شعار انتخاباتی محمد غرضی برای ۱۴۰۰

کد خبر: 1051119

محمد غرضی گفت: من دهه‌هاست که در هرجایی که تشخیص داده‌ام می‌توانم خدمت کنم حاضر شده‌ام و اکنون هم با شعار ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم.

شعار انتخاباتی محمد غرضی برای  ۱۴۰۰

نامه‌نیوز: مشکلات کنونی کشور خاصه در حوزه اقتصادی به قدری فزونی یافته که تقریبا هیچ یک از مردم مصون از آثار زیان‌بارش نیستند و شاید همین دلیل باعث شد حضور و مشارکت مردم در انتخابات مجلس در اسفند۹۸ کاهش یابد و این نگرانی وجود داشته باشد که در انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ هم بخشی از مردم تمایل به شرکت در انتخابات نداشته باشد. حالا با وجود چنین مخاطره‌ای چه باید کرد که اعتماد مردم دوباره بازگردد و فارغ از بحث‌های اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی چه‌قدر از این مسئولیت برعهده فعالان سیاسی و مسئولان کنونی است؟ برای بررسی این موضوع با محمد غرضی، به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اکنون که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ قرار داریم، فضای سیاسی را چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟

تعدد نامزدها در همه جناح‌ها و طیف‌ها نشان‌دهنده آن است که غاطبه جامعه نسبت به سیاست‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خسته‌اند و به همین دلیل جناح‌های سیاسی با ارائه نامزدهای متعدد سعی می‌کنند جامعه را ارزیابی کنند که به کدام یک از آنها اقبال نشان می‌دهد اما این وضعیت خوب نیست زیرا وقتی جامعه می‌بیند که این همه مدعی برای ریاست‌جمهوری وجود دارد، تصور می‌کند که قصد خدمتی در کار نیست و مأیوس می‌شود.

چه باید کرد که اعتماد عمومی بازسازی شود؟

نگاه مسئولان و سیاسی‌ها به اداره کشور باید عوض شود. مردم سلطنت را رد کردند و به نظام جمهوری اسلامی رسیدند که نگاه مسئولانشان عدالت‌محور و مردم‌محور باشد. همه باید بکوشند بر خدمت به مردم و نه منافع جناحی و شخصی متمرکز شوند. واقعیت این است که توجه احزاب به مردم نیست. احزاب به دنبال امتیازطلبی هستند و مدام با یکدیگر می‌جنگنجد که امتیاز بیشتری بگیرند و این نگاه خیلی بد است. ببینید که پنج‌هزار نفر از اولاد مدیران از ۱۰۰میلیون تا یک‌میلیارد دلار به آمریکا برده‌اند. آیا مسئولی که فرزندش را به آمریکا می‌فرستد، می‌تواند خیرخواه مردم باشد؟ واقعیت این است که سیاست‌های احزاب شکست خورده است. ما دیدیم که در همین دولت ارز ۴۲۰۰تومانی به بهانه واردات کالاهای اساسی به عده‌ای دادند و هیچ اتفاق مثبتی برای مردم رخ نداد و فقط جیب عده‌ای پر شد. این سیاست منفور است که از جیب فقرا خالی کنیم و جیب اغنیا را پرتر کنیم. در این دولت این اتفاق رخ داد و طبیعی است که مردم هم نسبت به مسئولان کنونی بی‌اعتماد شوند.

شما یکی از مدیران عالی‌رتبه دهه شصت بوده‌اید؛ چه تفاوتی میان مسئولان کنونی با مسئولان دهه شصت می‌بینید؟

تفاوت در این بود که مدیران ابتدای انقلاب عقبه اجتماعی قوی‌ای داشتند و انقلابی، فداکار و ایثارگر بودند و مانند مردم زندگی می‌کردند. مدیران کنونی چنین عقبه‌ای را ندارند. من باور دارم در همه دولت‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم نگاه مساعد به مردم وجود نداشته است. شما نگاه کنید که چه‌قدر رانت و فساد اقتصادی در میان مسئولان ریشه دوانده. این چه وضعیتی است که درست کرده‌اند؟ کِی قرار بود مسئولان انقلاب اسلامی به سمت رانت‌خواری بروند؟

اخیرا بحث حضور نامزدهای نظامی در انتخابات مطرح می‌شود. نیروهای اصلاح‌طلب در انتقاد به این موضوع می‌گویند که نظر امام(ره) منع ورود نظامی‌ها به سیاست بوده است و مدافعان آن باور دارند که امام(ره) صرفا ورود نظامی‌ها به احزاب سیاسی را منع کرده بود و سخن ایشان درباره نامزد شدن یا نشدن در انتخابات ریاست‌جمهوری نبوده است؟ شما که در دوران امام مسئولیت داشته‌اید بگویید که واقع ماجرا چیست؟

سخن حضرت امام روشن است؛ ایشان فرمود که نظامی‌ها وارد سیاست نشوند و چه کسی می‌تواند ادعا کند ریاست‌جمهوری جدای از سیاست است؟ اما فارغ از فرمایش روشن امام(ره) بهتر است به تاریخچه ورود نظامی‌ها به عرصه سیاست و پیامدهای منفی آن نگاه کنیم؛ بعد از مشروطه نخستین فرد نظامی که در سیاست حاضر شد، رضاخان بود و نتیجه‌اش را دیدیم. دومین فرد رزم‌آرا بود که دیدیدم چه حرف‌های زشتی به مردم ایران زد و مردم او را پس زدند و دکتر مصدق را روی کار آوردند. سومین فرد، زاهدی بود که علیه دولت مردمی دکتر مصدق کودتا کرد و چهارمین نفر ازهاری بود که به کل اهداف مشروطیت در ایران را از بین برد. من نمی‌گویم خدای ناکرده نظامی‌هایی که امروز قصد ورود به سیاست دارند مانند آنها هستند، خیر و چه بسا افراد شریفی هم هستند و تردیدی در این نیست اما این مثال‌ها را زدم که بگیم نگاه عمومی در تاریخ معاصر ایران نسبت به ورود نظامی‌ها به سیاست مثبت نیست و به نظر من اگر یک فرد نظامی رئیس‌جمهور شود، از اصل جمهوریت نظام فاصله می‌گیریم.

شما گفته بودید که می‌خواهید در انتخابات۱۴۰۰ نامزد شوید. آیا هنوز بر این تصمیم مصمم هستید؟

من دهه‌هاست که در هرجایی که تشخیص داده‌ام می‌توانم خدمت کنم حاضر شده‌ام و اکنون هم با شعار ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم. من باور دارم که نباید حقوق عامه برای تأمین حقوق برخی خواص پایمال شود و وقتی در خودم می‌بینیم که بتوانم این شعار را محقق کنم، حتما نامزد می‌شود تا بتوانم خدمتی به مردم سرزمینم کنم.

به عنوان پرسش پایانی بفرمایید شما را در چه جبهه‌ سیاسی می‌تواند برشمرد؟

من یک تعبیری دارم و همیشه به کار می‌برم که چپ نمی‌تواند دولت نگه دارد و راست نمی‌تواند ملت نگه دارد و من اعتقادی به این چپ‌بازی‌ها و راست‌بازی‌ها ندارم. نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلبم بلکه من سرباز انقلابم. بنابراین محمد غرضی را نباید به عنوان یک نامزد جناحی فرض کنید بلکه باید نامزدی معتقد به انقلاب اسلامی بدانید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها