آیت الله اراکی: نباید تماس با وزیر برای مردم آرزو باشد

کد خبر: 1051687

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید بزرگترین اقتصاد دنیا ایران باشد و این هدف دور از دسترسی نیست مشروط بر اینکه قوانین اسلام را پیاده کنیم.

 آیت الله اراکی: نباید تماس با وزیر برای مردم آرزو باشد

خبرگزاری فارس: آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری عصر امروز (چهارشنبه) در همایش "حکمرانی دینی" که به همت جبهه دولت اسلامی در مجتمع آدینه برگزار شد، اظهار داشت: اگر نظام اسلامی فعلی را با سایر نظام ها قیاس کنیم خیلی موفق بودیم ولی این آنی نیست که ما برای آن قیام کردیم و باید بزرگترین اقتصاد دنیا ایران باشد و این هدف دور از دسترسی نیست مشروط بر اینکه قوانین اسلام را پیاده کنیم.

وی با اشاره به اصول نظام سیاسی گفت: مشروعیت الهی و اقتدار مردمی از سیاسی است و مردم نقش فاعل را در نظام سیاسی ایفا می‌کنند و این فعل باید مشروع باشد و این با پذیرفتن حاکمیت خدا و ولی خدا صورت می گیرد.

اراکی با اشاره به اینکه در هر حکومتی یک نظام فرمان داریم که باید الزام آور باشد، گفت: این نظام فرمان مبنای مشروعیتش رهبری فقیه است.

وی افزود: از وظایف حکومت، تضمین امنیت و اقتدار برای جامعه است و جامعه اسلامی باید از نظر اقتدار برتر از همه باشد.

اراکی با اشاره به اینکه مدیریت در اسلام مبتنی بر شایستگی است، گفت: دانش در آن حوزه مدیریتی، کفایت و توانایی، عدالت و تقوا امانتداری از اصول این شایستگی است.

وی افزود: اختیار تصمیم گیری باید در دست کسی باشد که عادل باشد و مدیر باید در اجرای قانون قاطعیت داشته باشد و این با نظام اسلامی سازگار نیست که مجلس قانونی تصویب کند که دولت اجرا نکند و دولت ها به میزان عمل به قانون اسلامی هستند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه مشکل مردم باید بالاترین اولویت مدیر باشد، گفت: لذا نمی فهمم مدیر پروازی به چه معنا است و یعنی چه که مسئولیتش در عسلویه است و در تهران مدیریت می کند.

وی افزود: مدیر باید در برابر مردم متواضع باشد و مدیر متکبر را قبول نمی‌کنیم و خاکساری برابر مردم اصلا اساسی مدیریت در اسلام است. مدیران ما نباید طوری رفتار می‌کردند که مردم آنها را قشری بالاتر از قشر خود بدانند و نباید طوری باشد که برای مردم تماس با وزیر آرزو باشد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم مدیریتی دور بودن از مردم با اصول مدیریتی اسلام سازگاری ندارد، گفت: از ملزومات در دسترس بودن مردم "ساده زیستی" است و احتجاب را امویان در نظان مدیریت اسلام وارد کردند و قبل از آنان ساختار احتجاب مدیران از مردم وجود نداشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اقتصاد اسلامی باید مبتنی بر خودکفایی مطلق باشد و داد و ستد غیر از احتیاج است و نباید در نیازهای اقتصادی احتیاج دیگران داشته باشیم، گفت: وقتی احتیاج پیدا کردیم دستمان زیر ساطور است و سلطه خود را در یکی از عرصه های اقتصاد بر ما تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه در جامعه اسلامی نباید بیکار داشته باشیم، گفت: اگر یک دولت اسلامی روی کار بیاید که خود را متعهد به اجرای اسلام بداند، فقر و بیکاری در دو یا سه سال برچیده می شود.

اراکی با تاکید بر اینکه توزیع ثروت باید در حد تامین رفاه عمومی باشد گفت: ثروت جامعه ثروت همه جامعه است و هر قانون که منجر به انحصارگرایی شود برخلاف نظام اقتصادی اسلام است و نباید سرمایه در دست عده محدودی بگردد.

وی افزود: بانک باید نقش باید نقش واسطه بین سرمایه و نیروی کار را ایفا کند.

اراکی با بیان اینکه تولید باید در اقتصاد اولویت داشته باشد، گفت: و‌ظیفه دولت اسلامی این است که عرصه تولید را تا آنجا که می‌تواند برای مردم باز کند و انحصار در عرصه اقتصاد اسلامی ممنوع است و از رویه های نظام سرمایه داری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه هر رفتار اقتصادی که منجر به توقف گردش سرمایه باشد خلاف اقتصاد اسلامی است، گفت: گردش سرمایه یعنی سرمایه از دست سرمایه دار به دست نیروی کار برسد نه اینکه از دست این سرمایه دار به دست سرمایه داری دیگر برسد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها