جزئیات مصوبات امروز عصر مجلس

کد خبر: 1053904

نمایندگان مجلس با مجوز اعطای تسهیلات ارزی ریالی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و شهرداری‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای و سازمان‌های توسعه‌ای، از جمله «ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله‌سوز» موافقت کردند.

جزئیات مصوبات امروز عصر مجلس

خبرگزاری فارس: نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی بخش های هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، با بندهای (ب) و (ج) و بند الحاقی تبصره (4) ماده واحده لایحه بودجه موافقت  و ساز و کار ارائه تسهیلات ارزی ریالی برای ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله‌سوز را تعیین کردند.

بر اساس بند (ب) این تبصره، «به بانک‌های تجاری و تخصصی اجازه داده می‌شود در سال 1400 از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ‌ارزی- ریالی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی و شهرداری‌ها برای طرحهای توسعه‌ای سازمان‌های توسعه‌ای و نیز انواع مختلف حمل و نقل درون و برون‌شهری و همچنین حمل و نقل دریایی، اقتصاد دریا، ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز بدون انتقال مالکیت و با معرفی سازمان‌های توسعه‌ای و وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط این وزارتخانه و یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در قبال أخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده‌کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن اقدام کنند».

همچنین مطابق بند (ج) تبصره (4) «به دولت اجازه داده می‌شود پس از عقد قرارداد با تأمین‌کننده مالی خارجی، اقدامات قانونی لازم را برای تأمین سهم پانزده‌ درصد(15%) تسهیلات مالی خارجی(فاینانس) مرتبط با قرارداد از محل منابع صندوق توسعه ملی به‌عمل آورد و برای طرح‌های ریلی هزینه کند».

همچنین در بند الحاقی این تبصره آمده است: «­وزرات نفت مکلف است با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور جلوگیری از هدررفت گازهای همراه نفت (فلر)، اتان، پروپان و بوتان (lpg) و مایعات گازی (ngl) در میادین نفتی و گازی نسبت به احداث طرح‌های جداسازی مواد مذکور حداقل به میزان یک میلیون تن در سال 1400 اقدام کند. بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده از محل تحویل مواد تولیدی همان طرح خواهد بود».

مجوز مجلس برای پرداخت تسهیلات ۳ میلیارد دلاری توسعه طرح‌های بالادستی نفت و گاز

مجلس با تصویب بندی از لایحه بودجه 1400 به بانک‌های تجاری و تخصصی برای «ارائه تسهیلات برای اجرای طرح های بالادستی نفت و گاز و توسعه ای با اولویت مناطق محروم» مجوز داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت بعدازظهر امروز و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1400، با بند الف تبصره 4 ماده واحده این لایحه، درباره «ارائه تسهیلات به بانک های تجاری و تخصصی» موافقت کردند.

بر اساس بند الف و اجزای تبصره 4 ماده واحده لایحه بودجه، در سال آینده «به بانک های تجاری و تخصصی اجازه داده می‌شود در سال 1400 از محل منابع در اختیار نسبت به مشارکت و یا اعطای تسهیلات ارزی- ریالی با رعایت مقررات شورای پول و اعتبار به موارد زیر اقدام کنند:

بر اساس ردیف یک این تبصره، تا مبلغ سه میلیارد (3.000.000.000) دلار به سرمایه‌گذاران بخشهای خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء برای طرحهای توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین‌ مشترک برای افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای میادین قدیمی و جمع‌آوری گازهای همراه بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی از آنها.

بر اساس ردیف 2 این تبصره، طرحهای توسعه‌ای و زیربنایی سازمان‌های توسعه‌ای بخش صنعت و معدن و بخش برق و منابع آب با مشارکت حداقل پنجاه ‌و یک‌ درصدی (51%) بخشهای خصوصی و تعاونی با اولویت مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته براساس مزیتهای منطقه‌ای و با تکیه بر جهت‌گیری های آمایش سرزمین.

بر اساس ردیف 3 این تبصره، به سرمایه‌گذاران بخشهای خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و بسیج سازندگی برای طرحهای صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات کشاورزی و دامی و صنایع پتروشیمی، تسهیلات طرح‌های صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی، با اولویت بهسازی و نوسازی واحد‌های فعلی، طرح های آب و فاضلاب کل کشور و استان خوزستان و سیستان و بلوچستان، احداث واحد‌های جدید در نواحی روستایی و عشایری و در کنار قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و مناطقی که قابلیت کشت پاییزه دارند، اعطا می شود».

ارائه مجوز اعطای تسهیلات ارزی-ریالی به بانک‌های تجاری و تخصصی

در مصوبه مجلس به بانک‌های تجاری و تخصصی اجازه داده شد تا از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی –ریالی در برخی از زمینه‌های تعیین شده اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی با بند (ب) تبصره ۴ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند که بر اساس آن، به بانک‌های تجاری و تخصصی اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۰ از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ‌ارزی- ریالی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی و شهرداری‌ها برای طرح‌های توسعه‌ای سازمان‌های توسعه‌ای و نیز انواع مختلف حمل و نقل درون و برون‌شهری و همچنین حمل و نقل دریایی، اقتصاد دریا، ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز بدون انتقال مالکیت و با معرفی سازمان‌های توسعه‌ای و وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط این وزارتخانه و یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در قبال أخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده‌کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن اقدام کنند.

همچنین در بند (ج) تبصره (۴) آمده است؛ به دولت اجازه داده می‌شود پس از عقد قرارداد با تأمین‌کننده مالی خارجی، اقدامات قانونی لازم را برای تأمین سهم پانزده‌ درصد(۱۵%) تسهیلات مالی خارجی(فاینانس) مرتبط با قرارداد از محل منابع صندوق توسعه ملی به‌عمل آورد و برای طرح‌های ریلی هزینه کند.

در بند الحاقی این تبصره هم آمده است: ­وزارت نفت مکلف است با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور جلوگیری از هدررفت گازهای همراه نفت (فلر)، اتان، پروپان و بوتان (lpg) و مایعات گازی (ngl) در میادین نفتی و گازی نسبت به احداث طرح‌های جداسازی مواد مذکور حداقل به میزان یک میلیون تن در سال ۱۴۰۰ اقدام کند.

بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده از محل تحویل مواد تولیدی همان طرح خواهد بود.

اختصاص اوراق مالی برای بازآفرینی بافت فرسوده پیرامون حرم‌های مطهر

مجلس شورای اسلامی، هزار میلیارد تومان اوراق مالی- اسلامی را به بازآفرینی شهری بافت های فرسوده پیرامون حرم‌های مطهر اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند (د) تبصره ۵ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

مطابق با این مصوبه، شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تأیید وزارت کشور تا سقف هشتاد هزار میلیارد (۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند.

حداقل پنجاه‌درصد (۵۰%) از سقف اوراق موضوع این بند به طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری تعلق می‌یابد.

تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت پنجاه‌درصد (۵۰%) دولت و پنجاه‌درصد (۵۰%) شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه‌درصد (۵۰%) سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است.

اوراق فروش‌نرفته این بند در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید شهرداری مربوطه و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به طلبکاران آن طرح می‌باشد.

شهرداری‌ها مجازند با تضمین صددرصد (۱۰۰%)اصل و سود اوراق منتشره برای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری در سقف این بند با هماهنگی وزارت کشور اقدام نمایند.

ده هزار میلیارد(۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از اوراق مالی اسلامی این بند به بازآفرینی شهری بافت‌های فرسوده پیرامون حرم‌های مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حضرت احمدبن موسی (ع) تعلق می‌یابد.

تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق تا بیست و پنج درصد (۲۵%) برعهده دولت و مابقی برعهده شهرداری‌هاست.

همچنین در بند (هـ) تبصره ۵ ماده واحده لایحه مذکور آمده است: دولت اسناد خزانه اسلامی موضوع ردیف درآمدی ۳۱۰۱۰۳ جدول شماره (۵) این قانون را با حفظ قدرت خرید و با سررسید تا پایان سال ۱۴۰۳ صادر و تا سقف پانصد هزار میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به طلبکاران واگذار کند.

بازپرداخت این اسناد در قوانین بودجـه سنواتی کل‌ کشور پیش‌بینی می‌شود و خزانه‌داری کل‌ کشور موظف است از محل اعتبارات ردیفهای فصل مربوطه و جدول شماره (۸) این قانون نسبت به تسویه آن اقدام کند.

این اسناد بابت تأدیه مطالبات قطعی‌شده به طلبکاران دستگاه‌های اجرائی با اولویت دانشگاه آزاد اسلامی تا مبلغ پانزده هزار میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، به آنان واگذار می‌شود و صرفاً براساس ابلاغ اعتبار و تخصیص‌های صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و از محل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ردیفها و جداول این قانون صادر می‌شود

مانده منتشرنشده اسناد موضوع این بند به ظرفیت اوراق مالی اسلامی موضوع بند (ب) این تبصره اضافه می‌شود.

مجوز مجلس به شرکت‌های وزارت جهاد برای انتشار اوراق مالی-اسلامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و نیرو اجازه دادند تا سقف ۲۷ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های مهم کشاورزی و امنیت غذایی هزینه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند (الف) تبصره (۵) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

بر این اساس، شرکت‌های دولتی تا سقف شصت و پنج هزار میلیارد (۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند تا برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی خود که به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، به مصرف برسانند.

 در جزء الحاقی این بند آمده است: به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو اجازه داده می شود تا سقف دویست و هفتاد هزار میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۲۷۰) ریال اوراق مالی - اسلامی از طریق بانک کشاورزی منتشر و برای طرح‌های مهم کشاورزی و امنیت غذایی از جمله اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار نوین، اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوانداری و حفاظت خاک، طرح‌های مقابله با اثرات مخرب ریزگردها، اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکه‌های آن ، بازسازی و مرمت قنوات، تکمیل طرح‌های مهار و تنظیم  آب‌های مرزی و شبکه‌های اصلی و فرعی آن، تولید واکسن جدید دام، طیور و آبزیان، اجرای طرح ملی مرغ لاین آرین، اجرای طرح توسعه شبکه هواشناسی کشور، تامین تجهیزات آزمایشگاهی و نوسازی ایستگاههای سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی‌، اجرای طرح نوسازی باغات نخیلات و مرکبات کشور ، طرح توسعه اشتغال در شیلات و آبزی‌پروری‌، تکمیل طرح پانصد و پنجاه هزار هکتاری خوزستان و طرح چهل و شش هزار هکتاری دشت سیستان ، اجرای طرحهای فناوری های نوین در علوم آب (یونیزاسیون و آب ژرف)، نصب کنتور روی چاه‌های کشاورزی ، توسعه شبکه‌های آب سنجی وزارت نیرو ، علاج بخشی خلیج ها و سدها، تکمیل شبکه آب و فاضلاب اهواز و طرح یکپارچه‌سازی اراضی و پایش سلامت خاک‌، اجرای طرح تولید بذر ، کود ، سم و توسعه و ترویج فناوری و دانش در کشاورزی و منابع طبیعی، دامپروری، توسعه و مکانیزاسیون کشاورزی و تقویت کشت‌های گلخانه ای و آب و هوا کشت ، مهار آبهای مرزی ( سامانه گرمسیری و سردسیری) آبخیزداری، مبارزه و مهار ریزگردها، تولید واکسن دامی، بذر و نهاده های کشاورزی، آب و فاضلاب و آسفالت راه روستایی و آبیاری نوین، کشت یکپارچه، جاده های بین مزارع و اشتغال روستایی هزینه نمایند.

بازپرداخت اصل و سود این اوراق برعهده شرکتهای مذکور می باشد.

در بند (ب) تبصره (۵) آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود برای تأمین مالی مصارف این قانون از جمله طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای موضوع این قانون تا مبلغ ششصد و پنجاه و پنج هزار میلیارد( ۶۵۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰)ریال، اوراق مالی اسلامی (ریالی- ارزی) منتشر و منابع حاصل را به ردیف شماره ۳۱۰۱۰۸ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند.

 منابع واریزی با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب۱۰/۱۲/۱۳۵۱ برای تخصیص اعتبارات این قانون و مطابق موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه شود.

اصل، سود و هزینه‌های مربوط به انتشار اوراق مذکور در جداول شماره (۸) و (۹) این قانون پیش‌بینی‌ شده و قابل پرداخت است.

 

اختصاص تسهیلاتی برای توسعه حمل و نقل و مدیریت پسماند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای به بانک های تجاری و تخصصی اجازه دادند که تسهیلاتی به سرمایه گذاران برای اجرای طرحهای توسعه‌ای همچون حمل و نقل، ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز تخصیص دهد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، بند ب، ج و بند الحاقی تبصره ۴ ماده واحده این لایحه را تصویب کردند.

طبق بند ب تبصره ۴، به بانک‌های تجاری و تخصصی اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۰ از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ‌ارزی- ریالی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی و شهرداری‌ها برای طرحهای توسعه‌ای سازمان‌های توسعه‌ای و نیز انواع مختلف حمل و نقل درون و برون‌شهری و همچنین حمل و نقل دریایی، اقتصاد دریا، ایجاد تاسیسات مدیریت پسماند و نیروگاه‌های زباله سوز بدون انتقال مالکیت و با معرفی سازمان‌های توسعه‌ای و وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط این وزارتخانه و یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در قبال أخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده‌کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن اقدام کنند.

نمایندگان در بخش درآمدی بند ج تبصره ۴ به دولت اجازه داده بودند که پس از عقد قرارداد با تأمین‌کننده مالی خارجی، اقدامات قانونی لازم را برای تأمین سهم ۱۵ درصد تسهیلات مالی خارجی(فاینانس) مرتبط با قرارداد از محل منابع صندوق توسعه ملی به‌عمل آورد؛ امروز در بخش هزینه ای تصویب شد که این مبلغ برای طرح‌های ریلی هزینه شود.

طبق مصوبه مجلس در بند الحاقی به تبصره ۴، ­وزرات نفت مکلف است با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور جلوگیری از هدررفت گازهای همراه نفت (فلر)، اتان، پروپان و بوتان (LPG) و مایعات گازی (NGL) در میادین نفتی و گازی نسبت به احداث طرح‌های جداسازی مواد مذکور حداقل به میزان یک میلیون تن در سال ۱۴۰۰ اقدام کند. بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام شده از محل تحویل مواد تولیدی همان طرح خواهد بود.

 

موافقت مجلس با انتشار ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی برای توسعه طرح‌های کشاورزی و امنیت غذایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق مالی به منظور توسعه طرح‌های مهم کشاورزی و امنیت غذایی از جمله تکمیل شبکه آب و فاضلاب اهواز موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت دوم امروز ( دوشنبه) مجلس و بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، ردیف ۱ و جز الحاقی به آن و بند ب تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس ردیف ۱ بند الف تبصره ۵ لایحه؛اجازه داده میشود در سال ۱۴۰۰ با رعایت قوانین و مقررات شرکت‌های دولتی تا سقف شصت و پنج هزار میلیارد (۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خود، منتشر کنند. تا برای اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی خود که به‌تصویب شورای اقتصاد می‌رسد، به مصرف برسانند.

بر اساس جزء الحاقی این بند، به شرکت‌های وابسته و تابعه وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو اجازه داده می شود تا سقف دویست و هفتاد هزار میلیارد ریال اوراق مالی - اسلامی از طریق بانک کشاورزی منتشر و برای طرح‌های مهم کشاورزی و امنیت غذایی از جمله اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار نوین، اجرای طرح‌های آبخیزداری، آبخوانداری و حفاظت خاک، طرح‌های مقابله با اثرات مخرب ریزگردها، اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی و عشایری و توسعه شبکه‌های آن، بازسازی و مرمت قنوات، تکمیل طرح‌های مهار و تنظیم آب‌های مرزی و شبکه‌های اصلی و فرعی آن، تولید واکسن جدید دام، طیور و آبزیان، اجرای طرح ملی مرغ لاین آرین، اجرای طرح توسعه شبکه هواشناسی کشور، تامین تجهیزات آزمایشگاهی و نوسازی ایستگاه های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی‌، اجرای طرح نوسازی باغات نخیلات و مرکبات کشور، طرح توسعه اشتغال در شیلات و آبزی‌پروری‌، تکمیل طرح پانصد و پنجاه هزار هکتاری خوزستان و طرح چهل و شش هزار هکتاری دشت سیستان، اجرای طرحهای فناوری های نوین در علوم آب (یونیزاسیون و آب ژرف)، نصب کنتور روی چاه‌های کشاورزی، توسعه شبکه‌های آب سنجی وزارت نیرو، علاج بخشی خلیج ها و سدها، تکمیل شبکه آب و فاضلاب اهواز و طرح یکپارچه‌سازی اراضی و پایش سلامت خاک‌، اجرای طرح تولید بذر، کود، سم و توسعه و ترویج فناوری و دانش در کشاورزی و منابع طبیعی، دامپروری، توسعه و مکانیزاسیون کشاورزی و تقویت کشت‌های گلخانه ای و آب و هوا کشت، مهار آبهای مرزی (سامانه گرمسیری و سردسیری) آبخیزداری، مبارزه و مهار ریزگردها، تولید واکسن دامی، بذر و نهاده های کشاورزی، آب و فاضلاب و آسفالت راه روستایی و آبیاری نوین، کشت یکپارچه، جاده های بین مزارع و اشتغال روستایی هزینه نمایند. بازپرداخت اصل و سود این اوراق برعهده شرکتهای مذکور می باشد.

بر اساس بند ب تبصره ۵ لایحه؛ به دولت اجازه داده می‌شود برای تأمین مالی مصارف این قانون از جمله طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای موضوع این قانون تا مبلغ ششصد و پنجاه و پنج هزار میلیارد (۶۵۵/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال، اوراق مالی اسلامی (ریالی- ارزی) منتشر و منابع حاصل را به ردیف شماره ۳۱۰۱۰۸ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند. منابع واریزی با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب۱۰ /۱۲/ ۱۳۵۱ برای تخصیص اعتبارات این قانون و مطابق موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور هزینه شود. اصل، سود و هزینه‌های مربوط به انتشار اوراق مذکور در جداول شماره (۸) و (۹) این قانون پیش‌بینی‌ شده و قابل پرداخت است.

 

تمهیدات مجلس برای احداث و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در سال ۱۴۰۰

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۱۵۰۰ میلیارد ریال به منظور احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ دادند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت دوم امروز ( دوشنبه) مجلس و بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بندهای (ع)، (ف)، (ص)، (ق) و (ر) تبصره (۵) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

بر اساس بند (ع) تبصره (۵) ماده واحده لایحه بودجه آمده؛ به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند، تا جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) به مصرف برسد. این اوراق خارج از سقف پیش‌بینی‌شده در جدول شماره (۴) ماده (۷) قانون برنامه ششم توسعه بوده و براساس ابلاغ اعتبار و تخصیص‌های صادره به مصرف می‌رسد.تا سقف هزار و پانصد میلیارد (۱/۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال از منابع این بند جهت احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان کشور(سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس) به مصرف برسد.

بر اساس بند (ف) تبصره ۵ ماده واحده لایحه، مهلت واگذاری اوراق مالی اسلامی غیرنقدی (تحویل به طلبکاران) منتشره در سال ۱۴۰۰، برای کلیه دستگاه‌های اجرائی از جمله دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، تابع قانون اصلاح مواد (۶۳) و (۶۴) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۵ /۱۲ /۱۳۷۹ است.

بر اساس بند (ص) تبصره (۵) ماده واحده لایحه، به‌منظور یکپارچگی و هماهنگ‌سازی در اوراق منتشره دولت، اوراق مالی اسلامی دولت (منتشره توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی) مشمول ماده (۲۷) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱ /۹/ ۱۳۸۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی است.

بر اساس بند (ق) تبصره ۵ ماده واحده لایحه، بانک مرکزی موظف است گزارش عملکرد اجرای عملیات بازار باز را به کمیته جزء (۱) بند (ک) ارائه نماید. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز موظف است ضمن تعیین فهرست معامله‌گران اولیه مجاز نسبت به پیاده‌سازی الزامات عرضه اولیه اوراق از طریق حراج به‌نحوی که حداقل سی‌درصد (۳۰%) از اوراق مالی اسلامی منتشره دولت پس از عملیات بازار باز در عرضه اولیه به معامله‌گران اولیه مجاز به‌فروش برسد، اقدام کند.

بر اساس بند (ر) تبصره (۵) ماده واحده لایحه بودجه، «اوراق مالی اسلامی»، اوراقی است که منطبق بر قوانین و مقررات بوده و در چهارچوب عقود اسلامی منتشر می‌شود.

 

شروط مجلس برای بخشودگی جرایم بیمه کارفرمایان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف که نیروی انسانی کارگاه خود را در طول یکساله گذشته حفظ کرده اند، از بخشودگی جرایم مربوط به بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند.

به گزارش ایسنا نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، بندهای الحاقی ۳ و ۴ تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه را تصویب کردند.

طبق بند الحاقی ۳، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلفند در چارچوب ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، مقدمات لازم اعم از انجام امور کارگزاری، ابلاغ قرارداد همسان واگذاری، صدور موافقتنامه و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز برای واگذاری مطالبات قراردادی( فاکتورینگ) تا سقف صد هزار میلیارد ریال را فراهم نمایند.

سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی موظفند گزارش عملکرد این بند را به صورت سه ماهه به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

بر اساس بند الحاقی ۴ این تبصره، کارفرمایان واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف که حداقل به مدت یکسال از زمان تقسیط نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه خود بر مبنای فهرست بهمن ماه سال ۱۳۹۸ اقدام نموده اند و فهرست حق بیمه جاری کارکنان شاغل را در طول دوره تقسیط ارسال و پرداخت می‌نمایند، می‌توانند از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون و حداکثر ظرف مدت چهار ماه، نسبت به درخواست تعیین تکلیف بدهی‌های قطعی شده برابر ماده ۲ قانون اصلاح قانون جرائم تامین اجتماعی مصوب ۱۳۸۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام، از بخشودگی جریمه‌های متعلقه و سایر جریمه‌ها برخوردار شوند.

در مواردی که کارفرمایان کارگاه‌های مذکور تا تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون بر مبنای فهرست بهمن ماه ۱۳۹۸ نسبت به تعدیل بیمه شدگان کارگاه اقدام نموده باشند، پس از بازگشت نیروی کار تعدیل شده یا جایگزینی آنها و رعایت حفظ اشتغال حداقل به مدت یکسال از زمان تقسیط و بر مبنای فهرست بهمن ماه ۱۳۹۸، از بخشودگی جرائم به شرح فوق برخوردار می‌شوند.

سازوکار مجلس برای پرداخت بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که بانک مرکزی بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شامل خط اعتباری و اضافه ‌برداشت را توثیق به اوراق مالی اسلامی منتشره دولت کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، بندهای (م)، (ن) و (س) تبصره ۵ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، به منظور اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخهای سود و مهار (کنترل) بلندمدت نقدینگی، مهار (کنترل) تورم و در راستای اجرای عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال وثیقه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شامل خط اعتباری و اضافه ‌برداشت را توثیق به اوراق مالی اسلامی منتشره دولت نماید. بدهی ایجادشده بابت ساماندهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و خطوط اعتباری تکلیفی با مصوبه شورای پول و اعتبار از شمول این بند مستثنی است. سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف به همکاری در توثیق اوراق مالی اسلامی منتشره دولت نزد بانک مرکزی است.

بر اساس بند ن، ایجاد طلب جدید از دولت در صورتی مجاز است که از قبل مجوز آن در قالب مبادله موافقتنامه و یا تعهد و تضمین آن با مبنای قانونی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شده باشد.

طبق بند س این تبصره، مرجع رسیدگی و تأیید بدهی‌ها و مطالبات موضوع بند (و) این تبصره و بدهی‌ها و مطالبات موضوع بند (پ) ماده ۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌شود.

تعیین ساز و کار تسویه بدهی دولت از طریق اسناد خزانه به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار تسویه بدهی دولت از طریق اسناد خزانه به نهادها و موسسات عمومی غیردولتی را در سال ۱۴۰۰ تعیین کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت دوم امروز ( دوشنبه) مجلس و بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند (و) تبصره ۵ ماده واحده لایحه را بررسی کرده و با آن موافقت کردند.

بر اساس جزء یک ردیف دو بند (و) این تبصره آمده است؛ حداقل تهاتر بدهی از طریق اسناد (اوراق) تسویه خزانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی پنجاه‌درصد (۵۰%) مبلغ مانده فوق‌الذکر است و باقی‌مانده آن جهت تهاتر بدهی های نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها و شرکتهای دولتی تابعه وزارتخانه‌ها (صرفاً بابت یارانه قیمتهای تکلیفی)‌، شرکت‌های آب و فاضلاب استانی و شرکت ملی نفت ایران با اولویت مطالبات حسابرسی‌شده و قطعی سازمان تأمین اجتماعی به مصرف می‌رسد تا سقف پانزده هزار میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع این جزء به ستاد اجرائی فرمان حضرت‌امام (ره) و شرکتهای ‌تابعه و وابسته آن و همچنین تا سقف ده هزار میلیارد(۱۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال بابت تسویه بدهی دولت به آستان قدس رضوی اختصاص یابد.

بر اساس جزء دو ردیف دو بند (و) این تبصره آمده است؛ دولت مجاز است در پایان آذرماه سال ۱۴۰۰ مانده مصرف‌ نشده سهم مجوز موضوع جزء (۱-۲) را با بدهی های بخشهای دیگر تسویه کند.

بر اساس جزء سه ردیف دو بند (و) این تبصره آمده است؛ بانک مرکزی مکلف است به منظور استفاده حداکثری بانکها از فرآیند تعریف‌شده در این بند، امکان نقل و انتقال مطالبات بانکها از دولت، مطالبات بانکها از اشخاص غیردولتی و مطالبات بانک مرکزی از بانکها را فراهم کند. نحوه نقل و انتقال این مطالبات، مطابق آیین‌نامه‌ای است که ظرف مدت دوماه از ابلاغ این قانون به پیشنهاد بانک مرکزی به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس جزء چهار ردیف دو بند (و) این تبصره آمده است؛ نحوه تسویه مطالبات با منشأ قانونی نهادهای عمومی غیردولتی، شرکتهای دولتی، بانکها، بیمه‌ها، اتحادیه‌ها و آستان‌های مقدسه با حسابرسی ویژه با رعایت ضوابط قانونی مطابق آیین‌نامه‌ای است که با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به ‌تصویب هیأت ‌وزیران می‌رسد.

بر اساس جزء ۵ ردیف دو بند (و) این تبصره آمده است؛به میزان تسویه مطالبات بانکها از شرکت ملی نفت ایران مبالغ آن به حساب تسویه بدهی دولت به شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه و وابسته و یا افزایش سرمایه دولت در این شرکت منظور می‌شود.

بر اساس جزء ۶ ردیف دو بند (و) این تبصره آمده است؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است عملکرد این بند را در گزارش عملکرد شش ماهه بودجه عمومی منعکس کند و در اجرای ماده (۱۰۳) قانون محاسبات عمومی کشور، منابع استفاده‌ شده از محل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در صورتحساب عملکرد بودجه درج کند.

بر اساس جزء هفت ردیف دو بند (و) این تبصره آمده است؛ بانک مرکزی و بانکها مجاز به معامله اوراق موضوع این بند در بازار ثانویه به منظور پیش گیری از افزایش پایه پولی هستند. سقف مجاز تسویه بدهی هر بانک و مؤسسه اعتباری به بانک مرکزی با اعلام آن بانک و موسسه اعتباری و تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر یک ماه پس از لازم الاجراء شدن آیین‌نامه این بند تعیین می‌شود.

دولت مجاز است تمام یا بخشی از بدهی بانکهای دولتی (به‌ جز بانک مسکن) به بانک مرکزی را به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل کند و مبلغ مذکور را به‌عنوان سرمایه دولت در بانکهای دولتی منظور کند.

آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به‌تصویب هیأت‌ وزیران می‌رسد.

بر اساس جزء هشت ردیف دو بند (و) این تبصره آمده است؛ مطالبات شرکتهای تولیدکننده آب و برق از سازمان ها و شرکتهای تابعه وزارت نیرو در حکم مطالبات آنها از دولت است.

 

 

مجوز مجلس به وزارت نفت برای انتشار اوراق مالی به منظور پرداخت بدهی پیمانکاران نفتی

مجوز مجلس به وزارت نفت برای انتشار اوراق مالی به منظور پرداخت بدهی پیمانکاران نفتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت نفت اجازه دادند تا با انتشار اوراق مالی تا سقف ۳ میلیارد دلار بدهی پیمانکاران نفتی را در سال ۱۴۰۰ پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت دوم امروز ( دوشنبه) مجلس و بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بندهای (ط)، (ی) و (ک) تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

بر اساس بند (ط ) تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه، وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیرو از طریق شرکت های تابعه و وابسته ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف سی و پنج هزار میلیارد (۳۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال منتشر کنند، تا به‌ منظور سرمایه‌گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک وزارت نفت و طرحهای زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو و همچنین طرحهای افزایش راندمان نیروگاهی وزارت نیرو مصرف برسد. بازپرداخت اصل و سود این اوراق را توسط شرکتهای مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرحهای وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرحهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو) تضمین کنند.

براساس بند (ی) تبصره ۵ لایحه بودجه؛ وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط تا سقف معادل سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) با تصویب هیأت‌ وزیران منتشر کند. این اوراق برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی- ریالی سررسیدشده تسهیلات بانکی و تضامین سررسیدشده و همچنین بازپرداخت بدهی های سررسیدشده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرحهای بالادستی نفت تعلق می‌گیرد و شرکت های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشر شده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند. اوراق فروش‌نرفته این بند با تأیید وزارت نفت و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به پیمانکاران/ طلبکاران طرحها می‌باشد.

بر اساس ردیف اول بند (ک) تبصره ۵ ماده واحده لایحع، به ‌منظور مدیریت تبعات احتمالی انتشار اوراق مالی اسلامی در بازارهای پول و سرمایه کشور، کمیته‌ای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دو نماینده از کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی (بدون حق رای) بر نحوه انتشار اوراق موضوع این قانون نظارت می‌کنند. نرخ های سود اسمی اوراق منتشره و نرخ حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی توسط این کمیته تعیین می‌شود.

بر اساس ردیف دوم بند ی تبصره ۵ لایحه، اوراق و اسناد منتشره جهت تسویه بدهی دولت موضوع بندهای (و) و (ح) این تبصره از هرگونه بررسی در کمیته مذکور مستثنی است.

بر اساس ردیف سوم بند (ک) تبصره ۵ ماده واحده لایحه؛ نحوه صدور انتشار اوراق مربوط به شرکتها و دستگاه هایی که بدون تضمین دولت باستناد این قانون منتشر می‌شود، نیز مشمول جزء (۱) این بند می‌باشد.

بر اساس ردیف چهارم ۴ بند (ک) این تبصره، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از دولت، مسؤول انتشار اوراق مالی مربوط به دولت است. این وزارتخانه مجاز است از کلیه روشهای انتشار اولیه اوراق از جمله تحویل اوراق به طلبکاران، عرضه تدریجی، حراج، فروش اوراق به کسر (کمتر از قیمت اسمی) و پذیره‌نویسی در بازارها استفاده کند. سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حسب مورد مکلفند نسبت به ارائه اطلاعات مورد نیاز از جمله فهرست آخرین دارندگان اوراق مالی اسلامی دولت به وزارت مذکور و اتخاذ تمهیدات لازم برای استفاده از کلیه روش های انتشار اقدام کنند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بازار ثانویه اوراق، مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت بوده و از نظر حجم خرید یا فروش و روش خرید یا فروش (ازجمله سازوکار حراج، توافق بازپرداخت) در راستای سیاست‌گذاری پولی خود و همچنین درآمد و هزینه های ناشی از اجرای عملیات بازار باز اختیار کامل دارد.

براساس ردیف پنجم بند (ک) این تبصره؛ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود نسبت به تأسیس نهادهای واسط ناشر با مدیریت و مالکیت دولت و یا استفاده از نهادهای واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل وچهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۲۹ /۵ /۱۳۸۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی با انتقال مالکیت و یا بدون انتقال مالکیت به دولت، برای انتشار اوراق بهادار ارزی و تأسیس نهاد واسط مولدساز دارایی‌های دولت برای انتشار اوراق مالی اسلامی مربوط اقدام نماید.

بر اساس ردیف ۶ بند (ک) تبصره ۵ ماده واحده لایحه؛ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود رأساً از دارایی‌ها و مطالبات دولت به‌عنوان پشتوانه انتشار اوراق مالی اسلامی موضوع این تبصره استفاده کند. اموال متعلق به قوه مجریه که سند عادی نیز دارند می‌توانند به‌عنوان پشتوانه مورد استفاده قرار گیرند.

مجوز مجلس به وزارت نفت برای انتشار اوراق مالی به منظور پرداخت بدهی پیمانکاران نفتی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزارت نفت اجازه دادند تا با انتشار اوراق مالی تا سقف ۳ میلیارد دلار بدهی پیمانکاران نفتی را در سال ۱۴۰۰ پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت دوم امروز ( دوشنبه) مجلس و بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بندهای (ط)، (ی) و (ک) تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند.

بر اساس بند (ط ) تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه، وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیرو از طریق شرکت های تابعه و وابسته ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف سی و پنج هزار میلیارد (۳۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال منتشر کنند، تا به‌ منظور سرمایه‌گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک وزارت نفت و طرحهای زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو و همچنین طرحهای افزایش راندمان نیروگاهی وزارت نیرو مصرف برسد. بازپرداخت اصل و سود این اوراق را توسط شرکتهای مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرحهای وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرحهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو) تضمین کنند.

براساس بند (ی) تبصره ۵ لایحه بودجه؛ وزارت نفت از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذی‌ربط تا سقف معادل سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) با تصویب هیأت‌ وزیران منتشر کند. این اوراق برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی- ریالی سررسیدشده تسهیلات بانکی و تضامین سررسیدشده و همچنین بازپرداخت بدهی های سررسیدشده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرحهای بالادستی نفت تعلق می‌گیرد و شرکت های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشر شده را حداکثر تا پنج‌سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند. اوراق فروش‌نرفته این بند با تأیید وزارت نفت و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به پیمانکاران/ طلبکاران طرحها می‌باشد.

بر اساس ردیف اول بند (ک) تبصره ۵ ماده واحده لایحع، به ‌منظور مدیریت تبعات احتمالی انتشار اوراق مالی اسلامی در بازارهای پول و سرمایه کشور، کمیته‌ای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دو نماینده از کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی (بدون حق رای) بر نحوه انتشار اوراق موضوع این قانون نظارت می‌کنند. نرخ های سود اسمی اوراق منتشره و نرخ حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی توسط این کمیته تعیین می‌شود.

بر اساس ردیف دوم بند ی تبصره ۵ لایحه، اوراق و اسناد منتشره جهت تسویه بدهی دولت موضوع بندهای (و) و (ح) این تبصره از هرگونه بررسی در کمیته مذکور مستثنی است.

بر اساس ردیف سوم بند (ک) تبصره ۵ ماده واحده لایحه؛ نحوه صدور انتشار اوراق مربوط به شرکتها و دستگاه هایی که بدون تضمین دولت باستناد این قانون منتشر می‌شود، نیز مشمول جزء (۱) این بند می‌باشد.

بر اساس ردیف چهارم ۴ بند (ک) این تبصره، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از دولت، مسؤول انتشار اوراق مالی مربوط به دولت است. این وزارتخانه مجاز است از کلیه روشهای انتشار اولیه اوراق از جمله تحویل اوراق به طلبکاران، عرضه تدریجی، حراج، فروش اوراق به کسر (کمتر از قیمت اسمی) و پذیره‌نویسی در بازارها استفاده کند. سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حسب مورد مکلفند نسبت به ارائه اطلاعات مورد نیاز از جمله فهرست آخرین دارندگان اوراق مالی اسلامی دولت به وزارت مذکور و اتخاذ تمهیدات لازم برای استفاده از کلیه روش های انتشار اقدام کنند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بازار ثانویه اوراق، مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت بوده و از نظر حجم خرید یا فروش و روش خرید یا فروش (ازجمله سازوکار حراج، توافق بازپرداخت) در راستای سیاست‌گذاری پولی خود و همچنین درآمد و هزینه های ناشی از اجرای عملیات بازار باز اختیار کامل دارد.

براساس ردیف پنجم بند (ک) این تبصره؛ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود نسبت به تأسیس نهادهای واسط ناشر با مدیریت و مالکیت دولت و یا استفاده از نهادهای واسط موضوع قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل وچهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب ۲۹ /۵ /۱۳۸۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی با انتقال مالکیت و یا بدون انتقال مالکیت به دولت، برای انتشار اوراق بهادار ارزی و تأسیس نهاد واسط مولدساز دارایی‌های دولت برای انتشار اوراق مالی اسلامی مربوط اقدام نماید.

بر اساس ردیف ۶ بند (ک) تبصره ۵ ماده واحده لایحه؛ به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود رأساً از دارایی‌ها و مطالبات دولت به‌عنوان پشتوانه انتشار اوراق مالی اسلامی موضوع این تبصره استفاده کند. اموال متعلق به قوه مجریه که سند عادی نیز دارند می‌توانند به‌عنوان پشتوانه مورد استفاده قرار گیرند.

 

اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای انجام پروژه های راهبردی و حمایت از دانشمندان هسته ای

نمایندگان مجلس به وزارت دفاع مجوز دادند تا مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی و اسلامی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی، راهبردی و دفاعی و حمایت از دانشمندان هسته‌ای و مطالعات استراتژیک و راهبردی در حوزه راهبردی منتشر کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، با الحاق یک بند دیگر  به تبصره ۵ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

بر طبق این مصوبه، به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اجازه داده می‌شود تا مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی با تضمین اصل و سود توسط دولت برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی، راهبردی و دفاعی و حمایت از دانشمندان هسته‌ای و مطالعات استراتژیک و راهبردی در حوزه راهبردی منتشر کند.

این پیشنهاد را وحید جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد و توضیح داد: این پیشنهاد در راستای حمایت از دانشمندان هسته‌ای و با هدف پیشران هسته‌ای مورد نظر مقام معظم رهبری و مطالعات در این حوزه است.

 

وزارت نفت مکلف به تسریع در برداشت از میادین مشترک نفتی شد

نمایندگان مجلس وزارت نفت را مکلف کردند که در طرح های توسعه ای اولویت را به میادین مشترک نفتی داده تا فرصت های بهره برداری به نفع جمهوری اسلامی حاصل شود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، با الحاق دو بند به تبصره ۵ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

طبق یک بند الحاقی مصوب، وزارت اقتصاد موظف است هر ماه گزارشی از نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی را به مجلس ارائه کند. افزایش این نسبت به بیش از ۴۵ درصد منوط به اخذ مجوز از مجلس است.

همچنین بر اساس مصوبه دیگر مجلس، وزارت نفت از طریق بخش های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی مکلف است در طرح های توسعه ای در ابتدا با اولویت میادین مشترک نفتی به نحوی عمل نماید که فرصت های بهره برداری به نفع جمهوری اسلامی کاملا و به موقع صیانت شود و هرگونه تاخیر در اجرا یا اجرای ناقص این حکم به تناسب تخلف و جرم محسوب می شود که در مراجع قانونی و ذی صلاح قابل رسیدگی است.

این پیشنهاد را علی خضریان نماینده تهران مطرح کرد و گفت: تولید و توسعه از میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه یکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی است که متاسفانه کشورهای همسایه از فقدان ساز وکار مشخص تولید از میادین مشترک سوءاستفاده کرده و با شتاب بخشیدن به تولید منابع نفتی و گازی ما را به یغما می برند.

وی‌افزود: با گذشت ۷ سال از وزارت آقای زنگنه با وجود برنامه مربوط به برداشت منابع از میادین فرزاد A و B و فاز ۱۱ پارس جنوبی نه تنها اقدام موثری جهت توسعه و تولید از این میادین انجام نگرفته بلکه قراردادها و توافق نامه های منعقد شده با پیمانکاران داخلی نیز فسخ شده است.

 

موافقت مجلس با انتشار ۲۰۰۰ میلیارد اوراق خزانه برای اجرای طرح‌های هادی روستایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار ۲۰۰۰ میلیارد اوراق خزانه اسلامی به منظور اجرای طرح‌های هادی روستایی در سال ۱۴۰۰ موافقت کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت دوم امروز ( دوشنبه) مجلس و بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند الحاقی (۶) و (۷) تبصره (۵) ماده واحده بودجه را بررسی کرده و با آن ها موافقت کردند.

بر اساس بند (۶) الحاقی به تبصره (۵) ماده واحده لایحه بودجه؛ به منظور تامین منابع لازم جهت بهسازی روستاها و تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستایی به دولت اجازه داده می شود به میزان بیست هزار میلیارد( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۲۰) ریال از طریق انتشار، فروش و واگذاری اوراق خزانه اسلامی در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد. این مبلغ بر اساس شاخص برخورداری طرح هادی بین استان‌ها توزیع می‌شود، شورای برنامه‌ریزی هر استان موظف است سهم آن استان را بر اساس شاخص برخورداری از طرح هادی بین شهرستان‌های استان توزیع کند.

بر اساس بند الحاقی (۷) تبصره ۵ لایحه؛ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مجاز است تا سقف بیست هزار میلیارد ( ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/  ۰۰۰/ ۲۰) اوراق مالی – اسلامی براساس توافقنامه ای که با وزارت امور اقتصادی و دارائی امضاء می‌کند منتشر نماید. بالاترین مقام قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) تعهد نامه مبنی بر مجاز بودن خزانه داری کل کشور به برداشت از حساب درآمد اختصاصی قرارگاه نزد خزانه و سایر حساب‌های بانکی قرارگاه نزد بانک مرکزی و بانک‌های عامل در صورت عدم ایفای تعهد بازپرداخت اصل و سود اوراق یاد شده را تسلیم می دارد. سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است نامه وزارت امور اقتصادی و دارائی(خزانه داری کل کشور) مبنی بر اخذ تعهد مزبور را به عنوان تضمین اوراق مزبور قبول کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها