جلسه مهم انتخاباتی اصلاح‌طلبان+ جزئیات

کد خبر: 1050657

اصلاح‌طلبان‌ تصمیم دارند پیش از نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها از اعلام کاندیدای نهایی خود پرهیز کنند

جلسه مهم انتخاباتی اصلاح‌طلبان+ جزئیات

گروه سیاست سایت فردا - فعالیت‌های انتخاباتی خیلی وقت است که شروع شده و اما هر یکی رو روز یک بار شاهد تیترهایی مثل حرکت قطار اصلاح‌طلبان، آغاز فعالیت انتخاباتی اصولگریان یا فلان کاندیدای احتمالی فعالیت انتخاباتی خود را کلید زد و ... هستیم. دلیلش نیز آن است که فضای سیاسی کشور روز به روز انتخاباتی‌تر می‌شود و برخی از رسانه‌ها را برای پوشش هر خبر تازه‌ای در این باره از تیترهای اینچنین استفاده می‌کنند.

مثلا همین امروز روزنامه اعتماد، از حرکت قطار اصلاح‌طلبان به سوی انتخابات 1400 خبر داده تا بگوید که نهاد اجماع ساز جدید از فردا کار خود را شروع کنند. آنطور که اعتماد نوشته « قرار است بعدازظهر فردا (یکشنبه) اعضای حقیقی و حقوقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که به ‌تازگی اعلام وجود کرده، در جماران گرد هم آیند و در حضور سیدمحمد خاتمی، درباره راه‌اندازی این نهاد تازه‌تاسیس با یکدیگر گفت‌وگو کرده و به بحث و بررسی بنشینند. »

این روزنامه اصلاح‌طلب البته به این نکته نیز اشاره کرده که «هنوز برنامه دقیقی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 در دستور کار جریان اصلاحات نیست و آنها همچنان در حال رصد حال و اوضاع و شرایط کشورند».

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات که از جمله اعضای حقوقی نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان است در باره جزییات جلسه روز یکشنبه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان و سیدمحمد خاتمی به «اعتماد» گفته است: «هنوز دستورکار اعلام نشده است. پیش از این، جلسات اولیه شورای‌ عالی سیاستگذاری که 3 دوره تشکیل شد، در حضور آقای خاتمی، فقط به معارفه اختصاص پیدا می‌کرد و از صحبت‌های آقای خاتمی استفاده می‌شد. احتمالا جلسه فردا هم به همین شکل برگزار می‌شود. پس از آن احتمالا بلافاصله ساختار نهایی شکل می‌گیرد. یعنی ابتدا هیات رییسه تعیین و بعد هم آیین‌نامه تدوین می‌شود و سپس کارگروه‌ها شکل می‌گیرند.»

 

حال باید منتظر ماند و دید که نهاد جدید که به گفته برخی اصلاح‌طلبان تشکیل آن سنای بنای مستحکمی بوده است، چطور از پس این مهم برمی‌آید. قادر است که بعد از احزاب و نیروهای سیاسی عبور کرده و نظر مردم را نیز جلب کند؟! 

اصلاح‌طلبان البته بدون اینکه هیچ برنامه مدون و مشخصی در این باره داشته باشند تمرکز خود را به پیدا کردن کاندیدای مناسب داده‌اند. مثلا اسماعیل گرامی مقدم دیروز با اشاره به اینکه خاتمی موجب وحدت اصلاح‌طلبان خواهد شد گفته بود که کاندیدای آنان یک چهره اصلاح‌طلب است. 

حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب اتحاد ملت نیز به ایلنا گفته بود: «ما به کاندیدای اصلاح‌طلب مقبول و استوار نیاز داریم. واقعا مناسب فضای سیاسی کشور نیست که جریانی با قدمت و اصالت اصلاحات ناگزیر به شیوه‌های نیابتی در سیاست و انتخابات شود و باید این شیوه را پایان یافته تلقی کرد.»

جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران نیز در این باره به «اعتماد» می‌گوید: «به ‌هر حال اصلاح‌طلبان اعلام آمادگی کردند اما کاری از دست اصلاح‌طلبان برای تشویق مردم به حضور در انتخابات برنمی‌آید. ما هر قدر هم که مردم را تشویق کنیم و به هر میزانی که تحرک داشته باشیم، باز هم لازم است که اراده‌ای مافوق جریانات سیاسی بر فضای سیاسی و انتخاباتی کشور حاکم شده و این نیرو برای فراهم کردن زمینه مشارکت اقدام کند تا شهروندان به‌واقع در انتخابات مشارکت کنند.»

ناگفته نماند که در این میان برخی نیز دنبال کاندیداتوری سیدحسن خمینی و یا راضی کردن ظریف برای نامزدی در انتخابات 1400 هستند و تصور می‌کنند که ورود چهره‌هایی از این دست می‌تواند در ترغیب شهروندان به مشارکت در انتخابات کمک کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها