در گفتگو با «فردا» مطرح شد؛

بخشایش اردستانی: ظریف هم به مسکو می‌رفت، پوتین با او دیدار نمی‌کرد

کد خبر: 1049918

تحلیلگر مسائل سیاست سیاست خارجی گفت: سفر آقای قالیباف به مسکو را در مجموع مثبت، موثر و راهگشا می دانم. در واقع به اروپا و آمریکا می‌فهمانیم، با وجود تحریم های یکجانبه، ایران قادر است همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خود را با سایر کشورها توسعه دهد.

بخشایش اردستانی: ظریف هم به مسکو می‌رفت، پوتین با او دیدار نمی‌کرد

گروه سیاسی فردا: محمدباقر قالیباف به روسیه رفته است تا پیام رهبر انقلاب را به مسکو ابلاغ کند. با وجودی که از اول قرار نبود دیداری با پوتین انجام شود، اصلاح طلبان خیلی کوشیدند که روی این مسئله مانور دهند و اهمیت این سفر را زیر سئوال ببرند. امروز سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد «از اول نیز قرار نبود دیداری بین آقای قالیباف رئیس مجلس و آقای پوتین رئیس جمهور روسیه انجام شود». 

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره اهمیت سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو گفت: این سفر آقای قالیباف بسیار مثبت ارزیابی می شود چراکه در حوزه توسعه روابط فی مابین و دوجانبه اثرگذار و موثر خواهد بود.

وی درباره عقد قرارداد همکاری اقتصادی با روسیه همچون مدل قرارداد 25 ساله با چین اظهار کرد: از ابتدا قرار بود دو قرارداد داشته باشیم یکی با چین و دیگری با روسیه باشد. این برآمده از اراده و تصمیم کشور است. معتقدم با عقد این قراردادها ما استقلال و هویت خودمان را حفظ می کنیم و پیامی هم غربی ها به ویژه آمریکایی ها می دهیم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: در واقع ما می خواهیم به اروپا و آمریکا بفهمانیم، این طور نیست اگر ایران را یکجانبه تحریم کنند، ایران قادر نخواهد بود همکاری های اقتصادی با سایر کشورها برقرار کنند؛ بلکه برعکس با حفظ استقلال و هویتش با کشورهای شرقی به طور مشخص چین و روسیه قرارداد می بندد و حتی در آینده شاید سطح همکاری های اقتصادی اش را با کشورهای دیگر نیز افزایش دهد.

این نماینده ادوار مجلس درباره علت تخریب ها و زیرسئوال بردن سفر رئیس مجلس به روسیه توسط اصلاح طلبان توضیح داد: آنها احتمال می دهند که آقای قالیباف به عنوان نامزد اصلی اصولگرایان وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شود، طبیعی است که این رفتارها را نشان دهند. از طرفی ژنرال های جریان اصلاحات معمولا نگاه از بالا به پایین دارند و می خواهند بگویند «ما فقط معادلات سیاست خارجی را بلدیم» بنابراین دست به تخریب آقای قالیباف می زنند. 

این استاد دانشگاه با اشاره به نگاه نامساعد پوتین به محمدجواد ظریف اظهار کرد: آقای پوتین با ظریف قدری با تشکیک برخورد می کرد بنابراین دوست نداشت ارتباط مستقیم بگیرد و وقتی آقای ظریف نیز به روسیه می رفت از طریق ویدئو کنفرانس با او صحبت می کرد.

بخشایش اردستانی با اشاره به تأثیر سفر محمدباقر قالیباف به روسیه بر پیشبرد تصمیمات کشور در حوزه سیاست خارجی کشور گفت: این سفر را در مجموع مثبت، موثر و راهگشا می دانم. البته به جنبه دیگر این سفر نیز می توان اشاره کرد که همانا توسعه روابط بین پارلمانی است چون وقتی مجالس دو کشور با هم آشنا شوند خیلی می توانند سهیل گر تصمیمات در حوزه سیاست خارجی باشند. به عبارت دیگر کارهایی که در ابتدا در حوزه سیاست خارجی رسمی نمی توان انجام داد، نمایندگان خیلی راحت می توانند باب آن را باز کنند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها