌شود؛ اما تأکید دارم اصل شفافیت باید شروع شود و معنی ندارد رأی نماینده چندان معلوم نباشد.

وی اظهار کرد: اگر جمع قابل توجهی از مردم به عنوان موکل ما، دغدغه‌ای دارند و خواهان تأیید یا رد یک موضوع هستند، باید اقدامی کرد. از طرفی نماینده باید شجاعت در اظهار نظر نیز داشته باشد. مردم به ویژه در مسائل عمومی می‌خواهند بدانند موکلشان چه رأیی می‌دهد.

موسوی گفت: مردم حق داشتند عصبانی شوند. من و تعداد قابل توجهی رأی موافق دادیم و در این مجلس به نسبت دوره پیش آرای بیشتری داشتیم. مصر هستیم تا این طرح دوباره در صحن علنی مطرح شود.

این نماینده درباره امکان بررسی مجدد طرح شفافیت آرا توضیح داد: طبق آیین نامه طرح شفافیت آرا تا ۶ ماه آینده امکان طرح مجدد ندارد؛ مگر آنکه اصلاحات و تغییر‌های محتوایی روی آن انجام شود. البته ما بر همین طرح اصرار داریم. آیین نامه داخلی پارلمان اشاره دارد که اگر ۵۰ نفر از نمایندگان درخواست دهند تا در دستور کار قرار بگیرد، می‌تواند در دستور بیاید و مسیر آیین نامه را طی کند. فکر می‌کنم این اتفاق تا پیش از پایان سال رخ دهد.

وی بیان کرد: ۵۳ نفر در نامه‌ای به این موضوع اصرار کردیم که نیاز به همراهی هیئت رئیسه هم دارد و فکر می‌کنیم اگر دوباره در دستور بیاید، رأی بیاورد.

موسوی تصریح کرد: رأی گیری قیام و قعودی طبق ماده ۱۱۹ آیین نامه داخلی زمانی قابل اجراست که دستگاه‌ها برای رأی گیری نقص فنی داشته باشند. درباره رأی گیری با ورقه هم رئیس مجلس بیان کرد که به دلیل دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا قابل انجام نبود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها