پیشنهاد کارگزاران به جبهه اصلاح‌طلبان ایران

کد خبر: 1052130

کارگزاران بیش از سایر احزاب اصلاح‌طلب به دنبال مشارکت در انتخابات و پیروزی است، برای رسیدن به این هدف حتی پیشنهاداتی نیز دارد.

پیشنهاد کارگزاران به جبهه اصلاح‌طلبان ایران

گروه سیاست سایت فردا – انتخابات ریاست جمهوری 1400 نزدیک است و یکی از مورد توجه‌ترین احزاب، کارگزاران است. علت این موضوع چندان پیچیده نیست. هر چه که باشد کارزاران از جمله معتقدترین اصلاح‌طلبان به مشارکت در انتخابات و ضرورت ماندگاری در قدرت است. این طیف محافظه‌کار اصلاح‌طلب حاضر است هر طور که شده در صحنه سیاست و قدرت بماند و در این راه از هیچ کاری ولو ائتلاف با گزینه غیراصلاح‌طلب و حتی اصولگرا نیز فروگذار نمی‌کند. شاهدش اصرارهای این حزب به ائتلاف با علی لاریجانی که این اواخر تحت تاثیر از رویکرد سایر اصلاح‌طلبان کمتر به صراحت بیان می‌شود. 

نشانه دیگرش نیز اظهارات اخیر غلامحسین کرباسچی در کنگره این حزب و حمایت سرسختانه از رویکرد اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی است. او در شرایطی که بسیاری از سیاسیون اصلاح‌طلب به خاطر حمایت از دولت روحانی پشیمان شده‌اند، مصر است که از انتخاب خود توبه نکند! 

این حرف‌ها اما تنها مساله قابل توجه در کنگره اخیر کارگزاران نیست. محور سخنان در این میتینگ سیاسی انتخابات 1400 است و ضرورت برگزاری انتخابات پرشور. 

خلاصه سخنان کرباسچی، مرعشی و محسن هاشمی که در این جلسه حرف زدند، یک جمله بیشتر نیست و آن اینکه «عدم مشارکت در انتخابات هیچ سودی ندارد». البته کرباسچی به همین جا هم راضی نشد و به بهزاد نبوی که این روزها در جایگاه رئیس جبهه اصلاح‌طلبان ایران یعنی همان سازوکار تازه تاسیس قرار گرفته است، پیشنهاد کرد که احزاب اصلاح‌طلب زیر پرچم حزبی فراگیر گرد هم بیایند.

وی گفت: «شما باتوجه به سابقه ۵۰ ساله‌ای که دارید بهتر از دیگران می‌دانید که اصلاح‌طلبی و کار سیاسی بدون تشکیلات قوی و مناسب با این روش ۲۰۰ حزبی انجام نمی‌شود به یک تشکیلات واحد و منسجم نیاز است. لذا پیشنهاد می‌کنم یک گام مهم و قدم اساسی برداشته شود و برای پیشبرد اهداف و ایجاد آن سازوکاری که لازم داریم یک گام جدی برداشته شود. احزابی که متفرق و مختلف باشند نمی‌توانند نقش خود را به درستی و به صورت اثرگذار ایفا کنند. این یک شجاعت می‌خواهد و خواهش من از آقای نبوی و دوستان این است که این اقدام را پیگیری کنند. همچنین این کار می‌تواند یک تاثیر در جبهه مقابل هم ایجاد کند که آنها هم از این پراکندگی و شلوغی نجات پیدا کنند.»

وی در ادامه سخنان خود «خطاب به دوستانی که در اعتراض به ردصلاحیت نسخه عدم مشارکت را تجویز می‌کنند» گفت: « طول سالیان مختلف هیچ‌گاه در تاریخ نبوده که برای ما راه را باز کرده باشند و فرش‌ قرمز پهن کرده باشند که ما پیروز شویم؛ در همان دوم خرداد ۷۶ که اوج پیروزی ما است، شما ببینید چه فضایی در آن زمان وجود داشت و چه تبلیغاتی کردند و چه اتهامات و شرایطی مطرح شد؛ بنابراین شرایط پیروزی ما این نبود که همه را تایید کرده باشند و فرش قرمز پهن کرده باشند که ما برویم و پیروز شویم.»

روزنامه «اعتماد» در گزارش امروز خود از نشست اخیر کارگزارانی‌ها به این نکته توجه دارد که «کرباسچی و دیگر اعضای کارگزاران اما درحالی از مشارکت حداکثری در انتخابات دفاع می‌کنند که به تازگی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب گفته‌اند چنانچه کاندیدای مطلوب این جریان سیاسی در انتخابات 1400 تایید صلاحیت نشود، عملا انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات ندارند. اما نکته مهم اینجاست که حتی این طیف از اصلاح‌طلبان نیز به ‌صراحت می‌گویند که وظیفه آنان این است که با تمام قوا وارد صحنه شوند و درباره عدم تایید صلاحیت کاندیداها در وقت خود صحبت کنند».

لازم به ذکر است که حسین مرعشی، سخنگو و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز  در جلسه اخیر به ضرورت حضور و مشارکت فعال در دو انتخابات 1400 پرداخته است . او تاکید می‌کند که کسانی که در انتخابات گذشته شرکت نکردند که در واقع رای مطلق به حاکمیت جبهه پایداری بر مجلس دادند؛ در انتخابات آینده هم کسانی که رای ندهد، ممتنع محسوب می‌شوند که رای ممتنع به نفع رقیب است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها