سیگنال غیرمستقیم از سوی بایدن/ تیر خلاص دولت به رسانه‌های مکتوب/ تخلف اصلاح‌طلبان در «جماران»

کد خبر: 1051309

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

سیگنال غیرمستقیم از سوی بایدن/ تیر خلاص دولت به رسانه‌های مکتوب/ تخلف اصلاح‌طلبان در «جماران»

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» گفت‌وگویی دارد مصطفی معین، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که عکس یک شده است. او در این گفت‌وگو اما نه به عنوان یک اصلاح‌طلب که به عنوان رئیس نخستین دوره همایش اخلاق و فرهنگ شهرنشینی مورد پرسش قرار گرفته است.  اهم اظهارات وی به شرح زیر است:

*ما انتظار آرمان‌شهر یا مدینه فاضله افلاطون و فارابی را نداریم؛ اما کیفیت و شرایط شهرنشینی جامعه ما نه‌تنها با کشورهای توسعه‌یافته قابل قیاس نیست.

*کلان‌شهرهای ما روستا‌شهرهایی هستند که بی‌رویه گسترش یافته، با آداب و فرهنگ شهر‌نشینی بیگانه‌اند و نیز فاقد ویژگی‌های رفتاری مثبت روستانشینان هستند.

*بی‌تردید شهرهای ما از نظر قانون‌مندی و نظم و مقررات، رعایت قواعد اخلاقی و آداب رفتار شهرنشینی، خشونت و پرخاشگری، رفاه و امنیت، هوا و فضای سالم، حفظ محیط زیست، مسئولیت متقابل افراد جامعه، رعایت حقوق شهروندی و مشارکت شهروندان در اداره بهتر شهر در وضعیت قابل قبولی نیستند!

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود نیز از «خیز اصولگرایان برای انتخاب شهردار» نوشته و آورده است: «دیروز یک اصولگرا که خود را دبیرکل جبهه حامیان ولایت با نام دلاور صیامی معرفی کرده، به خبرگزاری پانا گفته اصولگرایان پنج نامزد برای شهرداری آینده تهران در نظر گرفته‌اند: «آقایان مرتضی طلایی، سعید محمد، هابیل درویش، رستم قاسمی و مجتبی عبداللهی از گزینه‌های احتمالی، مطرح و جدی اصولگرایان برای شهرداری تهران هستند». نکته درخورتأمل اینکه بیشتر این گزینه‌ها، سابقه نظامی دارند یا در مراکز وابسته به نهادهای نظامی کار کرده‌اند و سه نفر از آنها نیز از نزدیکان قالیباف در شهرداری و شورای شهرند!»

شرق 28 بهمن

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری که این روزها به خاطر اظهاراتش درباره کرملین و بعد هم اعلام جرم دادستانی حسابی مورد توجه بوده است. او در این گفت‌وگو که اعتماد وعده داده در سالنامه 1400 منتشر شود، شایعات موجود درباره راه‌انداختن ستادهای انتخاباتی‌اش را رد کرده و می‌گوید: «اگر ستاد داشتم از شما دعوت می‌کنم که با من کار کنید.»

اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*بسیاری از وب‌سایت‌هایی که در ایران مسدود شده‌اند؛ به صورت غیرقانونی فیلتر هستند. مسدودسازی وب‌سایت‌ها نه در اختیار قاضی است و نه در شأن کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و جزو حقوق عامه است.

*همواره این هست که قبل از انتخابات حرکاتی برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

*حوزه مسوولیت وزیر ارتباطات وی‌پی‌ان‌ها و فیلترینگ نیست که درباره‌اش گزارشی بدهد.

* یک نظام ساماندهی شده‌ای در پشت فروش وی‌پی‌ان هست. ما اطلاع دادیم افرادی که اقدام به فروش فیلترشکن می‌کنند بنا بر همین فرآیندهای پایش عادی مشخص هستند.

*نه در رابطه با قطع اینترنت از من برای نظردهی دعوت نکردند. اگر دعوت می‌کردند مخالف بودم. اما در همه کشورها تصمیمات با مدل هزینه فایده گرفته می‌شود .  بنا نیست من به عنوان وزیر ارتباطات هر چیزی که خوشایند یک عده که موافق انسداد هستند بگویم؛ من با فیلترینگ هم مخالفم.

اعتماد 28 بهمن

«آفتاب یزد» عکس خود را به بهزاد نبوی که به عنوان رئیس جبهه اصلاح‌طلبان ایران برگزیده شده، اختصاص داده و از سختی کار نهاد اجماع ساز گزارش می‌دهد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود اما به دولت که الزم ارگان‌های دولتی به آگهی دادن به روزنامه های مکتوب را حذف کرده است، اعتراض کرده و با عنوان «حمایت دولت از مرگ شفافیت» به نقل از مهدی رحمانیان مدیر مسئول شرق می‌نویسد: « به راستی که دولت مصالح خودش را تشخیص نمی‌دهد. ... این رفتار دولت به یاسی که جامعه مطبوعاتی بر اثر تحریم و شیوع بیماری کرونا به آن دچار شده بود دامن زد و باعث شد که جامعه مطبوعاتی، امروز هیچ امیدی به تدبیر دولت نداشته باشد، زیرا هر روز از این دولت یک سیگنالی به مطبوعات داده می‌شود که این سیگنال‌ها منفی است و آثار و تبعات بسیار نادرستی در عرصه مطبوعاتی دارد. بنابراین با این وضعیت چنین تصمیمی میخ دیگری است بر تابوت مطبوعات به ویژه مطبوعات و رسانه‌های مکتوب. به نظر من خود مطبوعات باید در این اندیشه باشند که کاری برای خود کنند وگرنه به دولت دیگر امیدی نیست.»

آفتاب یزد 28 بهمن

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد محمد مصطفی درایتی عضو حزب اتحاد ملت که به روسای دو قوه مقننه و قضاییه توصیه می‌کند به جای ورود به انتخابات توانایی خود را در همین قوا ثابت کنند. اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است: 

* اگر روسای قوا تدبیر بیشتری به خرج دهند، نامزد انتخابات نخواهند شد، زیرا ممکن است اتفاقی غیرقابل پیش بینی رخ بدهد و از هر دو قوه باز بمانند.

*طرح نام آقای رئیسی به این علت است که بهتر بتوانند به ائتلاف دست پیدا کنند. شاید درباره قالیباف این ائتلاف دشوارتر باشد و مخالفان او در میان اصولگرایان بیشتر باشند.

*آقای جلیلی اقبال اجتماعی پایینی دارد. میزان مخالفت‌های داخلی اصولگرایان با او بیشتر از آقای رئیسی است.

*دولت‌های یازدهم و دوازدهم هرگز با اصلاحات همراهی نداشته است. تنها وعده‌های در ایام انتخابات از سوی آقای روحانی داده شد که جریان اصلاحات احساس کرد اگر بتواند بخشی از آنها را نیز محقق کند، در راستای مصالح کشور است و به همین دلیل از آن پشتیبانی کرد.

* اگر شرایط آماده شود و نامزد اصلاحات نیز از افراد مورد قبول مردم باشد، ممکن است خیلی از معادلات بر هم بخورد.

آرمان ملی 28 بهمن

«وطن امروز» در گزارشی با عنوان «بازرسی ناگهانی ممنوع!» از اعلام تصمیم ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی نوشته است. در این گزارش که تیتر یک شده، آمده است: «سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، عصر دوشنبه تحویل «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. »

این روزنامه اصولگرا همچنین اظهارات دیروز ابراهیم رئیسی که گفته بود ایران آمادگی دارد زندان‌های ایران را باز کند تا مدعیان حقوق بشر ببیند البته به شرط آنکه آن‌ها نیز همین کار را کنند، با تیتر «چالش زندان‌های باز» بازتاب داده است.

وطن امروز در مطلب دیگری نیز با عنوان «اعلام خطر» هشدار داده که «میزان شیوع ویروس انگلیسی به طور متوسط ۵ برابر و مرگ‌و‌میر آن ۳ برابر شده است؛ در موج چهارم مرگ ‌و‌میر ۱۵ برابر افزایش می‌یابد».

وطن امروز  بهمن

«کیهان» در گزارشی به نشست انتخاباتی اخیر اصلاح‌طلبان واکنش نشان داده و با تیتر «اول به وعده‌های 8 ساله‌تان عمل کنید سپس در تدارک وعده جدید باشید!» نوشته است: «اصلاح‌طلبان که پیش‌از این خود را تضمین دولت روحانی نامیده بودند، به‌جای گزارش عملکرد و پاسخگویی نسبت به عملی نشدن وعده‌های 8 سال گذشته شان،کمپین انتخاباتی جدیدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 عَلَم کرده‌اند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «از نکات جالب توجه این نشست آن است که برخی گروه‌های اصلاح‌طلب نسبت به ‌ترکیب سنی بالای اغلب اعضای ناسا که در سنین 58، 62، 63، 67، 78 و... به سر می‌برند، اعتراض کرده‌ و از حضور در این نشست امتناع کرده‌اند. حذف تعداد زیادی از جوانان و احزابی که مخالف استمرار «دیکتاتوری» هستند، صدای همان تعداد محدود از حاضران در حسینیه جماران را نیز درآورده است. بر اساس شنیده‌ها حسین نورمحمدی و الهام فخاری از اعضای اقلیت به هیئت‌رئیسه اعتراض کرده‌اند که چرا هیچ نیروی جوانی در میان کمیته ۹ نفرِ ناسا حضور ندارد! اما کسی محلی به اعتراض‌ها نگذاشته و به نظر ترکیبی که گعده رادیکال خاتمی آن را مهندسی کرده با فشار حزب منحله مشارکت تصمیم‌ساز اصلی در تشکیلات جدید است، از سوی دیگر، احمد حکیمی پور از حزب اراده ملت، رسول منتجب‌نیا از حزب جمهوریت، محمدرضا جلایی پور از جوانان بدنه اصلاح‌طلب و چند نفر دیگر از احزاب اصلاح‌طلب به نشانه اعتراض در جلسه یکشنبه شب حضور نداشتند.»

کیهان 28 بهمن

«جوان» با اشاره به حضور وزیرخارجه قطر در تهران که پیش‌تر نیز برای میانجیگری بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده بود، با تیتر «قطره‌چکانی برجامی با قطر» می‌نویسد: «دیروز با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ایران درباره پروتکل الحاقی، دومین سیگنال غیر مستقیم دولت بایدن نیز ظاهر شد. وزیر امور خارجه قطر عصر دیروز بعد از ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، به دیدار حسن روحانی رفت و پیام کتبی امیر قطر را به او داد. ... وزیر خارجه قطر، قبل از سفر به تهران، در تماس‌های تلفنی با «رابرت مالی» نماینده ویژه امریکا در امور ایران و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی امریکا گفتگو کرده بود، تماس‌هایی که باعث شد خبرگزاری رسمی قطر به نقل از وزیر خارجه این کشور بنویسد: «قطر فعالیت و تلاش می‌کند تا تنش‌ها در منطقه کاهش یابد و روند سیاسی و اقدامات دیپلماتیک برای بازگشت به توافق هسته‌ای از سرگرفته شود.» به این ترتیب سفر وزیر خارجه قطر، چند روز بعد از تماس تلفنی با طرف‌های امریکایی این حدس و گمان‌ها را در این باره افزایش داده که قطر در حال میانجیگری میان ایران و امریکا است.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز جلسه اصلاح طلبان در جماران را مورد توجه قرار داده و با عنوان «بازگشت به امام یا به جماران؟!» می‌نویسد: « حسینیه جماران یک «ملک شخصی» نیست و نباید مورد استفاده جناحی هیچ یک از جریان‌های سیاسی قرار بگیرد. با این حال، به دلیل آنکه این حسینیه زیر مجموعه دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی است و این دفتر هم به دست نوه ایشان با گرایش‌های مشخص اصلاح‌طلبی اداره می‌شود، «جماران» مورد سوءاستفاده جناحی جریان اصلاحات قرار می‌گیرد؛ امری که طبیعتاً و با شناختی که از امام امت وجود دارد، مخالف مشی و اعتقاد ایشان است. علاوه بر حسینیه، سایت «جماران» هم گزارش یک خود را به پوشش خبری همین نشست اختصاص داده است تا سوءاستفاده از نام امام به دست اصلاح‌طلبان فقط به حسینیه و دفتر حفظ و نشر محدود نشود. غیراز مخالفت با مشی امام، آنچه روی داده، تخلف قانونی هم محسوب می‌شود. چه آنکه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام از بودجه عمومی استفاده می‌کند و نهاد‌هایی که از بودجه عمومی بهره می‌برند، نمی‌توانند از جناح یا کاندیدای خاص در انتخابات حمایت کنند.»

جوان 28 بهمن

«ایران» که صدای دولت است دیدار دیروز حسن روحانی با وزیرخارجه قطر را عکس یک کرده و با عنوان «امنیت منطقه با اتکار صلح هرمز» نوشته است: «پس از گذشت بیش از سه سال از آن بحران و در شرایطی که کشورهای تحریم کننده دوحه در چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس پایان اختلافات خود با قطر را اعلام کرده وبه سمت عادی سازی روابط و بازگشایی مرزها حرکت می‌کنند این مقامات دیپلماتیک قطر هستند که  نه تنها تأکید دارند به این دلیل تغییری در روابط‌شان با دو کشور حامی خود در این سال‌ها یعنی ایران و ترکیه ایجاد نخواهند کرد بلکه اعلام کردند برای تقویت و توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران مصمم‌اند.   سویه دیگر سفر روز گذشته وزیر امورخارجه قطر به تهران را باید در تمایل این کشور برای ایفا نقش میانجی‌گر منطقه‌ای و بین‌المللی جستجو کرد. نقشی که در سال‌های گذشته و پیش از درگذشت سلطان قابوس پادشاه عمان برعهده مسقط قرار داشت. قطر که در این مدت میزبانی مذاکرات صلح افغانستان را برعهده داشته، بارها ابراز تمایل کرده  که به عنوان واسطه‌ای میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس عمل کند. همچنان که با روی کار آمدن دولت جو بایدن در امریکا دولت قطر از آمادگی خود برای رد و بدل کردن پیام و میانجی‌گری بین ایران و امریکا خبر داده است.»

این روزنامه دولتی همچنین در تیتر یک خود خبر داده که تمام خواسته‌های مجلس در لایحه بودجه 1400 اعمال شده است.

ایران 28 بهمن

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها