نشانه‌ای‌دیگر از احتمال کاندیداتوری لاریجانی

کد خبر: 1050929

با نزدیک شدن به انتخابات شاهد افزایش گزاره‌هایی در جهت تقویت احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی هستیم.

نشانه‌ای‌دیگر از احتمال کاندیداتوری لاریجانی

گروه سیاست فردا - مصطفی صادقی: کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری برخی از چهره‌های سیاسی در انتخابات پیش‌رو همان اندازه که مهم است، نامعلوم هم هست. به این معنا که خودشان سکوت پیشه کرده و سایرین از جمله اطرافیان هر از چندگاهی حرفی می‌زنند که گمانه مذکور تقویت یا تضعیف می‌شود. یکی از کاندیداهای احتمالی که گمانه‌زنی درباره ورود یا عدم ورود او به رقابت‌های انتخاباتی 1400 مدام مورد توجه است؛ علی لاریجانی است. 

شایعات درباره کاندیداتوری او از همان وقتی بالا گرفت که او در انتخابات اسفند 98 ثبت نام نکرد و بعد از سال‌ها کرسی ریاست مجلس را واگذار کرد. اولین حدس همه این بود که او قصد بازنشستگی ندارد و به زودی در جایگاه دیگری قرار خواهد گرفت. جایگاهی فراتر و اثرگذار تر از عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام. با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و حرف و حدیث‌هایی که درباره حمایت اصلاح‌طلبان از وی و احتمال ائتلافشان با لاریجانی مطرح بود، حجت بر همه تمام شد که علی لاریجانی یک گزینه جدی است.

خودش هرگز این را تایید نکرد اما نشانه‌های مختلف و متعددی مشاهده شد که اطمینان‌ها را در این باره بیشتر می‌کرد. مثلا مصاحبه‌هایی که برخی نمایندگان سابق و چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی انجام داده و بعضا از شرط و شروط وی برای کاندیداتوری گفتند. 

گزاره کاندیداتوری او هر روز پررنگ می‌شد که شاهد یک تحلیل دیگر بر مبنای برخی اخبار بودیم. گفته شد که اصلاح‌طلبان برای ائتلاف با وی در بستن راه تکرار تجربه روحانی، یک سناریو جدید نوشته‌اند. سناریو مبنی بر معرفی لاریجانی و ظریف در کنار هم. گفته می‌شد که قرار است لاریجانی رئیس جمهور شود و ظریف نیز معاون اول یا وزیر خارجه تا به این ترتیب هم حامیان لاریجانی در انتخابات پیشاپیش سهم خود را از کابینه گرفته باشند و هم با ورود ظریف، از محبوبیت وی خرج لاریجانی کرده و رای وی را افزایش دهند. 

جالب آنکه این گزاره هیچ وقت رسما از سوی لاریجانی و یا حتی محمدجواد ظریف رد نشد. به مرور زمان اما اصلاح‌طلبان از لاریجانی فاصله گرفته و طیف‌های حامی او مثل کارگزاران نیز زیر چتر نهاد اجماع ساز جدید ایستاده و از معرفی کاندیدای خالص دم زدند. به عبارتی داشت در بحث کاندیداتوری علی لاریجانی تردید ایجاد می‌شد که شواهد دیگری از راه رسید. 

تازه‌ترین آن نیز اظهارات محمدجواد لاریجانی است. او در گفت‌وگویی درباره انتخابات 1400 پیش‌بینی کرده که رقابت اصلی بین ابراهیم رئیسی، محمدباقرقالیباف و علی لاریجانی باشد. سخن او از این جهت حائز اهمیت است که نزدیکی او به علی لاریجانی بر همه مشخص است و بعید به نظر می‌رسد که بدون اطلاع وی چنین گفته باشد. حتی اگر این مطلب نظر شخصی محمد جواد لاریجانی باشد نیز، بیان و رسانه‌ای کردن آن بدون کسب اطلاع از نظر علی لاریجانی دور از ذهن است. 

ناگفته نماند که همزمان با این اظهارنظر و تقویت دوباره احتمال کاندیداتوری لاریجانی، شاهد برخی مصاحبه‌ها از سوی سیاسیون در جبهه اصولگرایی هستیم که از همراهی احتمالی لاریجانی و اصلاح‌طلبان حکایت دارد. مثلا محمدعلی پورمختار در گفت‌وگویی با نامه‌نیوز، احتمال ورود لاریجانی به این انتخابات را جدی گرفته و معتقد است که او از رای اصلاح‌طلبان بهره‌مند خواهد شد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها