استقبال اصلاح‌طلبان از اختلاف شوراهای وحدت و ائتلاف

کد خبر: 1053412

برخی اظهارنظرها در جبهه اصولگرایی حکایت از جدی بودن چالش وحدت در این انتخابات دارد و روزنامه‌های اصلاح‌طلب از این موضوع به شدت استقبال می‌کنند.

استقبال اصلاح‌طلبان از اختلاف شوراهای وحدت و ائتلاف

گروه سیاست سایت فردا – اینطور که به نظر می‌رسد، تصمیم گیرندگان و تصمیم‌سازان در جریان اصولگرا به این راحتی‌ها درباره سازوکار انتخاباتی خود به نتیجه نخواهند و رسید و اظهاراتی که در روزهای اخیر مطرح شده حکایت از جدی بودن این چالش دارد.

چالشی که انگار مایه مسرت اصلاح‌طلبان است. رویکرد رسانه‌های این جریان در مواجه با این اختلافات که بروز و ظهور آن در عرصه سیاست و به خصوص در آستانه انخابات اصلا غیرعادی نیست، شاهد این مدعا است.

مثلا روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در شماره امروز خود با عنوان«ائتلاف» و «وحدت» به اختلاف رسیدند، نوشته است: « دعوای اصولگرایان بالا گرفته است. تقریبا می‌توان گفت هر دو جریان شورای ائتلاف و شورای وحدت، شمشیر را برای یکدیگر از رو بسته‌اند. هفته پیش وقتی غلامعلی حدادعادل اعلام کرد که به‌زودی با شورای وحدت، هماهنگی‌ها بیشتر می‌شود، تصور این بود که احتمالا این دو شورا با یکدیگر توافق‌هایی کرده‌اند و قرار است هماهنگ‌تر عمل کنند، اما حالا که یک هفته از این سخن حدادعادل گذشته معلوم شده که آن سخن بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و نه ‌تنها اختلافی از این جریان سیاسی کم نشده، بلکه موضع‌گیری‌ها حالا بیشتر از گذشته تندتر و صریح‌تر شده است.»

این روزنامه انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای شهر و روستا و همچنین اختلافات قدیمی میان نیرهای اصولگرا را دلیل بروز چالش فعلی دانسته و می‌نویسد: « علیرضا زاکانی، نماینده این روزهای قم و روزهای نه چندان دور پایتخت، دیروز در سخنانی با نام بردن از علی لاریجانی به نوعی نشان داده که اختلافات آنان ریشه در حوادث گذشته مجلس دارد. زاکانی در همایشی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری شورای ائتلاف اصولگرایان گفته است: «جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید». ... منصور حقیقت‌پور، نماینده اصولگرای سابق که ازقضا در جریان مجلس نهم و به‌ خصوص آنجا که بحث از برجام، نگاه‌ها را متوجه نمایندگان عمدتا اصولگرای وقت کرده بود، همکار زاکانی بود و البته در عین حال، از منتقدان جدی و سرسخت دیدگاه او و دیگر نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان و طیف موسوم به پایداری، دیروز در واکنش تند و تیز به سخنان زاکانی، گفته است: «آقای زاکانی فنون غیب‌گویی و ذهن‌خوانی بلد است اما جایی ندیدم که شورای وحدت نام آقای لاریجانی را برده باشد. اتفاقا سه نفری که مطرح کردند آقایان رییسی، قالیباف و رضایی هستند. شورای ائتلاف همیشه می‌افتد روی نام اصولگرایی و مدعی است که مرکزیت این جریان را در اختیار دارد. آقای زاکانی و دوستان شورای ائتلاف صلاحیت مرکز قرار گرفتن خودشان را در جریان اصولگرایی از چه کسی گرفتند؟ اگر آقای زاکانی و دوستانش در شورای ائتلاف حزب هستند پس چرا همیشه در آستانه انتخابات خودشان را نشان می‌دهند؟» 

این روزنامه اصلاح‌طلب از اظهارات دیروز بادامچیان نیز استقبال کرده و نوشته است: « دیروز اسدالله بادامچیان، دبیر کل حزب موتلفه اسلامی از یک اختلاف دیگر هم پرده برداشته و گفته است: «فرق شورای ائتلاف با شورای وحدت این است که شورای وحدت می‌گوید در انتخابات شوراها خود استان تصمیم بگیرد اما دوستان شورای ائتلاف می‌گویند خیر، همه باید زیر نظر ۹ نفر منصوب ما فعالیت کنند. درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آنها در پی نامزدی هستند که خودشان قبول دارند.» او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرده که ساز مخالف جریان اصولگرایی همین چند نفر عضو شورای وحدت هستند.»

فقط این نیست و روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» نیز با تیتر « حمله‌ وحدتی‌ها به‌ ائتلافی‌ها» به استقبال چالش فعلی اصولگرایان رفته است. این روزنامه در گزارشی که تیتر یک هم شده است، می‌نویسد: « مصطفی پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز، تلویحا شورای ائتلاف اصولگرایان را به کوتاهی در خرد جمعی و آشفتگی در آرایش سیاسی متهم کرده است؛ آن‌هم درست بعد از کنایه‌های اخیر غلامعلی حدادعادل، متولی شورای ائتلاف اصولگرایان، به شورای وحدت که زیر نظر جامعه روحانیت فعال شده است. »

این روزنامه اصلاح‌طلب ادامه می‌دهد: « شورای ائتلاف اصولگرایان می‌گوید ما زودتر تشکیل شدیم و این سال‌های اخیر هم کار انتخابات درون جریان اصولگرایی دست ما بوده است و باید همین رویه ادامه یابد و دیگران ذیل و با ما همراه شوند؛ اما جامعه روحانیت معتقد است شأن محوریت با اوست و دیگران باید به این صبغه تاریخی او احترام بگذارند و جایگاهی که در دو دهه اخیر از دست رفته، دوباره به این نهاد روحانی بازگردد؛ پس این شورای ائتلاف است که باید با شورای وحدت که جامعه روحانیت محور آن است، همراه شود. ... ن در حالی است که شورای‌ائتلافی‌ها هم شورای‌وحدتی‌ها را به این متهم می‌کنند که می‌خواهند رأسا برای بقیه تصمیم بگیرند و معتقدند ما بر ‌اساس انتخابات و دموکراسی از پایین به بالا نامزدهای لیست‌ها را انتخاب می‌کنیم. پیش‌تر چمران و زریبافان و حامیان احمدی‌نژاد هم پدرخواندگی را در جریان اصولگرایی تمسخر کرده و با منش و رفتارشان اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند زیر بار آن بروند. قالیباف هم که با بیانیه نواصولگرایی خود، علنا گفت رأس جریان اصولگرایی دچار اختلال است و بدنه باید خودش آتش‌به‌اختیار عمل کند. »

شرق همچنین نوشته است: « اما یک مسئله دیگر این است که به طور مشخص آنهایی که ذیل شورای وحدت گرد آمده‌اند، از اینکه کار در چند دوره انتخابات اخیر دست تیم حدادعادل افتاده، گلایه‌مندند؛ به‌ویژه آنکه در انتخابات مجلس یازدهم حس می‌کنند سهم کمتری به آنها رسیده، درحالی‌که حق‌شان بیشتر بوده است. به اعتقاد آنها سهم جریان‌هایی مانند جامعه روحانیت، مؤتلفه، جامعه مهندسین، جبهه پیروان خط امام و رهبری و... در مقایسه با سهم جریان‌های نوپاتر و متأخری مانند جبهه پایداری، رهپویان، ایثارگران و... به‌مرور کم و کمتر شده است. آنها تصور می‌کنند که همراه‌شدن با جریان شورای ائتلاف، نتیجه‌ای جز بازنده‌شدن برای آنها ندارد. پس حالا که امکان بردن تیم اصولگرایان در مقابل اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر 1400 بیشتر است و مانند دوره‌های قبل چندان نگران شکست نیستند، بازی رقابت بین خودشان جدی‌تر شده و کمتر نیاز به وحدت به معنای رفتن ذیل چتر دیگری را حس می‌کنند. آنها از برخی تصمیمات مجلس فعلی هم که دست گروه متأخر یعنی همان شورای ائتلاف است، گلایه‌مندند. نه‌تنها معدود چهره‌های متعلق به طیف شورای وحدت در مجلس فعلی حاشیه‌نشین شده و کنار رفته‌اند، بلکه برخی مصوبات یا رویه‌های این مجلس عملا در راستای حذف چهره‌های سنتی پابه‌سن‌گذاشته این طیف شده است؛ از سهم صفر رؤسای کمیسیون‌ها گرفته تا قواعدی که برای شرط سنی در انتخابات وضع می‌کنند.»


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها