وزیر دفاع: سلاح مصاف بسیار خوش دست است

کد خبر: 1055325

وزیر دفاع گفت: اسلحه بومی مصاف توانایی این را دارد تا به مرور جایگزین سلاح‌های انفرادی موجود در نیرو‌های مسلح کشورمان شود.

وزیر دفاع: سلاح مصاف بسیار خوش دست است

باشگاه خبرنگاران جوان: امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ، درباره ویژگی‌های سلاح ایرانی مصاف گفت: یکی از اقدامات مهمی که انجام گرفته تهیه سلاح انفرادی برای رزم در نیرو‌های مسلح است؛ پیش از این در هر کدام از نیرو‌ها اعم از ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نوع از سلاح را استفاده می‌کردیم. پس از اعلام نیاز نیروی زمینی ارتش، سلاح کاملا بومی مصاف طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: سلاح ایرانی مصاف قابلیت رقابت با سلاح‌های روز دنیا را داراست. یکی از ویژگی‌های مناسب این سلاح وزن مناسب آن است که در حدود ۴ کیلوگرم تخمین زده می‌شود؛ به لحاظ نواخت تیر و برد موثر آن در روز ٨٠٠ متر و برد شبانه آن نیز ۶٠٠ متر است.

امیر سرتیپ حاتمی اظهار کرد: سلاح مصاف بسیار خوش دست است و امکان نصب دوربین و انواع تجهیزات جانبی بر روی آن میسر می‌باشد. امیدوارم با توجه به آزمایش‌هایی که نیرو‌ها بر روی سلاح مصاف انجام داده اند؛ به مرور جایگزین سلاح‌های انفرادی موجود در نیرو‌های مسلح شود و سربازان عزیزمان بتوانند وظایف خود را به شکل بهتری انجام بدهند.

گفتنی است سلاح مصاف با کالیبر ۵۱×۶۲/۷ میلی متری، سلاحی است سبک که توسط هوا خنک می‌شود. سیستم تسلیح این سلاح از نوع پیستون کوتاه است که از طریق فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح و به وسیله خشاب تغذیه می‌شود. این سیستم تسلیح باعث می‌شود که قابلیت اطمینان سلاح و عمر قطعات حساس آن افزایش یابد. این سلاح دارای سه وضعیت ضامن، تک تیر و رگبار است. بر روی سلاح، ریل پیکاتینی استاندارد تعبیه شده است که امکان نصب تجهیزات جانبی مانند دوربین، رد دات، نارنجک انداز، دوپایه و … را فراهم می‌کند.

این سلاح دارای ضامن تیر آخر است که با خالی شدن خشاب، آلات متحرکه را در وضعیت عقب نگه داشته و موجب تسریع مسلح سازی مجدد سلاح می‌شود. قنداق تلسکوپی به کار رفته در این سلاح، قابلیت تنظیم در شش وضعیت را دارد. وجود دافع در مکانیزم تسلیح نقش مهمی در کاهش لگد این سلاح دارد که قابلیت عملیاتی آن را افزایش می‌دهد.

در طراحی سلاح سعی بر آن است که سلاح بالاترین میزان ارگونومی را داشته باشد. دستگیره مسلح کننده در این سلاح دارای دو پدال در طرفین دارد که تسلیح سلاح را ساده نموده و تسلیح با یک انگشت از طرفین را نیز امکان پذیر می‌کند. پیکربندی این سلاح به گونه‌ای است که در کوتاه‌ترین زمان و بدون نیاز به ابزار خاص قابل تبدیل به نسخه تک تیرانداز و یا کارابین می‌باشد. این سلاح امکان شلیک کلیه فشنگ‌های کالیبر ۵۱×۶۲/۷ شامل فشنگ ثاقب، رسام و. را دارد. برد موثر این سلاح با دوربین دید در روز ۸۰۰ متر و با دوربین حرارتی ۶۰۰ متر می‌باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها