ظریف: همان طور که موشک ساختیم، واکسن کرونا هم ساختیم

کد خبر: 1056458

وزیر امور خارجه با بیان اینکه کاش می‌فهمیدیم که نمی‌توان واکسن را احتکار کرد و غرب چرا سه برابر نیاز مصرفی خود، واکسن احتکار کرده است؟، گفت: تلاش دانشمندان ما در کنار تلاش دانشمندان سایر کشورها برای ما این امکان را فراهم کرد تا همان طور که ناگزیر شدیم موشک را خودمان بسازیم، واکسن کرونا را هم خودمان بسازیم.

ظریف: همان طور که موشک ساختیم، واکسن کرونا هم ساختیم

خبرگزاری ایرنا: محمد جواد ظریف روز دوشنبه در مراسم اختتامیه رویداد کرونا روایت در برج میلاد تهران افزود: همه در برابر این درد مشترک بشر یکسان بودند. اگر یک کشور نا امن باشد، همه جهان نا امن می‌شود. نمی‌توان به قیمت نا امن کردن دیگران، برای خود امنیت بخریم. نمی‌توانیم با فشار بر دیگران، برای خود آینده بسازیم. ای کاش کرونا، حداقل این درس را هم به ما می‌داد تا بفهمیم در جهان به هم پیوسته، همه در یک کشتی نشسته‌ایم.

وی ادامه داد: ای کاش در ایران در دعواهای گروهی و جناحی می‌فهمیدیم، همه این کشور اعم از راست و چپ، تند و لیبرال، در کشتی انقلاب نشسته‌ایم که در طوفان حوادث با همبستگی می‌توانیم به سمت آینده بهتر برویم.

نمی‌توان واکسن را احتکار کرد

وزیر امور خارجه بیان کرد: کاش می‌فهمیدیم که نمی‌توان واکسن را احتکار کرد. غرب چرا سه برابر نیاز مصرفی خود، واکسن احتکار کرده است. عدالت در توزیع واکسن و ایجاد فرصت برابر برای کشورهای غنی و فقیر اهمیت دارد. هیچ بیمار تهی دستی پشت در بیمارستان نماند و این افتخار کشور ما است.

وی افزود: آنهایی که مانع انتقال پول ما برای خرید واکسن شدند، آیا می‌توانند بگویند از کرونا درست انسانیت و تواضع و رواداری گرفتند؟ همه ما باید از این آموزشگاه یک ساله که فرزندان ما در خانه بودند و نتوانستند به مدرسه بروند، درس بگیریم که حد و نیاز و ضرورت و وابستگی خود و پیوستگی به یکدیگر را بیاموزیم.

همه مردم قدردان جامعه پزشکی هستند

ظریف گفت: ایثارگران حوزه سلامت برای کشور افتخار آفریدند و یاد آنها را گرامی می‌داریم. هیچ کلامی نمی‌تواند میزان وام داری ما به جامعه پزشکی را بیان کند. مردم قدردان هستند. بدانید که همه ما خود را وام دار می‌دانیم و امید داریم که بتوانیم به شایستگی از این خدمت بزرگی که جامعه پزشکی به کشور کرده و نام کشور را بلند آوازه کرده، قدردانی کنیم.

کرونا ضعف انسان را مشخص کرد

وزیر امور خارجه اظهار کرد: کرونا چند واقعیت را که همه ما می‌دانستیم را برای ما آشکارتر کرد. واقعیت اول ضعف انسان بود. نیاز است که هرچند وقت یک بار به ضعف خود پی ببریم و بدانیم در برابر این پهنای گسترده هستی، ذره‌ای هستیم که برخی اوقات جایگاه خود را فراموش کرده و سلطه‌گری و گردن‌کشی می‌کنیم و دیگران را زیر بار فشار قرار می‌دهیم، اما متوجه نمی‌شویم که چنین ویروسی می‌تواند تمام جهان را به زانو در آورد.

وی ادامه داد: بزرگترین قدرت‌های تبلیغاتی و علمی جهان در برابر این ویروس ناتوان است. ایالات متحده آمریکا بیشترین آسیب و بالاترین مرگ و میر را از ویروس کرونا دیده و این نشان می‌دهد در جهان فقط یک ابرقدرت داریم و آن ذات مقدس باری تعالی است. همه ابرقدرت‌ها باید بپذیرند و باور کنند که می‌توانند در برابر اراده خدا و ملت‌ها شکست بخورند.

همان طور که موشک ساختیم، واکسن کرونا هم ساختیم

ظریف گفت: تلاش دانشمندان ما در کنار تلاش دانشمندان سایر کشورها برای ما این امکان را فراهم کرد تا همان طور که ناگزیر شدیم موشک را خودمان بسازیم، واکسن کرونا را هم خودمان بسازیم.

وی ادامه داد: نیازمند اتکا به خودمان هستیم، ضمن این‌که به روابط گسترده با همه جهان هستیم، ضمن این‌که نیازمند تنش زدایی رابطه با جهان هستیم، اما باید بپذیریم که زمانی می‌توانیم به آن موهبت‌ها دست پیدا کنیم که در داخل منسجم و قوی روی پای خود بایستیم.

ظریف تصریح کرد: ویروس کرونا نشان داد که جهان چقدر به هم پیوسته است و این یعنی در دنیای جهانی شده، ما امکان برخورداری از سلامت در حالیکه همسایه ما بیمار باشد را نداریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها