طرح مجلس برای نظارت مردم بر عملکرد شوراها

کد خبر: 1050452

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس گفت: با مدیریت جامع شهری نظارت مستقیم مردم بر عملکرد شوراهای شهر و روستا فراهم می شود.

طرح مجلس برای نظارت مردم بر عملکرد شوراها

خبرگزاری تسنیم: ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ، با اشاره به طرح مدیریت جامع شهری و روستایی گفت: طرح مدیریت جامع شهری و روستایی اصلاحی بنیادین در نظام اداری کشور است  چرا که در این طرح برخی از امورات که در وزارتخانه‌ها مربوط به شهرستان‌ها هستند به شوراهای شهر و روستا واگذار می‌شود.

وی در همین راستا، افزود: با تصویب این طرح 24 دستگاه مانند آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و ... زیر نظر شوراها خواهند رفت.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس در تشریح بخشی از جزئیات طرح مدیریت جامع شهری و روستایی، افزود: بر اساس این طرح مردم حق اعتراض به عملکرد شوراها و شهرداران را دارند و می‌توانند اعتراضات خود را در سخنانی بیان کنند و همچنین شهرداری‌ها باید اموال و دارایی‌های خود را به صورت شفاف در دسترس مردم قرار دهند.

ابوترابی در همین راستا، ادامه داد: در این طرح مردم می‌توانند در تصمیمات شوراها و شهرداران نظر بدهند حتی می‌توانند عزل شهردار را دنبال کنند؛ ضمنا به صورت سامانه‌های الکترونیکی هم نظرات مردم ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح مدیریت جامع شهری و روستایی نظارت مستقیم مردم بر عملکرد شوراها، فراهم می‌شود، افزود: بر اساس این طرح حقوق، دستمزد و  دریافتی های اعضای شوراهای اسلامی از طریق قرار گرفتن در سایت شفاف می‌شود و همچنین بر اساس این طرح مردم می‌توانند با تلفن‌های همراه خود که شخصی‌سازی شده است مصوبات شوراهای شهر را رد ، تعیید و یا اعتراض کنند.

نماینده نجف آباد در مجلس، تصریح کرد: همچنین بر اساس طرح مذکور اگر 51 درصد جمعیت قابل رأی‌دهنده یک روستا یا شهر مصوبه شوراها را رد کنند، آن مصوبه به مدت 6 ماه بی‌اثر می‌شود، همچنین مردم شهر و روستا می‌توانند درشورا با سامانه‌ای که طراحی می‌شود با توجه به ظرفیت موجود در هر هفته پیرامون امورات شهر و یا روستای خود به مدت 5 دقیقه نطق داشته باشند.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس، اضافه کرد: مردم با اپلیکیشنی که طراحی می شود می توانند نسبت به تمام مصوبات شهر یا روستای خود رای دهند و جزئیات اطلاعات حقوقی اعضای شوراها برای ملاحظه عموم منتشر می شود.

ابوترابی خاطر نشان کرد: کلیات طرح مدیریت جامع شهری و روستایی در کمیسیون تخصصی تصویب شده و جزئیات آن در حال بررسی در کارگروه تخصصی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها