رونمایی رسانه آمریکایی از ترفند تازه کاخ سفید

کد خبر: 1049602

بلومبرگ در گزارشی نوشت که دولت بایدن در پی احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها و از جمله پابرجا ماندن تحریم‌های حوزه نفت است.

رونمایی رسانه آمریکایی از ترفند تازه کاخ سفید

روزنامه کیهان در شماره روز شنبه - 18 بهمن-  در گزارشی با عنوان «بازی آمریکا و اروپا با «دیپلماسی» بدون لغو تحریم‌ها» نوشت: «مقامات آمریکایی و اروپایی طوری وانمود می‌کنند که گویی آنها به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده‌اند و این ایران بوده که در برجام عهدشکنی کرده و حالا باید با دیپلماسی، به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد. این در حالی است که ایران در برجام طلبکار است و آمریکا و ‌تروئیکای اروپایی در این پرونده به کشورمان بدهکار هستند. مسئله اصلی در برجام، نه بازگشت ایران به تعهدات، بلکه لغو تحریم‌ها توسط آمریکا و پایبندی کامل اروپا به تعهدات برجامی خود است».

امتیازات جذاب اما غیرراهبردی

در بخش دیگری از گزارش کیهان تأکید شد:«طرف غربی به هیچ عنوان از وظیفه خود مبنی بر لغو تحریم‌ها سخن نمی‌گوید... و اگر هم مسئله رفع تحریم‌ها را مطرح کند، هدفش به‌کارگیری‌ ترفند «آبنبات چوبی» است... در هفته‌های گذشته، دانیل بناییم، مشاور و نطق‌نویس جو بایدن در زمان معاونت ریاست‌جمهوری و نامزد دولت او برای منصب «کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه» در مصاحبه با ماهنامه جاکوبین گفت: «...به منظور بازگرداندن ایرانی‌ها به میز مذاکره، باید امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران داده شود. دادن امتیازات جذاب اما غیرراهبردی به ایران باید با حفظ ساختار تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری صورت گیرد».

به فاصله یک روز پس از انتشار گزارش مذکور، بلومبرگ این گزارش را تایید کرد. پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» در گزارشی نوشت که دولت بایدن در پی احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها و از جمله پابرجا ماندن تحریم‌های حوزه نفت است.

طبق این گزارش، چهار منبع آگاه اعلام کردند که مقام‌های آمریکایی در حال بحث و گفت‌وگو درباره موضوعاتی چون حمایت از صندوق بین‌المللی پول برای اعطای وام به تهران برای مقابله با ویروس کرونا و همچنین تسهیل تحریم‌هایی هستند که در مسیر کمک‌های جامعه جهانی به ایران برای مقابله با کرونا مانع ایجاد کرده است.

به گزارش فارس، طبق گفته این منابع آگاه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا احتمالاً با امضای یک فرمان اجرایی، تصمیم «دونالد ‌ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام را لغو کند.

با این‌حال، منابع آگاه اعلام کردند که صدور معافیت‌های تحریمی ‌که اجازه فروش نفت ایران در بازارهای بین‌المللی را بدهد، در حال حاضر تحت بررسی‌های جدی قرار ندارد.

مقام‌های دولت بایدن در حالی برای بازگشت مجدد به برجام ابراز تمایل کرده‌اند که در مناسبات مختلف برای این بازگشت شرط‌گذاری کرده‌اند و اخیراً نیز «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرد که هنوز راه طولانی برای بازگشت کامل به برجام وجود دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که ایالات متحده به علت خروج از برجام ملزم هستند گام اول را بردارند.

طبق این گزارش، «رابرت مالی» نماینده جدید وزارت خارجه آمریکا برای مذاکرات ایران حاضر به اظهارنظر درباره این خبر بلومبرگ نشد.

خنثی‌سازی تحریم‌ها

رهبر معظم انقلاب - 26 آذر 99- در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید فرمودند: «به دشمن اعتماد نکنید، این توصیه‌ قطعی من است. به دشمن اعتماد نکنید. برای مسیر رفع مشکلات مردم، برای درست شدن آینده‌ کشور به وعده‌ این و آن اعتماد نکنید، این توصیه‌ به مسئولین است. این وعده‌ها وعده‌ خوبان نیست؛ وعده بَدان و ‌اشرار است امّا آن هم از هر صدتایش یکی وفا نکند! دشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ‌ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البتّه] این فقط مال ‌ترامپ نیست که حالا مثلاً فرض کنید چون ‌ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملّت ایران بدی کرد و سه کشور اروپایی هم همین‌جور. این سه کشور اروپایی نهایت بدعملی را انجام دادند و لئامت را و دورویی و نفاق را در مقابل ملّت ایران نشان دادند».

ایشان همچنین در بیانات مذکور تأکید کردند:«رفع تحریم دست دشمن است و خنثی‌کردن تحریم دست ما است، غیر از این است؟ ما که نمی‌توانیم خودمان رفع تحریم کنیم، دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است، بیشتر دنبال این باشیم. البتّه نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعاًً اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده [یعنی] از سال ۹۵ بنا بوده همه‌ تحریم‌ها یک‌ باره برداشته بشود [امّا] تا الان نه فقط برداشته نشده، زیاد هم شده».

مقام معظم رهبری در ادامه تصریح کردند: «اگر بتوان با روش درست، عاقلانه، ایرانی- اسلامی و عزتمندانه تحریم‌ها را برطرف کرد باید این کار را انجام داد اما تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به دست شما است».

رهبر معظم انقلاب در بیانات مذکور تأکید کردند که درخصوص تحریم‌ها دو مسئله وجود دارد؛ یکی خنثی کردن تحریم و دیگری رفع تحریم.

ایشان با‌ اشاره به نتیجه غیرقابل قبول رویکرد «به انتظار نشستن به منظور رفع تحریم به دست دشمن» که موجب افزایش تحریم‌ها از سال ۹۵ تاکنون شده، در خاتمه این‌گونه نتیجه گرفتند که «تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به دست شما است».

موضع‌گیری‌های اخیر دولت بایدن درباره برجام و مسئله تحریم‌ها، بیش از پیش ثابت کرد که همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیانات دقیق و حکیمانه خود فرمودند، باید به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشیم و رویکرد بی‌اثرکردن تحریم را ملاک قرار دهیم.

لزوم توجه به پازل فریبکارانه دشمن

متأسفانه برخی دولتمردان در هفته‌های اخیر با خوش‌بینی تأمل‌برانگیز نسبت به بازگشت آمریکا به برجام، تأکید کرده‌اند که ایران و آمریکا می‌توانند همزمان به برجام بازگردند و تعهدات خود را به‌صورت کامل انجام دهند. متأسفانه این رویکرد، بازی در پازل طرف عهدشکن است.

این در حالی است که آمریکا از برجام خارج شده و وظیفه این کشور است که ابتدا تحریم‌ها را لغو کرده و سپس به برجام بازگردد.

رهبر معظم انقلاب - 19 دی 99- با‌ اشاره به این مسئله فرمودند: «این بحث را مطرح می‌کنند که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؟ جمهوری اسلامی هیچ اصرار و عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، بلکه مطالبه منطقی ما رفع تحریم‌ها و بازگرداندن حق غصب‌ شده ملت است که این وظیفه آمریکا و اروپایی‌های دنباله‌‎رو آن است».

ایشان در ادامه تأکید کردند:«اگر تحریم‌ها برداشته شد بازگشت آمریکا به برجام معنا می‌دهد البته مسئله خسارت‌ها که جزو مطالبات ما است در مراحل بعدی دنبال خواهد شد، اما بدون رفع تحریم‌ها بازگشت آمریکا به برجام حتی ممکن است به ضرر کشور هم باشد... عمل کردن جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود در شرایطی که طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نمی‌کند، بی‌معنی است. البته اگر آنها به تعهدات خود بازگردند ما نیز برمی‌گردیم، همچنان‌که بنده از ابتدای برجام گفتم اقدامات باید به‌صورت متناظر و «کار و تعهد آنها در مقابل کار و تعهد ما» باشد که البته این، اولِ کار انجام نگرفت اما اکنون باید انجام شود».

آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا با حفظ ساختار تحریم‌ها و ارائه وعده‌های جذاب ولی غیرراهبردی، ایران را به اجرای کامل تعهدات بازگردانده و در ادامه، ضمن دائمی‌ کردن محدودیت‌های برجامی، خسارت محض توافق هسته‌ای را به حوزه‌های راهبردی از جمله توان موشکی و قدرت دفاعی و منطقه‌ای تعمیم دهد.

بنابراین، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در بیانات دقیق و حکیمانه خود فرمودند، باید به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشیم و رویکرد بی‌اثرکردن تحریم را ملاک قرار دهیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها