بازتاب تصویب بودجه اصلاحی در روزنامه‌ها/ نگرانی اصلاح‌طلبان از اختلافات/ چشم‌انداز روزنامه دولت از آینده بازار ارز

کد خبر: 1051543

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

بازتاب تصویب بودجه اصلاحی در روزنامه‌ها/ نگرانی اصلاح‌طلبان از اختلافات/ چشم‌انداز روزنامه دولت از آینده بازار ارز

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» اختلافات اخیر اصلاح‌طلبان را دستمایه گزارش کرده و با عنوان «نخستین گام انتخابات زیر سایه اختلافات» نوشته است: «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان یا همان «جبهه اصلاحات ایران رسما فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا به ‌نظر می‌رسید که این تشکیلات انتخاباتی بتواند همه طیف‌های اصلاح‌طلبی را ذیل خود بیاورد و رافع مشکلاتی باشد که در شورای عالی سیاست‌گذاری باشد. البته این اختلاف‌ها مربوط به مقطع کنونی نیست و شاید بتوان منشأ اصلی اختلاف نیروهای اصلاح‌طلب را زمان انحلال شورای عالی سیاسی‌گذاری و متعاقبش تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دانست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب وضعیت انتخاباتی اصولگرایان را نیز از قلم نینداخته و در گزارشی با تیتر «مشارکت حداکثری از ادعا تا واقعیت» نوشته است: «در‌حالی‌که اصولگرایان ادعا می‌کنند مشارکت حداکثری برایشان مهم است و در مصاحبه‌های مختلف به‌نوعی انگیزه و خواست حقیقی خود را کتمان می‌کنند؛ اما گاهی دم خروس بیرون می‌زند. نتایج تاریخی انتخابات چیزی نیست که بشود آن را کتمان کرد یا نادیده گرفت. خودشان می‌دانند که مشارکت حداکثری بیشتر مواقع به نفع‌شان نبوده است؛ اما همین‌جا آنها دچار یک تناقض می‌شوند که بین مشارکت حداکثری و انتخاب مردم و آنچه با مشارکت حداقلی باب میل‌شان رخ می‌دهد، کدام را انتخاب کنند. برای همین، خبرگزاری فارس از یک سو در گزارشش می‌نویسد «اگر مشارکت حداکثری به ناکارآمدی بینجامد، بهتر است به قیمت مشارکت کم، افرادی به رأس کار بیایند که عرضه و توان اداره صحیح دولت را داشته باشند»؛ اما دست آخر نتیجه می‌گیرد که «اگر به هر دلیلی این هوشمندی در مقطعی انجام نشد، همه نیروهای انقلاب باید سمت مشارکت بایستند، ولو به قیمت انتخاب فرد و دولتی مثل دولت مستقر!»

شرق 29 بهمن

«آرمان ملی» به اصلاح‌طلبان توصیه می‌کند که مسائل اجتماعی را به سیاسی ترجیح دهند. این روزنامه عکس یک خود را به گفت‌وگویی با محمود زمانی قمی، فعا سیاسی اصلاح‌طلب اختصاص داده و به نقل از وی نوشته است: «اصلاح‌طلبان مسائل اجتماعی را به سیاسی ترجیح دهند»، «از طوفان بی‌اخلاقی که در مینهم وزیدن گرفته نگرانم»، «جریان اصلاحات رو به ضعف نیست» و «نسل جدید به سمتی هدایت شده که در شان اصلاح‌طلبی نیست».

این روزنامه همچنین اظهارات خیر مسعود پزشکیان را با عنوان «دست پر پزشکیان» پوشش داده و تیتر یک خود را نیز صرف هشدارهای وزارت بهداشت درباره شیوه کرونای انگلیسی و خطراتی که متوجه سفرهای نوروزی است، کرده است.

آرمان ملی 29 بهمن

«اعتماد» امروز کمتر سیاسی است. بخش عمده‌ای از صفحه یک به اقتصاد و بازار سرمایه اختصاص یافته و در گزارشی با عنوان «درانتظار روزهای خوب بورس» آمده است: «روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است تاثیر اصلاحیه بودجه و افزایش 53 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق نسبت به لایحه بودجه 1400 دو راه را پیش پای اقتصاد می‌گذارد. اول اینکه اگر دولت بتواند تا سررسید اوراق قرضه یا همان اوراق مشارکت خزانه و اسلامی با منابع حاصل از فروش آنها، توسعه واقعی در اقتصاد ایجاد کند پس انتشار اوراق مالی اسلامی به جای استقراض از بانک مرکزی اقدامی صحیح است. او در این خصوص توضیح داد که: «در این شرایط افزایش پایه پولی رخ نمی‌دهد و با توجه به ضریب نقدینگی کشور که عدد 7 است، جلوی رشد نقدینگی نیز گرفته می‌شود.»  او راه دوم را این‌گونه توصیف می‌کند: «اگر دولت اوراقی را منتشر کند که با این اوراق بدهی بخواهد خرج روزانه کشور را بدهد به عنوان مثال حقوق‌ها را پرداخت کند، اقدام خوبی نیست و هیچ تفاوتی با استقراض از بانک مرکزی یا سایر بانک‌ها ندارد. در واقع به مثابه این است که فردی ماشینش را بفروشد و با آن خرج خورد و خوراک خود را بدهد.»

اعتماد 29 بهمن

«آفتاب یزد» نیز امروز بیشتر اقتصادی است. این روزنامه اصلاح‌طلب تصویب کلیات لایحه اصلاحی بودجه در مجلس از منظر اقتصادی بررسی کرده و به نقل از عباس هشی، اقتصاددان نوشته که این با این کار هم دردی از مردم دوا نمی‌شود. 

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین عکس یک خود را به طراحی خودرو در ایران اختصاص داده است! ضمن اینکه در سرمقاله خود از مکانیسم معیوب حمایت از صادرات می‌نویسد.

آفتاب یزد 29 بهمن

«وطن امروز» یک تصویر بزرگ از بایدن دارد و تیتر «آچمز» از نتایج توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران می‌گوید. در این گزارش آمده است: «بایدن در حالی نسبت به ضرب‌الاجل ایران بی‌تفاوت است که گمان می‌کند مانند دفعات پیشین دولت روحانی از تهدیدات خود عقب‌نشینی می‌کند و به خواسته آمریکا تن می‌دهد اما در این مرحله شرایط متفاوت است، چرا که مجلس اجرای اقدامات کاهش تعهدات برجامی را تبدیل به قانون کرده و صراحتا در این قانون قید کرده است که افراد مستنکف از اجرای قانون به حبس محکوم می‌شوند. ضمن اینکه مقامات دولت روحانی نیز خبر اجرای آن را اعلام کردند. این موضوع را هر چند تاکنون مقامات آمریکایی و اروپایی جدی نگرفته‌اند اما مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخوبی ابعاد اهمیت آن را دریافته است، چه آنکه وی 21 دی در اظهاراتی صراحتا به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد از فرصت چند هفته‌ای که ایران برای آنان در نظر گرفته، استفاده کند تا پروتکل الحاقی در این کشور متوقف نشود. »

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به موضوع بودجه پرداخت و نوشت: «دیروز نمایندگان مجلس با تایید کلیات لایحه بودجه اصلاحی دولت، ضمن ممانعت از بودجه چنددوازدهمی که آسیب‌های اقتصادی فراوانی داشت، باب را برای اصلاح بودجه باز گذاشتند. نباید فراموش کرد بودجه چنددوازدهم به معنای هزینه‌کرد بدون برنامه دارایی‌های کشور توسط دولت است، به صورتی که نهادهای نظارتی هم نمی‌توانستند آن را ارزیابی کنند. از سوی دیگر کشمکش بین دولت و مجلس برای طراحی بودجه جدید، قربانی‌ای جز معیشت مردم نداشت و احتمال می‌رفت در این بین اقتصاد ضربه خورده ایران در دولت روحانی پیش از پیش آسیب ببیند. »

وطن امروز 29 بهمن

«کیهان» تصویب کلیات لایحه بودجه اصلاحی را «گام مشترک و رو به جلوی دولت و مجلس» خوانده و نوشته است: «مجلس دیروز به لایحه اصلاح شده دولت در مورد بودجه 1400 پرداخت و پس از بحث و بررسی، نمایندگان کلیات آن را تصویب کردند، نمایندگان موافق می‌گویند دولت با کاهش هزینه‌ها، افزایش درآمد مالیاتی، رعایت سهم صندوق توسعه و... گام رو به جلو برداشته است.»

این روزنامه اصولگرا تیتر یک خود را نیز به گزارش یک رسانه آمریکایی داده و نوشته است: «فارن پالیسی در گزارشی با ‌اشاره به اینکه برجام اهرم فشار آمریکاست، تاکید کرد: ایران با اقتصاد مقاومتی فشار حداکثری را مهار کرد.»

کیهان همچنین پیش‌روی گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در «مارب» و اصابت 24 موشک به پایگاه آمریکایی در اربیل را در صفحه نخست خود دیده است.

کیهان 29 بهمن

«جوان» تیتر یک امروز خود را از آن بخش از سخنان دیروز سخنگوی قوه قضاییه وام گرفته که گفته بود « تخلفات شورا‌های شهر بیش از حدانتظار است». در این گزارش آمده است: « تخلفات و جرایم مجموعه مدیریت شهری، بیشتر از هر وقت دیگری نمایان شده است. عمده بازداشتی¬ها در شهرداری¬ها و شورا‌های شهر به خاطر تخلفات سنگین مالی است. شهر کوچک و بزرگ هم نمی¬شناسد؛ از تهران گرفته تا مازندران و خوزستان؛ همه جا ردی از فساد مجموعه مدیریت شهری به چشم می¬خورد. به دلیل بازداشتی¬های زیاد، چند شورای شهر منحل شده اند. مجرمان از مجموعه مدیران شهری به بیش از ۲۰۰ نفر رسیده است. شورا‌های شهر و شهرداری‌ها که برای خدمت به مردم تشکیل شده¬اند، حالا به محلی برای چپاول بیت¬المال تبدیل شده¬اند. این موضوع صدای سخنگوی قوه قضائیه را هم درآورده است.»

این روزنامه اصولگرا همچنین عکس یک خود را صرف هشدار به مردم به خاطر وضعیت کرونایی که احتمالا در اسفند و فروردین بدتر از قبل خواهد شد، کرده است.

جوان 29 بهمن

«ایران» تیتر یک خود را به وضعیت بازار ارز و قیمت رو به افزایش اختصاص داده و تحت عنوان «نقشه راه بازار ارز درماه‌های آینده» از کارشناسان درباره دلایلی افزایش قیمت دوباره می‌پرسد. در این گزارش به نقل از میثم رادپور، اقتصاددان و کارشناس بازار ارز  آمده است: « پس از انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری امریکا، فضای خوشبینی زیادی برای بازگشت این کشور به توافق برجام شکل گرفت که نتیجه آن می‌توانست افزایش صادرات نفت و درآمدهای ارزی کشور باشد. اما پس از گذشت چند هفته از آغاز به کار تیم بایدن، بازار به این نتیجه رسیده است که قرار نیست حداقل در کوتاه مدت اتفاق مثبتی در این خصوص رخ دهد و شرایط همانند گذشته خواهد بود. به گفته وی، در مجموع بازار ارز ایران تحت تأثیر اقتصاد تورمی، نقدینگی بالا و همچنین مسائل سیاسی قرار دارد. طی روزهای اخیر تغییرات معنادار و بزرگی در بازار ارز رقم نخورده است، مسائل مربوط به تحریم‌ها و مذاکره با امریکا هم‌اکنون در قالب عوامل کوتاه‌مدت قابل بررسی است، اما واقعیت بزرگتری در بلندمدت بازار ارز وجود دارد. در بلندمدت نظام پولی جهان بخصوص کشورهای توسعه یافته مانند امریکا و منطقه یورو با عارضه تورم بالا مواجه خواهد شد که برخلاف گذشته که این موضوع را در محاسبات خود لحاظ نمی‌کردیم، هم‌اکنون باید به صورت جدی به این مسأله توجه کرد.»

این روزنامه همچنین گزارش‌ها دو سخنگوی دولت و قوه قضاییه را عکس یک کرده است. این روزنامه دولتی از اظهارت ربیعی بخشی که مربوط به نامه جهانگیری به رهبری بود و از سخنان اسماعیلی نیز آنجا که تاکید کرد رئیسی کاندیدای انتخابات 1400 نخواهد بود را به عنوان تیتر برگزیده است.

ایران 29 بهمن


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها