تاکتیک اصلاح‌طلبان؛ حضور مشروط «لاریجانی»

کد خبر: 1055441

نمی‌توان علی لاریجانی را از فهرست گزینه‌های احتمالی حذف کرد زیرا بخشی از جریان‌های سیاسی تمایل به کاندیداتوری وی دارند.

تاکتیک اصلاح‌طلبان؛ حضور مشروط «لاریجانی»

گروه سیاست سایت فردا - حاشیه‌ها درباره ورود یا عدم ورود علی لاریجانی به رقابت‌های انتخاباتی پیش رو تمامی ندارد. نام او مدت‌ها است که به عنوان یک گزینه احتمالی سر زبان افتاده اما خودش تمایلی به روشن کردن تکلیف ندارد. اینکه خودش هم به تصمیم قطعی نرسیده و همچنان در حال برآورد فضا و موقعیت است یا اینکه در این سکوت تعمدی دارد، فرق نمی‌کند. رسانه‌ها مدام در حال گمانه‌زنی حول محور او هستند و هر روز هم یک حرف جدید مطرح می‌شود.

وجه اشتراک در همه این گمانه‌زنی‌ها اما تمایل اصلاح‌طلبان به ائتلاف با او و البته نیاز لاریجانی به جلب حمایت اصلاح‌طلبان است. این در حالی است که تحولات اخیر در جریان اصولگرا و کاسته شدن از احتمال کاندیداتوری رئیسی که نشانه‌های آن را می‌تواند در اظهارات اخیر سقای‌بی‌ریا مبنی بر انتخاب محصولی و جلیلی به عنوان گزینه‌های پایداری یافت؛ موجب افزایش نگاه‌های مثبت خاصه از سوی جامعه روحانیت و شورای وحدت به لاریجانی هستیم.

با این وجود تصمیم وی هنوز رسما اعلام نشده و آخرین خبر درباره از یک تکذیبیه فراتر نمی‌رود. منظور تکذیب خبری است که روزنامه اعتماد چند روز قبل درباره شرط لاریجانی و وابستگی تصمیم او به آمدن یا نیامدن جهانگیری منتشر کرده بود. برخی نزدیکان لاریجانی مثل لاهوتی و جعفرزاده در مصاحبه با «فردا» این مطلب را تکذیب و بعد هم خود «اعتماد» نوشت که چنین موضوعی صحت نداشته است.

در پی همین ماجراها امروز خبرگزاری مهر در گزارشی امکان حذف لاریجانی از فهرست کاندیداهای احتمالی را بررسی کرد. این رسانه اصولگرا با اشاره به اظهارات اخیر نزدیکان لاریجانی حضور مشروط وی در انتخابات را تاکتیک اصلاح طلبان خواند و نوشت: «لاریجانی برخلاف سال‌های گذشته که در متن سپهر سیاست و در راس قوه مقننه بود و در محافل و مجالس مختلف اظهار نظرهای گوناگونی می‌کرد، در این ماه‌ها بیشتر در پشت صحنه حاضر بوده و تلاش کرده چراغ خاموش فعالیت‌هایش را ادامه دهد. تنها اخباری که از سوی او منتشر شده پیام‌های تسلیتی بود که با توجه به تعداد بالای درگذشت‌های شخصیت‌های معروف کشور از سوی او صادر شده است. سند راهبردی ایران و چین و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دو موضوع مهم هستند که با وجود سکوت طولانی لاریجانی، همچنان به او مرتبط می‌شوند و این سکوت معنا دار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تکنوکرات ها هم از تمایل خود برای حمایت از او در رقابت‌های انتخاباتی سخن می‌گویند. محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ۸ اسفند در گفتگو با خبرگزاری دولت گفت: اگر اصلاح‌طلبان از معرفی نامزد ذاتی خود محروم شوند ممکن است کسی که از نظر مواضع به ما نزدیکتر باشد را حمایت کنیم؛ «علی لاریجانی» از جمله چهره‌هایی است که می‌توان درباره او بحث کرد و تصمیم گرفت.»

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه «آنطور که از فضا و از مناسبات سیاسی برمی‌آید، جامعه روحانیت مبارز، تمایل به نامزدی علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس در انتخابات پیش رو دارد و در صدد است تا سایر اصولگرایان را نیز با نظر خود همگام کند.» اینطور نتیجه گیری می‌شود که « براین اساس نمی‌توان با قاطعیت «علی اردشیر لاریجانی» را از سبد گزینه‌های احتمالی ریاست جمهوری بیرون گذاشت، به دلیل آنکه چه او بخواهد و چه نخواهد بخشی از جریان‌های سیاسی تمایل به کاندیداتوری وی دارند از این رو احتمال می‌رود او در حاشیه، برنامه‌های خود را جهت حضور در میدان رقابت نفس‌گیر در خرداد سال آینده آماده و در زمان معین روزه سیاسی اش را افطار می‌کند. به هرحال باید منتظر رویدادهای مهم در یک ماه آینده ماند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها