آمار ازدواج در ۹ سال گذشته

کد خبر: 1049725

رئیس سازمان امور اجتماعی گفت: برخلاف همه تصورات در دوران کرونا شاهد کاهش خشونت خانگی بودیم.

آمار ازدواج در ۹ سال گذشته

 باشگاه خبرنگاران جوان: تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی در نشست خبری معاونان وزیر کشور ضمن تبریک دهه فجر گفت: آثار اقدامات اقتصادی و سیاسی خود را در زمینه اجتماعی بروز می‌دهد؛ تحریم‌های بی سابقه اخیر توسط آمریکا، تاثیر زیادی در حوزه اجتماعی گذاشته است.

رستم وندی افزود: در سه دهه گذشته تورم پیوسته ۲۰ درصدی را شاهد بودیم که مواردی از این قبیل خود را در حوزه اجتماعی نشان می‌دهد.

او ادامه داد: دو سال در کنار مشکلات سیاسی و اقتصادی، بلایای طبیعی را شاهد بودیم که توانست در فضای اجتماعی کشور تاثیر بگذارد و بعد از آن شاهد بروز کرونا بودیم که تاثیر آن در اجتماع کم نبود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: وقتی می‌خواهیم در زمینه اجتماعی به یک برآورد مشخص و ثابت برسیم باید زمینه‌های دیگر را بررسی کنیم و آن چیزی که در حوزه اجتماعی بروز پیدا می‌کند، اثر اتفاقاتی است که در حوزه‌های دیگر وجود دارد.

او افزود: بحث کرونا از جایی که یک پدیده جهانی است می‌توانیم از تحقیقاتی که در داخل و خارج کشور انجام شده است استفاده کنیم؛ همراهی مردم با سیاست‌های نظام و نظم پذیری و قانون پذیری آن‌ها در کنار همبستگی اجتماعی که پیش آمد را می‌توان از آثار مثبت کرونا در کشور نام برد.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: در یک سال گذشته با کاهش روابط اجتماعی و گسترش فرد گرایی رو به رو بودیم که می‌توان در نتیجه آن به این موضوع رسید که جامعه با مشکلات همراه شود.

خودکشی در چند سال گذشته صعودی بوده است

رئیس سازمان امور اجتماعی ادامه داد: در حوزه اقتصادی به دلیل تعطیلی مراکز اقتصادی، فقر به حد زیادی افزایش پیدا کرده است که به نوع خود در اجتماع تاثیرگذار بوده است و باید بحث سلامت روان به عنوان یک موضوع اصلی مورد بحث قرار بگیرد و به آن توجه شود.

او تصریح کرد: اینکه گفته شود سونامی اختلالات روانی، من موافق نیستم، چون هر جامعه‌ای متناسب با ظرفیت خودش تاب آوری دارد و در کشور هم ما هنوز تغییرات شدید سلامت روان را شاهد نبودیم و باید با برنامه‌های ویژه با اتفاقاتی از این قبیل مقابله کرد و به نظر نمی‌رسد تعبیر سونامی دقیق باشد.

رستم وندی در ادامه درباره آمار خودکشی در کشور گفت: در حوزه خودکشی در چند سال گذشته با روند صعودی مواجه بودیم، ولی درباره امسال، تا قبل از اتمام سال نمی‌توانیم نظر قطعی ارائه دهیم؛ طبق آمار تغییر معناداری در سال جاری شاهد نبودیم و در تعداد خودکشی هنوز تغییر خاصی مطرح نشده است، اما راجع به تغییر سن خودکشی شاهد افزایش خودکشی در سنین زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال هستیم.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: درباره نظارت بر خیریه‌ها گفت: معمولا نظارت بر خیریه‌ها برعهده سازمان بهزیستی است و صلاحیت عوامل آن توسط دستگاه‌های نظارتی بررسی می‌شود و افراد وزارت کشور در جلسات آن‌ها شرکت می‌کنند، اما اگر ایرادی در کار آن‌ها وجود داشته باشد دستگاه‌های امنیتی و قضایی ورود پیدا می‌کنند و مشکلات پیش آمده را بررسی می‌کنند.

او ادامه داد: در حوزه جمعیت با مشکل بزرگی به نام مهاجرت مواجه هستیم که پدیده حاشیه نشینی را رقم می‌زند؛ اگر در حوزه جمعیت کشور بخواهد حرکتی انجام دهد باید این تلاش را داشته باشیم که جمعیت روستایی مهاجرت نکند و جمعیتی که مهاجرت کرده اند از حداقل امکانات برخوردار هستند و بعد با ایجاد انگیزه به مهاجرت معکوس تشویق کنیم که یکی از اقدامات مهم در این زمینه تاسیس دفاتر توسعه محلی بود که از سه سال پیش آغاز شد و در حدود ۲۳۵ محله حاشیه نشین مستقر شدند.

رستم وندی عنوان کرد: پیامد حضور این دفاتر در حاشیه‌ها بیش از ۵ هزار میلیارد تومان فعالیت‌های عمرانی و اجتماعی و فرهنگی است که به عنوان یک تحول جدی و اقدام فوق العاده می‌توان از آن نام برد؛ بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام هم قول دادند با این طرح همراه باشند.

معاون وزیر کشور ادامه داد: جمعیت کیفری در کشور یک شاخص مهم برای بررسی وضعیت جرم در کشور است که در ۹ سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته که پیرو سیاست‌های حبس زدایی است که یک موفقیت خوب محسوب می‌شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی اظهار کرد: در حوزه ازدواج و طلاق در ۵-۶ سال اخیر در خط حدود ۱۷۵ هزار در سال طلاق مدیریت شده است.

رستم وندی افزود: در سه سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار مراجعه به سامانه تسنیم اتفاق افتاد که پس از مراجعه به مشاور، ۱۵ درصد از این زوجین صلح و سازش کردند و از طلاق انصراف دادند.

او در ادامه تصریح کرد: از سال ۸۹ تا ۹۸ سالانه شاهد کاهش ازدواج در کشور بوده‌ایم و سالی حدود ۵-۶ درصد کاهش داشتیم؛ در سال ۹۷-۹۸ این آمار به بیش از ۸ درصد رسیده است و احتمالا در سال ۹۹ شاهد کاهش نباشیم و شاید افزایش هم داشته باشیم.

معاون وزیر کشور عنوان کرد: در دهه ۹۰، ۲۳ درصد کاهش فوت شدگان تصادفات را داشتیم که ناشی از افزایش انضباط اجتماعی است، در این دهه قتل حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است که نشان می دهد به رغم افزایش جمعیت، در طرح های اجتماعی و امنیتی موفق ظاهر شدیم.

او افزود: در حوزه نزاع و تجاوز به عنف از سال ۹۴ به بعد شاهد کاهش بودیم ولی در حوزه خشونت خانگی افزایش را مشاهده می‌کنیم و حدود ۲۴ معاینات ادعایی همسر آزاری افزایش داشته است که خوشبختانه آمار خشونت خانگی کاهش مختصری در ۹ ماه اول سال ۹۹ داشته است.

رستم وندی در پایان گفت: همه این موارد نشان می‌دهد در عین اینکه باید توجه ویژه ای به بحث‌های اجتماعی داشته باشیم از بزرگنمایی پرهیز کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها