جهانگیری: هیچ ایرانی راضی به نابودی دریاچه ارومیه نیست

کد خبر: 1056568

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک برنامه موفق مستندسازی شود، گفت: هدف مشترک همه ما احیای دریاچه ارومیه است و هیچ ایرانی راضی به نابودی این دریاچه نیست.

جهانگیری: هیچ ایرانی راضی به نابودی دریاچه ارومیه نیست

خبرگزاری فارس: چهاردهمین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه عصر امروز (دوشنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

وی در این جلسه با اشاره به اقدامات صورت گرفته و دستاوردهای حاصل شده در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: لازم است مستندسازی دقیقی از روند اجرای طرح های نجات دریاچه ارومیه تدوین و به عنوان یک نمونه موفق اجرای طرح های بزرگ ارائه شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: سال 92 وقتی موضوع احیاء دریاچه ارومیه از سوی دولت مطرح شد، برخی تصور می کردند که دولت به دنبال کاری عبث و بیهوده است و می خواهد صرفاً تبلیغات کند اما با پای کار آمدن دستگاه های اجرایی ذیربط و دانشگاه صنعتی شریف گام های موثری در جهت احیاء دریاچه ارومیه برداشته شد.

جهانگیری ادامه داد: هرگاه از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور استفاده شده است، نتایج خوبی به دست آمده که علاوه بر احیاء دریاچه ارومیه موارد دیگری نیز طی سال های اخیر با کمک دانشگاه ها با موفقیت به انجام رسیده است.

وی همچنین با قدردانی از استانداران آذربایجان غربی و شرقی و کردستان اظهار داشت: انصافاً استانداران نیز در جریان احیاء‌ دریاچه ارومیه خوب پای کار آمدند و علاوه بر کمک به اجرای طرح ها، پای اعتراضات و دغدغه های مردم نیز نشستند و تلاش کردند به مطالبات و انتظارات مردم پاسخ دهند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: احیای دریاچه ارومیه نشان داد اگر عزم و اراده برای اجرای طرحی شکل بگیرد و همه پای کار بیایند، حتی کارهایی که ابتدا تصور می شود غیرممکن است، با اتکا به علم و دانش و خرد جمعی قابل انجام خواهد بود.

 جهانگیری ادامه داد: برخی تالاب های کشور نظیر تالاب انزلی، میانکاله و خلیج گرگان نیز با مسایل و مشکلاتی روبرو هستند که باید برنامه ریزی های لازم برای احیاء این تالاب ها انجام شود و همه پای کار بیایند تا شاهد بهبود وضعیت این تالاب ها باشیم تا از پیامدهای نامطلوب زیست محیطی ناشی از مرگ تالاب ها جلوگیری شود.

وی با قدردانی از همه دست اندرکاران و مجریان طرح های مرتبط با احیاء دریاچه ارومیه طی سال های اخیر گفت: احیاء دریاچه ارومیه را به همه مردم ایران و به خصوص مردم مناطق اطراف این دریاچه تبریک می گویم که در این مدت شرایط را تحمل و همراهی های لازم را با مجریان طرح احیاء ‌دریاچه ارومیه انجام دادند.

معاون اول رییس جمهور همچنین از سازمان برنامه و بودجه که در این مدت اعتبارات لازم برای اجرای طرح های احیاء دریاچه ارومیه را تأمین کرده است، قدردانی کرد و از این سازمان خواست اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل طرح ها و حفظ دریاچه ارومیه را نیز تأمین کند.

جهانگیری با اشاره به برخی اختلاف نظرها در خصوص اجرای طرح های احیاء ‌دریاچه ارومیه تصریح کرد: ‌باید تلاش کنیم اختلاف نظرها از طریق گفتگوی صمیمانه حل وفصل شود چرا که هدف مشترک همه ما احیاء دریاچه ارومیه است و هیچ ایرانی راضی به نابودی این دریاچه نیست.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر ضرورت تلاش برای حفظ و احیاء دریاچه ارومیه گفت: برای اینکه وضعیت دریاچه ارومیه به شرایط گذشته بازنگردد لازم است به صورت مستمر رصد و پایش انجام شود که در این خصوص تصمیماتی در دولت انجام خواهد شد تا همواره شرایط دریاچه مورد بررسی قرار گیرد.

در این جلسه که وزیر نیرو، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار آذربایجان غربی نیز حضور داشتند، مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیاء‌ دریاچه ارومیه گزارشی از آخرین وضعیت این دریاچه و اقدامات انجام شده از سال 96 تا 99 ارائه کرد.

در این گزارش به مقایسه میزان عمق، و حجم دریاچه ارومیه از سال 92 تا 99 نیز پرداخته شد و توضیحاتی در خصوص وضعیت بارش ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و تغییرات تراز این دریاچه مطرح شد.

مسعود تجریشی همچنین به ارائه تصاویر ماهواره ای از تغییرات سطح پوشش آبی دریاچه ارومیه و سوابق اقدامات انجام گرفته در طرح ملی دریاچه ارومیه از سال 92 تا 99 پرداخت و گزارشی از زمان بندی نقشه راه احیاء دریاچه ارومیه ارائه کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها