آرایش تشکیلاتی اصلاح‌طلبان چگونه است؟

کد خبر: 1055423

هنوز بیش از ۳ ماه تا روز برگزاری انتخابات باقی است و اصلاح‌طلبان به هر حال چاره‌ای ندارند جز انتظار برای تعیین تکلیف وضعیت صلاحیت کاندیداهای‌شان اما آنچه را به آنان مربوط است، انجام داده‌اند.

آرایش تشکیلاتی اصلاح‌طلبان چگونه است؟

روزنامه اعتماد: کمیته‌های سیاسی، رسانه، راهبردها و برنامه‌ریزی، استان‌ها و کمیته پایش و داوری ۵ کمیته‌ای هستند که قرار است امور را در «جبهه اصلاحات ایران» به دست بگیرند و اهداف انتخاباتی و فراانتخاباتی اصلاح‌طلبان را محقق کنند. حالا عملا تکلیف تمامی ارکان «جبهه اصلاحات ایران» روشن شده است.

حال آنکه به غیر از این کمیته‌های پنجگانه که دیروز روسای خود را نیز شناختند، اعضای هیات‌رییسه ۵نفره این نهاد بالادستی جریان اصلاحات نیز انتخاب شده‌اند. ترکیبی متشکل از رییس، دو نایب‌رییس، سخنگو و دبیر که آنان نیز تعیین تکلیف شده‌اند. به این ترتیب پیش از آنکه سال ۹۹ به پایان برسد، اصلاح‌طلبان توانستند ضمن تاسیس و راه‌اندازی نهاد اجماع‌ساز خود، زیرشاخه‌ها و تمامی ارکان این نهاد بالادستی را نیز تعیین‌تکلیف کنند و در عین حال، از نظر قانونی نیز درحالی که وزارت کشور دولت حسن روحانی در چند نوبت ایرادهایی را متوجه نحوه فعالیت این نهاد بالادستی کرده بود، اصلاح‌طلبان توانستند با پیشنهاد عنوان «جبهه اصلاحات ایران» نظر مساعد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را نیز جلب کنند. حالا تنها مانده اینکه این جریان سیاسی چه زمانی وارد عمل شده و چگونه در میدان رقابت انتخابات ۱۴۰۰ ایفای نقش می‌کند. در این میان اگرچه انتخابات ریاست‌جمهوری از اهمیت دوچندان برخوردار است ولی پیش از آن موعد نام‌نویسی برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است و «جبهه اصلاحات ایران» نیز به همین منظور در فراخوانی از همه افراد صاحب صلاحیت در شهرهای مختلف دعوت کرده تا در انتخابات شوراها نام‌نویسی کنند. دیروز آذر منصوری به عنوان سخنگوی «جبهه اصلاحات ایران» از طریق کانال تلگرامی این جبهه درباره آخرین تحولات آن اطلاع‌رسانی کرد. سخنگوی این نهاد بالادستی در جریان اصلاحات اعلام کرد: «از روز یکشنبه پنجمین جلسه این جبهه برگزار شد و روسای کمیته‌های جبهه اصلاحات ایران با رای اعضای کمیته‌ها انتخاب و به مجمع عمومی معرفی شده‌اند.» منصوری با اعلام ترکیب اعضای کمیته‌های پنجگانه «جبهه اصلاحات ایران»، از «ابراهیم اصغرزاده به عنوان رییس کمیته سیاسی»، «الیاس حضرتی در قامت رییس کمیته رسانه»، علیرضا علوی‌تبار، رییس کمیته راهبردها و برنامه‌ریزی»، «جواد امام به عنوان رییس کمیته استان‌ها» و بالاخره «محمود صادقی در مقام رییس کمیته پایش و داوری» نام برده است؛ سیاستمدارانی که همگی چهره‌های شناخته‌شده در عرصه سیاست و نیز ازجمله افراد موثر و متنفذ در میان اصلاح‌طلبان هستند. 

ابراهیم اصغرزاده که فعالیت‌های سیاسی خود را از ابتدای پیروزی انقلاب شروع کرده و نامش به ‌نحوی به دانشجویان خط امام گره خورده، با سابقه حضور در مجلس و شورای شهر پایتخت چهره‌ای شناخته‌شده در فضای سیاسی کشور است. الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و از جمله نمایندگان ادوار مجلس است که از قضا در همین مجلس دهم نیز حاضر بود و سال پایانی را در قامت رییس کمیسیون اقتصادی پشت سر گذاشت و کنار فعالیت سیاسی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص عرصه رسانه در ایران نیز شناخته می‌شود. علیرضا علوی‌تبار نیز از چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلبی است که همچون حضرتی کنار فعالیت سیاسی، سابقه فعالیت رسانه‌ای را نیز در کارنامه دارد. جواد امام، دبیر کل مجمع ایثارگران و از چهره‌های نزدیک به سیدمحمد خاتمی است و محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و ازجمله نمایندگان مجلس دهم است و به عنوان سیاستمداری آشنا به مباحث حقوقی، حالا از چهره‌های  موثر جریان  اصلاحات  است.

ترکیب هیات رییسه جبهه اصلاحات ایران

اعضای «جبهه اصلاحات ایران» تکلیف هیات‌رییسه این نهاد بالادستی جریان اصلاحات را نیز مشخص کرده و به این ترتیب بهزاد نبوی رییس، حسین مرعشی نایب‌رییس اول، حسین کمالی نایب‌رییس دوم، آذرمنصوری سخنگو و علی باقری را به عنوان دبیر این نهاد بالادستی برگزیده‌اند. در میان این افراد، بهزاد نبوی یکی از باسابقه‌ترین و سرشناس‌ترین سیاستمدارانی است که از احترامی خاص نزد نیروهای جریان اصلاحات برخوردار است. حسین مرعشی که به عنوان یکی از چهره‌های شاخص حزب کارگزاران، مسوولیت سخنگویی این تشکل سیاسی را نیز برعهده دارد و حسین کمالی، دبیرکل حزب کار ایران که با سابقه وزارت در کارنامه در «جبهه اصلاحات ایران» ایفای نقش می‌کند. آذر منصوری نیز ازجمله زنان مطرح عرصه سیاست است که با وجود مشکلات فراوان و مخالفت‌هایی که طی سال‌های گذشته با فعالیت‌هایش شده اما همچنان با جدیت پیگیر کار سیاست است و علی باقری نیز با سابقه مدیریت در وزارت کشور دولت اصلاحات، در سال‌های گذشته نیز به عنوان رییس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی فعالیت می‌کند.

اصلاحات، پیش به ‌سوی شوراها

آذر منصوری اما علاوه بر آنچه پیش از این اشاره شد، از راه‌اندازی رسانه‌های مختص به «جبهه اصلاحات ایران» نیز خبر داده و اعلام کرده که این جبهه تصمیم گرفته از افراد صاحب‌صلاحیت در استان‌ها و شهرهای مختلف دعوت کند تا در انتخابات  شوراها  نام‌نویسی کنند.

اجماع اصلاح‌طلبانه زیر چتر «جبهه اصلاحات ایران»

البته در جریان اصلاحات تقریبا همه احزاب زیر پرچم «جبهه اصلاحات ایران» مشغول فعالیت سیاسی- انتخاباتی شده‌اند اما هنوز هستند معدود اصلاح‌طلبانی که ظاهرا ترجیح‌شان فعالیت فردی و «مستقل» است. اما «جبهه اصلاحات ایران» تصمیم خود را در این باره گرفته و تکلیفش را روشن کرده است. دیروز اسماعیل گرامی‌مقدم از اعضای این جبهه به خبرگزاری برنا گفته است: «در انتخابات بسیاری نامزد خواهند شد ولی ما مرحله‌ای به نام گزینش شورای نگهبان داریم. پس از این، احزاب به سازوکار و تصمیم‌گیری جبهه اجماع‌ساز تمکین خواهند کرد؛ چراکه برای هر کسی که نخواهد تمکین کند، از پیش تکلیف روشن است.» هنوز بیش از ۳ ماه تا روز برگزاری انتخابات باقی است و اصلاح‌طلبان به هر حال چاره‌ای ندارند جز انتظار برای تعیین تکلیف وضعیت صلاحیت کاندیداهای‌شان اما آنچه را به آنان مربوط است، انجام داده‌اند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها