رییسی: ایران هراسی راهبرد آمریکایی است

کد خبر: 1050462

رئیس قوه قضاییه کاهش ارتباطات کشورها با ایران را یک راهبرد آمریکایی دانست و گفت: آمریکا با ایجاد ایران‌هراسی به دنبال آن است که دوستی کشورها با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد.

رییسی: ایران هراسی راهبرد آمریکایی است

خبرگزاری ایسنا:  به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه در دیدار با رئیس مجلس عراق اظهار داشت: ارتباط دو ملت عراق و ایران، ارتباطی عمیق، تمدنی، ارتباطی و عقیدتی است که دو ملت را به هم پیوند داده و بسیاری تلاش کردند که این روابط را متزلزل کنند، اما نتوانستند.

رئیس دستگاه قضا اظهار داشت: اینکه امام خامنه‌ای بارها تاکید کرده اند که ما عراق مقتدر، آزاد، قوی، مستقل و مقاوم می‌خواهیم یک باور اعتقادی است.

آیت الله رئیسی از ایستادگی ملت عراق در برابر داعش و همکاری‌های ایران در این عرصه به عنوان نمونه‌هایی از علاقه و پیوند دو ملت یاد کرد و با اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در کنار ابومهدی المهندس فرودگاه بغداد، امتزاج خونین این دو شهید را مهر تائیدی بر این سخن دانست.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از اقدام پارلمان عراق و پیگیری‌های رئیس مجلس این کشور و رای نمایندگان مردم برای اخراج آمریکایی‌ها تصریح کرد: حضور آمریکا در هیچ منطقه‌ای امنیت آور نیست. امنیت هر منطقه باید توسط مردم و نیروهای مسلح و دولت‌ها تامین شود نه توسط آمریکا و بیگانگان.

رئیس دستگاه قضا با ابراز امیدواری نسبت به مستحکم‌تر شدن هرچه بیشتر پیوند قلبی و همکاری بین دولت و ملت عراق و ایران اظهار داشت: امروز مناسبات سیاسی و اقتصادی خوبی بین ایران و عراق وجود دارد، اما مناسبات اقتصادی باید توسعه پیدا کند.

آیت الله رئیسی همچنین با اشاره به مناسبات فرهنگی بسیار خوب ایران و عراق از عتبات عالیات به عنوان عامل اصلی این ارتباط فرهنگی یاد کرد.

رئیس دستگاه قضا همچنین بر لزوم تقویت مناسبات حقوقی و قضایی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان شورای عالی قضایی عراق داشته ایم موضوعات مهمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نتایج این مذاکرات تأثیر مثبتی در این زمینه خواهد داشت.

وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که تقویت مناسبات بین مجلس عراق و مجلس شورای اسلامی ایران نیز می‌تواند در جهت تبادل تجربیات ارزنده دو کشور در عرصه قانونگذاری موثر باشد.

آیت الله رئیسی ارتباط با کشورهای همسایه را از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: کشورهای مسلمان به ویژه عراق در اولویت این ارتباط قرار دارند.

رئیس قوه قضاییه گفت: ایران ارتباط خود را با هیچ کشوری قطع و کم یا کمرنگ نکرده مگر آنکه آن کشور به خاطر دلدادگی به بیگانگان سطح روابط خود را کاهش داده باشد.

آیت الله رئیسی از عربستان سعودی به‌عنوان نمونه‌ای از این کشورها یاد کرد که هر چه به آمریکا دلبسته‌تر و نزدیک‌تر شد روابط سیاسی خود را با ایران کاهش داد.

وی کاهش ارتباطات کشورها با ایران را یک راهبرد آمریکایی دانست و اضافه کرد: آمریکا با ایجاد ایران‌هراسی به دنبال آن است که دوستی کشورها با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد.

رئیس قوه قضاییه ایران هراسی و شیعه هراسی را یکی از راهبردهای دشمن دانست و بر این نکته تاکید کرد که ایران در دفاع از اسلام و حقوق مظلومان تفاوتی بین شیعه و سنی نمی‌گذارد.

رئیس قوه قضاییه یادآور شد که در لبنان نیز حزب الله هم از شیعه و هم از اهل سنّت دفاع می‌کند و اکثر شهدای حزب الله به خاطر دفاع از اهل سنت جان خود را فدا کردند.

آیت الله رئیسی گفت که امروز می‌بینیم بهترین شیعیان همچون سردار سلیمانی برای حفظ امنیت و دفاع از تمامیت ارضی عراق به مصاف تکفیری‌ها رفتند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا نه سنی می‌شناسد و نه شیعه و بغداد و دمشق و تهران برایش تفاوتی ندارد، گفت: آمریکایی‌ها تنها به دنبال منافع خودشان هستند.

آیت الله رئیسی هشدار داد: آن کشوری که گمان می‌کند اگر به سمت آمریکا برود خودش را حفظ می‌کند دچار خطا و اشتباه شده است.

آیت الله رئیسی به تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: دشمن سعی کرد ما را مورد تحریم غذا و دارو قرار دهد و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا صادرات نفت ایران قطع شود، ولی هیچ وقت این اتفاق نیفتاد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: دشمن با اعمال تحریم‌ها به دنبال فشار حداکثری به ملت ایران بود، اما بدانید تحریم‌ها هرگز ما را متوقف نمی‌کند.

رئیس دستگاه قضا همچنین ایران هراسی و اختلاف افکنی بین گروه‌های عراقی را توطئه تبلیغاتی آمریکا دانست که با جنگ روانی و تبلیغاتی به دنبال بر هم زدن روابط دوستانه ایران با نیروهای عراقی است.

محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر آیت الله رئیسی به این کشور، اظهار داشت: ایران و عراق مشترکات فراوانی دارند و به عنوان دو کشور مسلمان دارای روابط تاریخی بسیار بوده که چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند.

وی افزود: ما امروز نیز با چالش‌هایی روبرو هستیم که آثار منطقه‌ای دارد و برای عبور از این چالش‌ها نیازمند همکاری مشترک و ویژه دو کشور هستیم.

رئیس مجلس عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مواضع بسیار روشنی در منطقه مقابل تروریست‌ها داشته است، گفت: ملت عراق قدردان مساعدت‌های ایران در امر مبارزه با تروریست‌ها هستند.

الحلبوسی همچنین گفت که رهبران عراق و نمایندگان مجلس این کشور بسیار علاقمندند که با همسایگان به ویژه ایران همکاری و تعاملات گسترده داشته باشند چرا که این امر موجب ثبات هرچه بیشتر عراق می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همکاری مشترک ایران و عراق علیه داعش تجربه مثبت و سازنده‌ای در روابط بین این دو کشور بر جای گذاشت، مراتب قدردانی دولت و ملت عراق از حمایت‌های ایران را ابراز داشت.

رئیس مجلس عراق خاطرنشان کرد: رهبران عراق در قالب دستگاه‌های اجرایی و نهاد قانونگذاری و نظام قضایی تلاش می‌کنند روابط کشورشان با ایران هر روز بیش از پیش تقویت و مستحکم شود.

الحلبوسی با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که عراق در موارد متعدد تلاش کرده که فشارهای ناشی از تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران را کاهش دهد.

وی بر همین اساس متذکر شد: ما برای کمک به حل و فصل این قبیل مشکلات همکاری‌های خوبی با مجلس شورای اسلامی ایران در مجامع بین المللی داشته ایم.

رئیس مجلس عراق تاکید کرد: عراق در برابر ایران همواره حسن نیت داشته و اطمینان کامل دارد که ایران کشوری حامی و دوستدار عراق است.

وی ادامه داد: عراق تلاش می‌کند دور دوم نشست پارلمانی کشورهای همسایه این کشور را در آینده‌ای نزدیک برگزار کند.

در این جلسه رئیس کمیسیون قضایی مجلس عراق نیز با ارائه گزارشی، ابراز امیدواری کرد که سفر آیت الله رئیسی به عراق موجب تقویت مناسبات حقوقی و قضایی دو کشور شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها