لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید

کد خبر: 1039170

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» در شماره امروز خود سه گزارش انتخاباتی دارد، اما مهم‌ترین آن‌ها که عکس یک هم شده حول محور فعالیت‌های علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «گردش به چپ از راست» می‌نویسد: «گمان بر این بود که با افول ستاره برادران لاریجانی در آسمان سیاست ایران، علی لاریجانی هم به قول صادق زیباکلام به پارکینگ مسئولان ازکارافتاده خواهد رفت. بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند با تحولات اخیر در عرصه سیاست یعنی کم‌رنگ‌شدن توان اثرگذاری اجتماعی- سیاسی اصلاح‌طلبان و تضعیف اعتدال‌گرایان دولت‌نشین، همچنین پررنگ‌شدن خط‌کشی‌های جدید در جریان اصولگرایی و قدرت‌یافتن نواصولگرایان، علی لاریجانی که پیش‌تر تصور می‌شد قرار است جانشین روحانی شود، دیگر شانسی نخواهد داشت. گمانه تحلیلگران این بود که او باهوش‌تر از آن است که در چنین شرایطی وارد کارزار انتخابات ۱۴۰۰ شود؛ اما اخبار حاکی از این است که او اسبش را برای ۱۴۰۰ زین کرده است، اگرچه قرار نیست اصولگرایان را نمایندگی کند. او احتمالا قرار است نامزد اعتدالیون در دولت نشسته، اصولگرایان کنار گود مانده و بخشی از جریان تکنوکرات اصلاح‌طلب شود. گویا دولت قصد دارد با دوگانه لاریجانی-ظریف مسیر کنونی را متکی به دیپلماسی و بازسازی برجام (با توجه به نتیجه انتخابات آمریکا) ادامه دهد، رمزگشایی از این امر به‌هیچ‌وجه کار سختی نیست، چراکه ظریف در مصاحبه اخیر خود با سایت انتخاب از تمایل برای ادامه کار به‌عنوان وزیر خارجه صحبت کرد و همچنین با توجه به مأموریت دولت به لاریجانی برای پیگیری سند ۲۵ساله با چین، فاش کرد که لاریجانی دفتری برای این مأموریت در وزارت امور خارجه در اختیار دارد و با او مداوم در ارتباط است.»

لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید

«آفتاب یزد» که این روز‌ها از منتقدان سرسخت دولت است، امروز هم در تیتر یک خود به حسن روحانی توصیه می‌کند که منصف باشد. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود آورده است: «احمدی‌نژاد نیز شبیه حسن روحانی دست به فرافکنی می‌زد، اما از روحانی منصف‌تر بود که اگر حمله و نقد می‌کرد حتما «گزک» دستش داده بودند، اما رئیس دولت فعلی حمله کرد، چون برای بسیاری از سوالات مطروحه پاسخی نداشت!» گزارش نویس آفتاب یزد در ادامه می‌نویسد: «منصفانه‌ترین حرفی که باید زد این است: «نقد از دولت عقوبت دارد، اما نقد از قوه‌ی قضائیه و قوای مسلح هیچ تبعاتی ندارد» این را من به شما می‌گویم که بیشتر از ۳ دهه است در کار رسانه ام، اصلا بگذارید واضح‌تر بگویم هیچ‌گاه به اندازه این روزها، آسان و راحت از قوای مسلح و قوه قضائیه نقد نکرده بودیم که حالا به آسانی تیغ نقد از نیام بیرون کشیده‌ایم! در فقره کانون وکلا، در فقره برخورد با قضات فاسد، در فقره برخی پرونده ها، در فقره شفاف‌سازی این قوه قضائیه بود که زیر فشار بود این قوه قضائیه بود که در نقدپذیری پیشقدم بود در این میانه، اما این دولت بود که تا «بالای چشمش ابرو گفتیم» قهر و عتاب و حذف و تعدیل و... در همین نشست «وی. آی. پی» بودن‌ها و نبودن یک دلیل بیشتر نداشت: «دوری و نزدیکی از دایره نقد دولت!»

لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید

«آرمان ملی» عکس یک خود را به گزارشی اختصاص داده درباره «نقش تازه قطر به‌جای عمان در بهبود رابطه ایران - آمریکا» و با تیتر «میانجی جدید» می‌نویسد: «جابه جایی بازیگرِ میانجی بین ایران و آمریکا بعد از پایان سفر امیر قطر به تهران، این روز‌ها گمانه تازه‌ای را به میان کشیده: «قطر جایگزین عمان.» خبر‌ها و واکنش‌ها حکایت از آن دارد که با قطعی شدن ریاست جمهوری جوبایدن از یک سوی و فقدان سلطان قابوس در مسقط از دیگرسوی عملا نگاه‌ها به سمت دوحه متمایل و متمرکز شده است. ناظران سیاسی معتقدند تغییر نگاه تیم جدید در کاخ سفید به عربستان به نوعی شانس قطر - باتوجه به اختلافات ریاض، دوحه و نیز، ریاض با تهران- را بیش از پیش افزایش داده است.» این روزنامه در ادامه نیز به نقل از روزنامه العرب، آورده است: «تن‌ها چند روز پس از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا، پس از آنکه احتمالات شعله‌ور شدن جنگی بین ایران و ایالات متحده بالا گرفت، امیر قطر به تهران سفر کرد. تحلیلگران این سفر را دلیل فایده قطر برای ایالات متحده می‌دانند و معتقدند که سفر امیر قطر به تهران براساس درخواست ایالات متحده و با هدف توصیه به ایران برای خویشتنداری صورت گرفته است».

لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید

«اعتماد» با تیتر «رییس‌جمهور مطلوب مجلس» به جلسه دیروز مجلس و در دستور کار قرار گرفتن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری می‌پردازد. این روزنامه همه اصلاحات انجام شده نقده دارد و هم به اینکه طرح از بعد تصویب کلیات به کمیسیون برگشته و ... در گزارش خود آورده است: «به نظر می‌رسد در روز‌های آتی و با بررسی مفاد بیشتری از طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، پایداری‌ها بیش از پیش سعی در گنجاندن منویات خود در این قانون داشته باشند؛ منویاتی که بعید نیست نه‌تن‌ها می‌تواند حق انتخاب مردم را محدودتر از گذشته کرده و دست شورای نگهبان را برای رفتار‌های سلیقه‌ای گشاده‌تر کند، بلکه می‌تواند قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را نیز بیش از پیش مبهم سازد.»

لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید

«وطن امروز» در تیتر یک خود به مواضع اخیر روحانی و رویکرد او در مقابل قانون هسته‌ای مجلس می‌پردازد. این روزنام اصولگرا با طرح این سوال که این مواضع چه پیامی را به طرف غربی صادر می‌کند و چه پیامد‌هایی برای مردم خواهد داشت؟ می‌نویسد: «سیگنال: ضعف نتیجه: خسارت محض». در ادامه گزارش وطن امروز آمده است: «پیوند هویتی میان دولت و وجود برجامی بی‌خاصیت‌شده مانع از آن شد که روحانی حتی پس از خروج ترامپ از برجام نیز تغییری در پیام‌های خود بدهد. او ابتدا در شرایطی که همگان منتظر مشاهده واکنش ایران بودند، خروج آمریکا از برجام را خروج یک مزاحم خواند! و پس از آن نیز در مواجهه با هر ضعفی همه چیز را به ممات برجام ارتباط می‌داد. مواضع روحانی ۲ پیام بیشتر نداشت: ۱- خروج آمریکا و بی‌خاصیت شدن برجام هیچ تغییری در رفتار ایران ایجاد نمی‌کند و ایران کماکان به همه تعهداتی که داده است عمل می‌کند! (به معنای دیگر ایران اگر به حق خود نرسیده، اما از وظایفش چشم‌پوشی نمی‌کند!) ۲- ایران هیچ راهکاری در روزگار پسابرجامی ندارد.»

لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید «کیهان» نیز مواضع دولت در سیاست خارجی را بهانه تیتر یک خود کرده و با عنوان «بایدن واقعی یا خیالی دولت به کدام‌یک دل بسته است؟!» نوشته است: «برخی دولتمردان و از جمله آقای رئیس‌جمهور، از «بایدن خیالی» سخن می‌گویند؛ چرا که جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با آنچه دولتمردان و برخی فعالین مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای از وی توصیف می‌کنند، هیچ تناسب و نقطه اشتراکی ندارد.» این روزنامه اصولگرای در ادامه گزارش خود آورده است: «موضعگیری بایدن و اعضای اصلی تیم وی درباره برجام دقیقا تکرار موضعگیری ترامپ و پمپئو است. در حقیقت جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در مسئله ایران و به طور خاص در برجام دارای وحدت استراتژیک بوده و فقط در تاکتیک‌های رسیدن به هدف دچار اختلاف نظر هستند.»

لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید «جوان» در تیتر یک خود به اقتصاد و بودجه پرداخته است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «حفظ صندوق از زیاده‌خواهی بودجه» می‌نویسد: «رئیس‌جمهور از رهبر معظم انقلاب درخواست کرده است که با کاهش سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت در سال ۱۴۰۰ از ۳۸ درصد به ۲۰ درصد موافقت کنند. مقام معظم رهبری نیز کاهش سهم صندوق ملی از فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ را مشروط به رعایت مواردی کردند. شروط اصلی موافقت با درخواست رئیس‌جمهور، عبارت است از اینکه اولاً سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت خام و میعانات گازی مازاد بر یک میلیون بشکه در روز ۳۸ درصد منظور شود و کلیه تسهیلات سر رسید شده دولت از صندوق توسعه ملی از محل سهم دولت از مازاد مذکور بازپرداخت گردد. شرط دوم این است که کلیه مصارفی که در بودجه سال ۹۹ از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین مالی گردیده در بودجه سال ۱۴۰۰ باید از محل منابع بودجه عمومی تأمین مالی شود و برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ در این موارد مجاز نیست.»

لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید

«ایران» که صدای دولت است، امروز هم مثل خیلی از روز‌ها حرف روحانی را تکرار می‌کند. این روزنامه از «سونامی‌طرح‌ها» طرح‌های مجلس را پرتعداد و بی‌کیفیت می‌خواند، در عین حال می‌نویسد: «یک روز بعد از انتقادات صریح رئیس جمهوری از بی‌توجهی مجلس به لوایح دولت و تدوین پر تعداد طرح توسط نمایندگان، ۱۰ طرح جدید در بهارستان اعلام وصول شد. طرح‌هایی که برخی از عناوین آن قابل توجه بودند. مانند؛ طرح عادی تغییر ساعت رسمی کشور، طرح ممنوعیت افزایش بیش از ۱۰ درصد قیمت در هر سال توسط دولت، طرح اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی مربوط به تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه‌های کشور و طرح توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی. از ابتدای آغاز به کار مجلس تاکنون ۱۴۳ عنوان طرح توسط هیأت رئیسه اعلام وصول شده است. در حالی که آمار لوایح اعلام وصول شده ۷۶ مورد یعنی تقریباً نصف آمار طرح‌ها بوده است. محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی هم پیش از این خبر داده بود که بیش از ۳۵۰ طرح از سوی نمایندگان مجلس تهیه شده است. اما مسأله فقط در اینجا روی آمار و تعداد طرح‌ها نیست. مسأله اصلی کیفیت آنهاست. چیزی که حسن روحانی پیش از این از عنوان «سونامی طرح‌ها» یاد کرده بود».

لاریجانی؛ نامزد اعتدالی؟ / روزنامه اصلاح‌طلب احمدی‌نژاد را به روحانی ترجیح می‌دهد! / قطر؛ میانجی جدید

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها