اصرار اصلاح‌طلبان به کاندیداتوری ظریف

کد خبر: 1052751

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها گفت: به دلیل پایگاه رای مناسب ظریف و بیشتر بودن احتمال تایید صلاحیت او نسبت به کاندیداهای شاخص اصلاح طلبان، نام وی بیشتر مطرح شده است.

اصرار اصلاح‌طلبان به کاندیداتوری ظریف

گروه سیاست سایت فردا - هر روزی که می‌گذرد و با هر گامی که به سوی انتخابات برمی‌داریم، اصرار اصلاح‌طبان به کاندیداتوری ظریف هم بیشتر می‌شود. به خصوص که توافق تازه با آژانس و مهلت سه ماهه مقرر شده این امید را به آنان داده که قبل از  اجرای همه مفاد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم و در سایه دیپلماسی مقتدرانه‌ای که مجلس بنای آن را نهاد، به گشایش‌هایی رسیده و برگ برنده‌ای بیابند.

شاهد هم همین بازگشت سر خانه اول و درخواست از ظریف برای کاندیداتوری. هرچه باشد تا همین چند ماه قبل وقتی حرف از احتمال کاندیداتوری ظریف به میان می‌آمد از یک سو خودش تکذیب می‌کرد و از سوی دیگر برخی اصلاح‌طلبان پرچم معرفی کاندیدای خالص برمی‌افراشتند.

اکنون اما به قول حسین مرعشی ، همه ظریف را اصلاح‌طلب دانسته و این مشکل را حل نموده‌اند. به این ترتیت 50 درصد اول قضیه یعنی خواست اصلاح‌طلبان حل شده و فقط مانده 50 درصد دیگر که رضایت ظریف است. بگذریم از اینکه اصل انتخاب دست مردم است و آنان تعیین کننده خواهند بود.

اصلاح‌طلبان اما برای اصرار به ظریف در راستای کاندیداتوری دلایل متعددی دارند. مثلا تصور اینکه او پایگاه رای مناسبی داشته و هنوز هم نسبتا محبوب است. یا تصور تایید صلاحیت او عبور ساده از فیلتر شورای نگهبان. به همین خاطر هم همچنان به رایزنی با وی ادامه می‌دهند. رایزنی‌هایی که چند روز قبل صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان از آن خبر داد. 

البته سایر سیاسیون در جبهه اصلاح‌طلبی نیز در جریان بودن این رایزنی‌ها را تایید می‌کنند. مثلا محمود صادقی، امروز در پاسخ به پرسشی پیرامون احتمال کاندیداتوری ظریف به «ایسنا» گفته است: «بیشتر اسامی که مطرح می شوند گمانه زنی رسانه ای هستند، البته احزاب اصلاح طلب هم رایزنی های داخلی خود برای معرفی گزینه ریاست جمهوری را آغاز و بعضی اسامی را مطرح کرده اند، اما این اسامی که احزاب معرفی می کنند باید به  جبهه اصلاح طلبان ارائه شده تا آنجا بررسی و گزینه نهایی  انتخاب شود، بنابراین ظریف هم ممکن است یک گزینه بین همه گزینه های اصلاح طلبان باشد نه اینکه او گزینه نهایی باشد.»

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم البته همچنان ظریف را اصلاح طلب ندانسته و عدم کاندیداتوری او را نیز جدی می‌گیرد. وی درباره اینکه آیا ظریف را می توان اصلاح طلب دانست، می‌گوید: «دکتر ظریف فعال سیاسی شناخته شده اصلاح طلب نیست و سابقه فعالیت تشکیلاتی اصلاح طلبی ندارد و خود او هم چنین ادعایی نکرده است. او یک دیپلمات برجسته است  که دیدگاه هایش در خصوص تعامل با دنیا و بکارگیری دیپلماسی همسو با اصلاح طلبان است، اما من از سایر دیدگاه های او در زمینه های سیاست داخلی، اقتصاد یا مسایل اجتماعی و فرهنگی اطلاعی ندارم و خود ظریف هم در این زمینه اظهار نظری نکرده است.»

صادقی با اشاره به این گفته ظریف که به انتخابات ورود نمی کند، گفت: «باید صبر کنیم تا در نهایت گزینه های انتخابات چه کسانی خواهند بود تا جبهه اصلاح طلبان براساس شاخص های همچون سابقه اصلاح طلبی روشن، سلامت، پاکدستی، کارآمدی و توان مدیریتی  گزینه نهایی را انتخاب کنند. جبهه اصلاح طلبان هنوز به این مرحله ورود نکرده است و برخی احزاب از جمله حزب ندای ایرانیان نام ظریف را مطرح کرده اند. تا حدی که من می دانم، ظریف هم یک گزینه میان گزینه های موجود است و شاید چون احتمال تایید صلاحیت وی بیشتر از کاندیداهای شاخص اصلاح طلبان باشد، نام وی بیشتر مطرح شده است. از سویی احساس می شود که ظریف پایگاه رای مناسبی دارد البته برجام هنوز در کما است، ولی علایمی مبنی بر احیای برجام وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد، محبوبیت ظریف هم بیشتر می شود و شانس او را برای پیروزی در انتخابات بیشتر می کند البته همانطور که پیشتر اشاره کردم خود ظریف اعلام کرده است که آمادگی حضور در انتخابات را ندارد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها