روایت آرمین از برنامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان

کد خبر: 1049865

آرمین نیز مثل بسیاری از اصلاح‌طلبان مشارکت مشروط را بهترین برنامه انتخاباتی برای جریان اصلاحات می‌داند و معتقد است که سیدمحمد خاتمی نیز همین نظر را دارد.

روایت آرمین از برنامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان

گروه سیاست سایت فردا – بالا و پایین کردن و بلاتکلیفی اصلاح‌طلبان درباره نحوه مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تمامی ندارد. دلیلش نیز تردیدهای بدنه  است. تردیدهایی که از حمایت آنان از روحانی و بعد هم کارنامه غیرقابل دفاع دولت وی خاصه در دولت دوازدهم نشات می‌گیرد. 

همین است که مشاهده می‌کنیم خبرنگاران اصلاح‌طلب در اغلب مصاحبه با چهره‌های سیاسی این جریان از فایده حضور در انتخابات می‌پرسند. جواب نیز به طور معمول تکراری است. مصاحبه امروز روزنامه «شرق» با محسن آرمین مثال خوبی است.

نفیسه زارع‌کهن، خبرنگار اصلاح‌طلب می‌پرسد « آیا هنوز می‌توان به صندوق ‌انتخابات دل بست؟ چطور؟» و آرمین حرف را به آنجا می‌رساند که «انتخابات بهار سیاست و احزاب است. هیچ حزب و کنشگر سیاسی‌ای نمی‌تواند این فرصت را از دست بدهد.»

همین یک جمله کافی است و روشن می‌کند که سیاسیون اصلاح‌طلب علی‌رغم هیاهویی که هر از گاهی درباره عدم مشارکت و تحریم انتخابات می‌زنند، حاضر به ترک این عرصه و دور ماندن از قدرت نیستند. آرمین اما توضیح بیشتری داده و از دوراهی که اصلاح‌طلبان اکنون پیش رو دارند می‌گوید. 

او در پی جمله مذکور، افزوده است: « معنای این سخن لزوما شرکت در انتخابات نیست.»

به گفته وی « یک نیرو با پرنسیپ سیاسی نمی‌تواند اصول هویت‌ساز خود را نادیده بگیرد. طبعا احزاب اصلاح‌طلب نمی‌توانند در انتخاباتی که از پیش نتیجه آن مشخص است، نقش جوری جنس را بازی کنند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید می‌کند که «کسانی که به نام اصلاح‌طلب پذیرفته‌اند نقش گندم‌نمای جوفروش را بازی کنند، خود را رسوا خواهند کرد.»

آرمین خاطر نشان می‌کند: «اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده دو انتخاب دارند: اول اینکه مانند گذشته به صورت نیابتی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند؛ یعنی در برابر عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت کاندیداهای خود تمکین کنند و با حمایت از کاندیدای دیگران وارد رقابت انتخاباتی شوند. ... انتخاب دوم حضور در صحنه رقابت انتخاباتی با کاندیدای اختصاصی است.»

وی البته درباره هر دو راه، توضیحاتی تکمیلی ارائه می‌کند. نظر وی درباره ائتلاف مجدد با کاندیدای به قول خودش نیابتی آن است که «به نظر من شرایط امروز جامعه ایران با شرایط سال‌های ۹۲ و ۹۶ به کلی متفاوت است و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند این تغییر را نادیده بگیرند و مانند آن سال‌ها به رقابت نیابتی بپردازند.»

او که انگار به موفقیت این جریان بعد از ورود با کاندیدای خالص امید چندانی ندارد، در ادامه سخن خود، می‌گوید: «در‌صورتی‌که کاندیدای اختصاصی موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبان نشد، اصلاح‌طلبان الزامی برای معرفی کاندیدا ندارند. آنها می‌توانند از فرصت و فضایی که انتخابات فراهم آورده است، برای ارتباط بیشتر با جامعه و بیان دیدگاه‌های خود استفاده کنند. من از صحبت‌های اخیر آقای خاتمی در جمع اعضای شورای اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان همین را می‌فهمم.»

در مجموع آرمین نیز مثل بسیاری از اصلاح‌طلبان مشارکت مشروط را بهترین برنامه انتخاباتی برای جریان اصلاحات می‌داند و معتقد است که سیدمحمد خاتمی نیز همین نظر را دارد. حال باید منتظر ماند و دید که زور این به بخش از اصلاح‌طلبان می‌چربد یا محافظه‌کارانی که با رویکر نخست یعنی ائتلاف دوباره با کاندیدای غیراصلاح‌طلب به دنبال ماندگار کردن خود در عرصه قدرت هستند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها