اصلاح‌طلبان مطهری را به لاریجانی ترجیح می‌دهند

کد خبر: 1053398

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به احتمال رقابت مطهری و لاریجانی در انتخابات پیش‌رو تاکید کرد که اصلاح‌طلب حمایت از مطهری را ترجیح می‌دهند.

اصلاح‌طلبان مطهری را به لاریجانی ترجیح می‌دهند

گروه سیاست سایت فردا – علی مطهری آخرین نفری است که به صف کاندیداهای ریاست جمهوری در انتخابات 1400 پیوسته و اعلام آمادگی او برای حضور در این رقابت با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است. مثلا روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» که امروز او را عکس یک کرده، به سابقه و سیری که مطهری در سیاست‌ورزی طی کرده است، می‌پردازد. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه مطهری در ابتدا بیشتر به مست جناح راست گرایش داشت، از انتقادهای او به رویکرد دولت هاشمی نوشته و ادامه می‌دهد که « ‌با روی‌کار‌آمدن خاتمی بازهم مشاهده می‌شد که مطهری میانه خوبی با همه اصلاح‌طلبان نداشت ... این روند ادامه داشت تا با روی‌کارآمدن احمدی‌نژاد، علی مطهری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منتقدان دولت وقت مطرح شد. از آن زمان رویکرد سیاسی مطهری خاصه در حوزه آزادی‌های سیاسی به اصلاح‌طلبان نزدیک شد، این هم‌سویی تا جایی ادامه یافت که علی مطهری در سال92 به یکی از حامیان هاشمی‌‌رفسنجانی تبدیل شد و حتی بعد از ردصلاحیت هاشمی، مطهری از مقام معظم رهبری درخواست کرد که از حکم حکومتی استفاده کند. به‌هر‌روی وقتی صلاحیت هاشمی احراز نشد، او مانند دیگر اصلاح‌طلبان از حسن روحانی حمایت کرد. مطهری در سال 94 در لیست امید اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم هم گنجانده شد و او با لیست اصلاح‌طلبان به مجلس راه یافت؛ البته همه اینها در حالی است که او خود را نه اصلاح‌طلب می‌داند و نه اصولگرا».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین تاکید می‌کند که مواضع فرهنگی و اجتماعی مطهری همچنان به جریان اصولگرا نزدیک است. 

روزنامه اعتماد نیز گزارشی با خط مشابه دارد و بعد از اشاره به چگونگی نزدیک شدن مطهری به اصلاح‌طلابن طی سال‌های اخیر از چالش انتخاباتی او یعنی احتمال رد صلاحیت می‌نویسد. در گزارش «اعتماد» آمده است: « با اینکه تجربه یک نوبت ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان را در کارنامه دارد، این بار عزم ورود به رقابتی بزرگ‌تر کرده و می‌گوید دلیلی نمی‌بیند که شورای نگهبان او را برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری ردصلاحیت کند و فراتر از این، معتقد است آنچه در جریان انتخابات مجلس یازدهم رقم خورد، ناشی از «اشتباه شورای نگهبان» بوده است.» گزارش نویس اعتماد ادامه می‌دهد: « مطهری حالا وارد گود رقابت شده و ظاهرا چندان نسبت به ردصلاحیت خود نگران نیست. اینکه علت رایزنی‌هایی است که او پیشاپیش کلید زده یا نه، مشخص نیست اما آنچه می‌دانیم رابطه خویشاوندی و نزدیک او و علی لاریجانی است. چهره‌ای که شاید از جمله جدی‌ترین کاندیداهای احتمالی باشد و جالب آنکه اگر وارد میدان شود، همچون مطهری، چشم به حمایت طیف‌هایی از دو جناح خواهد داشت؛ آنچه اما می‌توان به این فقره اضافه کرد، آن است که شنیده‌های «اعتماد» از جدی‌تر شدن کاندیداتوری لاریجانی حکایت دارد و در این صورت، با فرض تایید صلاحیت هر دو بعید نیست زوج لاریجانی-مطهری، با تاکتیکی شبیه به آنچه روحانی-جهانگیری در انتخابات 96 به نمایش گذاشتند، با حمایت اصلاح‌طلبان وارد رقابت با اصولگرایان تندرو شوند.»

نکته قابل توجه آنکه فعالان سیاسی به خصوص در جریان اصلاحات به اندازه مطهری نسبت به موفقیت و شانس او در رقابت‌های 1400 خوشبین نیستند. مثلا ناصر قوامی در گفت‌وگویی با «جهان صنعت» می‌گوید: « بعید می‌دانم برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم تایید صلاحیت شود.» او همچنین درباره شانس مطهری برای رای آوری می‌گوید: « قطعا ریاست‌جمهوری او از ریاست‌جمهوری یک گزینه نظامی بهتر خواهد بود. ضمن اینکه فکر می‌کنم به هر حال برخی از اصولگرایان از او حمایت کنند. به هر حال همه هم باندی و گروهی فکر نمی‌کنند و علی مطهری هم می‌تواند رای یک عده از اصولگرایان عاقل را داشته باشد. برخی به حرمت شهید بزرگوار مطهری از وی حمایت خواهند کرد. دقت داشته باشید که حتی میرحسین هم رای بخشی از اصولگرایان را داشت.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه نسبت اصلاح‌طلبان با مطهری چطور خواهد بود؟ نیز می‌گوید: «در شرایطی که همه گزینه‌های اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شوند و آنها به آقای مطهری منحصر شوند، طبعا اصلاح‌طلبان از او حمایت خواهند کرد.» وی حتی معتقد است که اصلاح‌طلبان مطهری را به گزینه اصلاح‌طلبی مثل عارف ترجیح می‌دهند و می‌گوید: « اگر مطهری باشد بهتر از عارف خواهد بود زیرا حداقل در مجلس چند بار طرف مردم را گرفته و مواضعی داشته که در راستای حقوق شهروندی و ملی باشند.»

قومی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه «اگر علی لاریجانی کاندیدا شود و اصلاح‌طلبان کاندیدای اصلی خود را نداشته باشند، با او ائتلاف می‌کنند یا علی مطهری؟» گفت: «به نظر من اصلاح‌طلبان اگر بر مبنای عقلانیت عمل کنند از علی لاریجانی حمایت نخواهند کرد. قطعا علی مطهری به مراتب گزینه بهتری از علی لاریجانی است.»

ناگفته نماند که همه مثل قوامی از کاندیداتوری مطهری استقبال نمی‌کنند. نداشت سابقه اجرایی و همچنین چرخشی که طی سالیان در مواضع خود داشته و شرح آن رفت، سبب تردیدهایی در حمایت از کاندیداتوری وی است. شاهد آنکه روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به کاندیداتوری او می‌نویسد: «فرزند شهید مطهری، یک عنصر فرهنگی است که سابقه چند دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را هم دارد و از نیروهای آزاداندیش کشور است ولی توانائی‌های مدیریتی و اجرائی لازم برای تصدی ریاست قوه مجریه را ندارد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها