تلاش برخی اصولگرایان برای کاندیداتوری رئیسی

کد خبر: 1050414

اصولگرایان برای پیدا کردن کاندیدای مورد اجماع می‌کوشند. گزینه‌های متعددی نیز برای این کار دارد.

تلاش برخی اصولگرایان برای کاندیداتوری رئیسی

گروه سیاست سایت فردا – نام ابراهیم رئیسی علی‌رغم آنکه خودش تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نشان نداده است، مدام در گمانه‌زنی‌ها به چشم می‌خورد. شورای وحدتی‌ها از آمدنش رسما اسقبال و برخی هم برای دعوت از وی امضا جمع می‌کنند. همه این‌ها به خاطر این تصور است که ورود او به انتخابات موجع اجماع شده و از آفات چندکاندیدایی می‌کاهد. ماموریت مهم و نیمه‌تما رئیس دستگاه قضا در این جایگاه انتصابی اما از احتمال کاندیداتوری وی به شدت می‌کاهد. همچنان‌که بسیاری از تحلیل‌گران این تعارفات را در متقاعد شدن وی برای کاندیداتوری جدی نمی‌دانند.

با این وجود برخی از سیاسیون تلاش اصولگرایان برای قانع کردن رئیسی را مساله مورد توجهی می‌دانند. مثلا جواد آرین‌منش، چهره سیاسی اصولگرا که به گفته خودش دیگر عضو موتلفه نیست، در گفت‌وگویی با «برنا» می‌گوید: در شرایط کنونی هنوز اصولگرایان به کاندیدایی واحد نرسیده اند و طبیعی است که از کثرت به وحدت می رسند و این معمول است. تا به امروز تلاش جریان اصولگرایی بر این است که روی رییسی تمرکز شود و هنوز هم سعی دارند او را قانع کنند، البته اگر او آمادگی ورود به صحنه انتخابات را داشته باشد. در مرحله بعد گزینه هایی چون قالیباف مطرح است سایر جریان ها هم کاندیداهایی را مطرح می کنند ولی هنوز به اجماع نرسیده اند.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی موتلفه نیز  با اشاره به مباحثی درباره کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، در انتخابات ۱۴۰۰ به «اعتماد آنلاین: گفته است: آنهایی که می‌گویند ما از یک نامزد مورد توافق به وحدت می‌رسیم معتقدند آقای رئیسی می‌تواند این وفاق را ایجاد کند. اما عده‌ای هم می‌گویند، ما ابتدا به یک گفتمان مشترک برسیم و بعد هر فردی که مجموعه انتخاب کرد و به جمع‌بندی رسید و مصلحت بود تحت حمایت همه اصولگرایان قرار گیرد.پایش‌هایی که به صورت مستمر صورت می‌گیرد نشان می‌دهد برخی از اشخاص مثل آقای رئیسی از موقعیت برتری نسبت به دیگران بهره‌مند هستند. به هر حال آقای رئیسی هم پایگاه اجتماعی بیشتری دارد و هم وفاق بر سر ایشان بیشتر است. البته آقای رئیسی تاکنون هیچ موضع مثبتی نسبت به این امر نگرفته است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی توضیح داد: آقای رئیسی در قوه قضائیه مورد تایید مردم قرار گرفته و جامعه از عملکرد او در این قوه رضایت کامل دارد. به همین دلیل پایگاه اجتماعی قابل قبولی برای خود کسب کرده است.

حمیدرضا ترقی در پایان گفت: برای ایجاد مقبولیت لازم باید مشخص شود که رئیسی یا هر کاندیدای دیگری از چه شخصی به عنوان معاون اول می‌خواهد استفاده کند. حدس و گمان‌ها گواه آن است که ایشان برای پست معاون اولی علی نیکزاد را در نظر دارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها