مهدی چمران در گفت و گو با فردا: انتخاب قالیباف نشان می‌دهد پیام مهم است

کد خبر: 1049697

چمران گفت: روسای مجلس همیشه چنین ملاقات ها و سفرهایی را داشته اند.

مهدی چمران در گفت و گو با فردا: انتخاب قالیباف نشان می‌دهد پیام مهم است

گروه سیاسی فردا؛ محمدباقر قالیباف به روسیه رفت تا پیام رهبر انقلاب را به پوتین بدهد. از آنجا که برای ملاقات حضوری با رئیس جمهور روسیه پروتکل هایی وجود دارد و زمان سفر رئیس مجلس محدود است، پوتین نماینده ای را مشخص کرد تا او به نیابت پیام رهبر انقلاب را از قالیباف دریافت کند.

سفر قالیباف به روسیه حالا از جانب طیف های منتقد و مخالف او مورد تخریب و هجمه های تحلیلی و رسانه ای قرار گرفته است. درباره چرایی این مسئله با مهدی چمران گفتگو کردیم.

*طیف های منتقد و مخالف آقای قالیباف مشخصا حامیان دولت و آقای ظریف به سفر رئیس مجلس به روسیه انتقاد می کنند، چرا آنها اینقدر به موضوع این سفر آقای قالیباف حساسیت نشان می دهند؟

این مسئله دلایل زیادی دارد. قالیباف پتانسیل و ظرفیتی است که هم الان و هم در آینده نقش های زیادی را در بین سران سه قوه و جاهای دیگر ایفا کند. سفر آقای قالیباف به روسیه برای بردن پیام رهبر انقلاب کار مهمی است که دارد انجام می شود. به همین خاطر در طرق مختلف مخالفت ها و حملات زیادی به او می شود تا از اهمیت آن کاسته شود. به ویژه آنکه بخشی از این کار، کار وزارت خارجه است. حالا که یک شخصیت مهمی برای این کار انتخاب شده قاعدتا مورد هجمه زیادی واقع می شود.

*انتخاب محمدباقر قالیباف برای تحویل دادن پیام رهبر انقلاب به پوتین از چه جنبه هایی حائز اهمیت است؟

قاعدتا اهمیت پیام مهم بوده که یکی از سران سه قوه برای بردن این پیام انتخاب شده است. قاعدتا فقط بحث پیام نیست و مذاکرات دیگری هم وجود دارد که آنجا صورت می گیرد بنابراین از یک جایگاه بالایی خواستند این پیام فرستاده شود.

*به نظر شما چه طور باید به تخریب های صورت گرفته پاسخ داد؟

قاعدتا باید اهمیت و موضوع سفر را برای مردم باز کرد و توضیح داد. دلایل اینکه ملاقات مستقیم با آقای پوتین انجام نمی شود نیز گفته شده است. آقای قالیباف مدت کوتاهی می خواست در مسکو باشد که در این مدت امکان اجرای پروتکل های بهداشتی وجود نداشت. نکته دیگر آنکه روسای مجلس همیشه چنین ملاقات ها و سفرهایی را داشته اند. رئیس مجلس قبل درباره یک موضوع خاص به چین رفت و هنوز هم دارد آن موضوع را دنبال می کند. امروز هم رئیس مجلس کنونی به روسیه می رود تا پیام رهبر انقلاب را به آقای پوتین برساند. این هم نشانه آن است که این پیام اهمیت دارد، به همین دلیل شخصیت خاصی برای این کار انتخاب شده است.

*سفر آقای قالیباف به روسیه چقدر می تواند جایگاه دیپلماسی پارلمانی را در حوزه سیاست خارجی کشور ارتقا دهد؟

مجلس شورای اسلامی در سیاست خارجی ما موثر است. همه تعهدات و معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس برسد. ضمن آنکه مجلس در تبیین راهبردهای سیاست های کلی نظام بسیار نقش موثری می تواند ایفا کند. عموما روسای مجالس کشورها در سیاست ها و ارتباطات خارجی کشورشان خیلی مهم هستند و این می تواند در مناسبات دو کشور خیلی اهمیت داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها