معمای اختیار رئیس جمهور / رقابت اصلاح‌طلبانه و تعلیق مردم / حق اعتراض به هتاکی

کد خبر: 1050876

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

معمای اختیار رئیس جمهور / رقابت اصلاح‌طلبانه و تعلیق مردم / حق اعتراض به هتاکی

گروه سیاست سایت فردا- روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» عکس یک خود را به کادر درمان اختصاص داده و با تیتر «یک سال نبرد با کرونا» ضمن اشاره به تغییراتی که این یک سال در زندگی همه ما ایجاد کرد با یکی از متخصصان  انستیتو پاستور که در این مدت علاوه بر تولید واکسن و محصولاتی که نظام سلامت به آن نیازمند بوده باید در راستای تولید واکسن کرونا هم گام برمی‌داشته است؛ گفتگو کرده است.

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «جریان مرموز حذف اسم و رسم» از اعتراض موسسه تنظیم و نشر آثار و چهره‌های نزدیک به بیت امام و سیاسیون نسبت به حذف نام امام خمینی (ره) خبر می‌دهد. 

روزنامه اعتماد در گزارش دیگری نیز با استناد به اظهارات اخیر مرعشی، سخنگوی کارگزاران در گفت‌وگوی با خبرآنلاین از احتمال ریاست بهزاد نبودی بر نهاد اجماع‌ساز جدید اصلاح‌طلبان می‌گوید.

اعتماد 26 بهمن

«آرمان ملی» در تیتر یک خود پیشنهاد محسن هاشمی مبنی بر یک دوره‌ای شدن دوران ریاست جمهوری و افزایش مدت آن به 6 یا هفت سال را بررسی می‌کند. عکس یک خود را نیز به گفت‌وگویی با عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب اختصاص داده است. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

* در عصر نواصلاح‌گری، الزاما دال مرکزی گفتمان اصلاحات جایی ندارد. مثلا، ما اصلاح‌طلبان در دهه 70 و 80 شمسی از اجرای بدون تنازل قانون اساسی سخن می‌گفتیم. اصلاح‌طلبی امروز باید در متن جامعه مطالبات حقوقی و اصلی مردم را تئوریزه کند.

* اگر اصلاح‌طلبان فکر کنند در درون قدرت می‌توانند برای جامعه کاری بکنند، انتظاری واهی است. گاه تناقض ساختاری قانون اساسی و نیز تناقض برخی قوانین موضوعه با اصول قانون اساسی، اجازه‌ مانور به اصلاح‌طلبان نمی‌دهد.

* اصلاح‌ستیزی جریان‌ برانداز محلی از اعراب ندارد چون نه قدرت مالی دارد و در داخل کشور نیز جز اندک ناچیزی همدل ندارد. اما اصلاح‌ستیزان افراطی قابل تامل‌اند. اصلاح‌ستیزی آنان به مدد حمایت هسته‌ اصلی قدرت بسیار مشکل‌آفرین بوده است.

* راین باورم زمانی‌که آقای خاتمی ‌در سال 84 و پس از اتمام ریاست‌جمهوری، هیچ حکمی ‌را نپذیرفت، دلیل بر اولویت جامعه‌محوری او بود. اکنون نیز باید با توجه به فاصله جامعه مدنی با مسئولان، این جامعه‌محوری را روزآمد کند.

* اصلاح‌طلب جامعه‌محور یعنی منتقد صریح و شفاف.

* اصلاح‌طلبان حقیقی، نه می‌توانند نسخه‌ 92 را اجرا کنند، و نه می‌توانند از شخص غیراصیل نسبت به گفتمان خود حمایت کنند. 

* ما حق نداریم به‌خاطر نفس رقابت سیاسی با رقیب، مردم را در تعلیق نگه داریم.

* من مطمئنم پوپولیسم، شانسی دیگر در تصدی کرسی پاستور ندارد.

آرمان ملی 26 بهمن

«آفتاب یزد» به بهانه اظهارات دیروز محمدحسین فرهنگی که گفته بود علت ملاقات نکردن قالیباف و پوتین در سفر روسیه این بوده که وزارت خارجه نتوانسته این دیدار را هماهنگ کند، ظریف را عکس یک کرده و با تیتر «دیوار کوتاه ظریف» می‌نویسد: « پیش از سفر قالیباف به روسیه مشاوران او تبلیغات گسترده‌ای درباره دیدار او با پوتین به راه انداختند که با برگزار نشدن این دیدار، انتقادات زیادی از قالیباف و مشاورانش صورت گرفت. قالیباف خود، هجمه‌ها را از سوی غربگرایان دانست اما از طرف دیگر این انتقادات از سوی بسیاری از اصولگرایان از جمله حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان مطرح شد. محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس توپ را در زمین وزارت خارجه انداخته و گفته است وزارت خارجه نتوانسته دیدار با پوتین را هماهنگ کند.»

این موضع‌گیری در قبال سخنان فرهنگی در حالی است که بر همه روشن است، وظیفه تنظیم سفرهای خارجی مسئولان به عهده وزارت امورخارجه است و در این سفر نیز اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است. کما اینکه پیشتر اعلام شد سفر با هماهنگی و اطلاع وزارت خارجه انجام می‌شود و ظریف نیز شخصا توضیح داد که درباره عدم امکان دیدار با پوتین به خاطر پروتکل‌های بهداشتی، اطلاع رسانی کرده است.

آفتاب یزد 26 بهمن

«شرق» امروز صفحه یک قابل توجهی ندارد و عموما از تیترهای خبری استفاده کرده و تقریبا خبری از گزارش‌های تولیدی نیست.  عکس یک امروز را به پیروز حناچی و حرف‌هایش در نشست خبری دیروز اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز سعی می‌کند به این سوال پاسخ دهد که آیا طرح اصلاح قانون انتخابات به ۱۴۰۰ خواهد رسید؟ گزارش نویس شرق با تکرار همه هجمه‌ها به این طرح می‌نویسد: « در نقد این طرح سخن بسیار گفته شده و گوش شنوایی نبوده است؛ حال باید دید در زمان اصلاح این طرح بهارستانی‌ها چگونه عمل خواهند کرد زیرا اصرار بر مواضع خلاف قانون اساسی آنها جز هدررفت بیت‌المال، در روند برگزاری انتخابات 1400 تأثیر مستقیم خواهد داشت.»

شرق 26 بهمن

«وطن امروز» در گزارشی که تیتر یک کرده پیکان حمله را به سوی منتقدان هتاکی به رئیس جمهور برگردانده و با تیتر «فتنه‌گران 88 نگران ساختارها شده‌اند!» می‌نویسد: «حامیان دولت روحانی که رکورد‌دار ساختارشکنی و اهانت به منتقدان هستند، نمی‌توانند مدعی اخلاق سیاسی و معترض به هتاکی باشند». در این گزارش آمده است: «یقینا اتفاق صورت‌گرفته در اصفهان به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست، اصل توهین چه به مقامات و مسؤولان نظام و چه در مواجهه با افراد و اقشار مختلف امری مذموم است. ... با این حال، آنچه در حادثه اخیر مورد پرسش است، جایگاهی است که دولتمردان برای خود تعریف کرده‌اند. مقامات دولتی و رسانه‌های نزدیک به دولت در شرایطی جلودار اخلاق سیاسی شده‌اند که فارغ از هتاکی‌های جریانات رسانه‌ای‌شان که بارها تا توهین به مقدسات نیز پیش رفته است، تجربه دولت حاضر گواه بر آن می‌دهد که در 7 سال گذشته دولتمردان و حامیان‌شان رکورددار توهین و هتاکی به منتقدان‌شان هستند. نیاز چندانی به یادآوری ندارد تا مردم لیست توهین‌هایی را که رئیس‌جمهور و دولتمردانش خطاب به منتقدان‌شان به زبان آورده‌اند به یاد بیاورند. بی‌سواد، بی‌شناسنامه، بزدل، ترسو، افراطی، کاسب تحریم، بی‌عقل، تازه به دوران رسیده، همنوا با اسرائیل و... تنها بخش کوچکی از سیاهه توهین‌هایی است که از سمت پاستور به سمت منتقدان دولت حواله شده است.»

وطن امروز 26 بهمن

«کیهان» در تیتر یک خود یک گزارش تحلیلی دارد با این عنوان که « مدیریت اشرافی و تحمیل گرانی به مردم در حاشیه‌ها گم نمی‌شود!» و می‌نویسد: « در حالی که مدت‌هاست طبل رسوایی مدعیان اصلاحات ـ اعتدال با ناکارآمدی و مدیریت‌اشرافی منتهی به جابه‌جا شدن رکوردهای تورم و رکود به صدا در آمده، طیف مذکور شیپور به دست، حواشی راهپیمایی 22 بهمن را برجسته‌نمایی می‌کند تا عاملیت خود در سوزاندن ظرفیت‌های ملی پای اعتماد بلاشرط و بلاوجه به غرب، کوچک شدن سفره مردم، افزایش ضریب جینی (شکاف طبقاتی)، سقوط ارزش پول ملی، بیکاری کم‌سابقه، فشار به مستأجران و گرانی‌های جهشی را بپوشاند.»

حسین شریعتمداری نیز در یادداشت امروز خود به تلاش آمریکا برای نفوذ در عراق و ارتباط ایران و عراق پرداخته و با تیتر « تفاوت ره از کجاست تا به کجا !» ضمن قیاس به سفر چراغ خاموش ترامپ به عراق و پایگاه نظامی عین‌الاسد و سفر اخیر رئیس قوه قضاییه کشورمان به عراق؛ می‌نویسد: «مرزهای جغرافیایی اگرچه ارزشمند و قابل احترامند ولی اسلام که جان‌مایه ملت‌های مسلمان است، گستره‌ای به مراتب فراتر از مرزهای جغرافیایی دارد و برای عبور از مرزها به ویزا و روادید نیازی ندارد. انقلاب اسلامی قومیت‌ها را به ملت و ملت‌ها را به امت تبدیل کرده است.»

کیهان 26 بهمن

«جوان» عکس یک امروز را به حادثه دیروز در مرز افغانستان اختصاص داده و با تیتر «رهزنی آتش در قلعه مبادلات تهران-کابل» می‌نویسد: «حوالی ساعت ۱۳ دیروز، ساکنان شهرستان تایباد با شنیدن صدای انفجاری مهیب متوجه شدند که دود زیادی در مرز دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر به آسمان بلند شده است. کمی بعد، مشخص شد کانون انفجار‌ها در تأسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان است؛ گمرکی که بخش قابل‌توجهی از مبادلات مرزی ایران و افغانستان از طریق آن انجام می‌شود. به گفته سخنگوی گمرک ایران، افغانستان بعد از عراق، دومین کشوری است که ایران با ۳ میلیارد دلار صادرات، تجارت زمینی قابل‌توجهی با آن دارد. فیلم‌های به اشتراک گذاشته شده از حادثه ظهر دیروز، انفجار‌هایی مهیب در تأسیسات گمرکی اسلام‌قلعه افغانستان، حوالی مرز دوغارون ایران را نشان می‌دهد، جایی که گفته می‌شود بیش از ۵۰۰ تانکر حامل مواد سوختی یک به یک منفجر شدند».

عبدالله گنجی نیز در سرمقاله امروز با عنوان «ریس جمهور بی‌اختیار یا با اختیار» می‌نویسد: « طیف اصلاح طلبانِ رادیکال/ پیشرو/ دموکراسی‌خواه/ جمهوری‌خواه/ مشروطه‌خواه و سکولار سال‌هاست بر این طبل می‌کوبند که رئیس جمهور در ایران فاقد اختیار است. ... قتی طیف فوق‌الذکر می‌گویند رئیس‌جمهور فاقد اختیار است، یعنی سه کار را نمی‌تواند انجام دهد: ۱- اختیار تغییر نوع نظام سیاسی را ندارد. ۲- یکطرفه نمی‌تواند مقابل غرب زانو بزند. ۳- اختیار وارد کردن اپوزیسیون (توسعه سیاسی) را به قدرت و حکومت ندارد. ... این جماعت رئیس جمهور با اختیار را کسی می‌دانند که به سیاست‌های کلی نظام بی‌اعتنا باشد یا علیه آن شورش کند. این دیدگاه آنقدر نخ‌نما شده است که روحانی نیز وقتی تحت فشار این جماعت قرار می‌گیرد با حمله به این و آن به این جماعت مسکن تزریق می‌کند.»

جوان 26 بهمن

«ایران» زنگ خطر جدی مدیریت کرونا را تیتر یک کرده و از چرخش ویروس انگلیسی در ایران گزارش می‌دهد. این روزنامه دولتی به نقل از وزیر بهداشت می‌نویسد: «ویروس جهش یافته در کشور پخش شده و روزهای سختی دارد آغاز می‌شود». در این گزارش تاکید می‌شود که « آژیر خطر موج چهارم کرونا در کشور با قرمز شدن 9 شهر در استان خوزستان به صدا درآمد. در برخی استان‌ها خیز بیماری شروع شده و از تعداد شهرهای آبی در کشور کاسته و به تعداد شهرهای زرد و نارنجی افزوده شده است. مطابق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ هم اینک در مجموع 9 شهر قرمز، 39 شهر نارنجی، 228 شهر زرد و 172 شهر آبی در کشور وجود دارد، با این حال و به‌رغم پایین بودن میزان فوتی‌ها و دو رقمی شدن عدد مرگ و میر ناشی از کووید 19 میزان مراجعات سرپایی بویژه در دو استان خوزستان و آذربایجان غربی افزایش قابل توجهی داشته است به‌طوری که معاونان وزارت بهداشت از احتمال اوج‌گیری بیماری در جامعه و جهش‌های ویروس ابراز نگرانی می‌کنند و هشدار می‌دهند؛ کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا به میزان 74 درصد می‌تواند موجب شعله‌ور شدن بیماری کووید19 شود. در همین ارتباط رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا تغییر وضعیت برخی شهرهای کشور از نارنجی به قرمز طی هفته اخیر را اعلام خطر عنوان کرد و معنی این وضعیت را حرکت به سمت موج چهارم کرونا خواند و از مردم خواست برای داشتن تعطیلات نوروزی خوب همه باید برای جلوگیری از خیز چهارم در ماه پایانی سال دست به دست هم دهیم. همچنین وزیر بهداشت نیز در جمع رؤسای علوم پزشکی اعلام کرد: ویروس جهش یافته در کشور چرخیده است.»

ایران 26 بهمن

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها