فعال اصلاح‌طلب: دولت روحانی کم‌کاری خاصی نداشته!

کد خبر: 1057003

داریوش قنبری طی یادداشتی با عنوان «کم‌شانس‌ترین دولت تاریخ ایران» در روزنامه آرمان نوشت: «دولت هرآنچه می‌‍‌توانست را برای کشور انجام داد. شاید عده‌ای انتظاراتی داشته باشند که محقق نشده باشد... دولت از تمام توان خود در پیشبرد منافع ملی استفاده کرده است. کم‌کاری خاصی به آن معنا که ناشی از کاستی مدیریتی دولت باشد، دیده نمی‌شود.[!!]»

فعال اصلاح‌طلب: دولت روحانی کم‌کاری خاصی نداشته!

کیهان: داریوش قنبری طی یادداشتی با عنوان «کم‌شانس‌ترین دولت تاریخ ایران» در روزنامه آرمان نوشت: «دولت هرآنچه می‌‍‌توانست را برای کشور انجام داد. شاید عده‌ای انتظاراتی داشته باشند که محقق نشده باشد... دولت از تمام توان خود در پیشبرد منافع ملی استفاده کرده است. کم‌کاری خاصی به آن معنا که ناشی از کاستی مدیریتی دولت باشد، دیده نمی‌شود.[!!]»

این نوشتار در ادامه آورده: «مسئله تحریم‌ها نیز از همین دست موضوعات است که به عنوان یک متغیر خارجی بر عملکرد دولت تاثیر منفی می‌گذارد. دولت متعهدانه تلاش کرد تحریم‌هایی را که به واسطه عملکرد دولت قبل و مجموع سیاست‌های اتخاذشده به کشور تحمیل شده بود بردارد و برجام را به نتیجه رساند. با این حال کم‌شانسی آورد و باید دولت روحانی را کم‌شانس‌ترین دولت تاریخ ایران تلقی کرد. درست در زمانی که تحریم‌ها رفع شده بود و دولت قصد داشت از مواهب اقتصادی برجام برای حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده کند، شاهد روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و به شکل غیرقابل انتظاری پشت پا زدن او به برجام بودیم. نهایتا دولت به همان مشکلات پیش از برجام و مسئله تحریم‌های موجود بازگشت. دولت از این لحاظ بدشانسی آورد که دولتی در آمریکا روی کار آمد که به هیچ ضابطه عقلانی‌ای پایبند نبود؛ البته دلواپسان داخلی نیز با متغیر خارجی همسو شدند و عملا می‌بینیم، مشکلاتی که پدید آمد، ارتباط چندانی با دولت پیدا نخواهد کرد.»

یادداشت فوق در حالی بخشی از مشکلات امروز جامعه را به گردن تحریم می‌اندازد که دولت تدبیر و امید با شعار رفع همه تحریم‌ها روی کار آمد. اما در پاسخ بقیه ادعاهای این یادداشت شما را به مطالب دیگری که در همین شماره آرمان منتشر شده ارجاع می‌دهیم؛ بخوانید:

آرمان طی گفت‌وگویی با رسول منتجب‌نیا آورده است: «در دولت آقای روحانی کمتر به نظر کارشناسان و صاحب‌نظران توجه می‌شود. مجموعه یاران آقای روحانی، خود را از گرفتن نظرات و پیشنهادات اقتصاددانان، کارشناسان فرهنگی، سیاستمداران و غیره بی‌نیاز می‌بینند... از وزارت اقتصاد گرفته تا وزارت جهاد و سازندگی و وزارت صمت و بعضی دیگر از وزارتخانه‌ها، به صورت فرعی در حوزه اقتصادی مسئولیت‌هایی را بر عهده‌دارند. زمانی که هر کدام از این وزارتخانه‌ها صحبت می‌کنند، به قول معروف، توپ را به زمین دیگری‌انداخته و خود را از مسئولیت مبرا می‌کنند. همین سلب مسئولیت، تا حدی کشور را در زمینه مورد ذکر دچار مشکل خواهد کرد... وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید وزارت صنعت، معدن و تجارت مقصر است و این وزارتخانه می‌گوید وزارت جهاد مشکل دارد. ممکن است هر دو وزارتخانه بگویند در معضل به‌وجود‌آمده وزارت اقتصاد یا بانک‌ها تقصیر دارد. این نشان از ناهماهنگی درون دولت در بخشی مانند اقتصاد است.» وی گفت: «ناهماهنگی [میان دولت] بسیار مشهود است. زمانی که صداوسیما برنامه‌های اقتصادی را مطرح کرده و گاهی گفت‌وگویی بین وزارتخانه‌ها می‌گذارد، انسان از ناهماهنگی‌هایی که میان دو یا سه وزارتخانه و ارگان دولتی وجود دارد، متاثر می‌شود. این هم یکی از مسائلی است که می‌توان روی آن انگشت گذاشت و دولت‌های دیگر باید واقعا برای این معضل فکری کنند.» دیگر اینکه سعید شریعتی در مصاحبه با آرمان گفت: «طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و به اصل 113قانون اساسی رای می‌دهند و مسئول اجرای قانون اساسی بعد از مقام معظم رهبری دومین مقام عالی‌رتبه کشور یعنی رئیس‌جمهور و صاحب اختیارات گسترده در هماهنگی قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح از جایگاه ریاست شورای عالی امنیت ملی است. ضمن اینکه دولت به معنی هیئت وزیران، سازمان‌ها و نهادهای زیرمجموعه‌اش، معاونت‌های رئیس‌جمهوری و سازمان‌هایی که زیر نظر خود رئیس‌جمهور هستند قدرت قابل ملاحظه‌ای در کشور دارند، موثرند و اگر انتخاب درستی اتفاق بیفتد، می‌تواند سرنوشت کشور را به سمت و سوی فلاح و صلاح جهت بدهند.» آرمان در گزارشی نوشت: «...مردم با هزینه بیشتری اقلام مورد نیاز خود را در حجم پایین‌تری تهیه کردند. همه این اتفاقات به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی و ناکارآمدی مدیریتی است که امروز در کشور جاری است. هر چند که نمی‌توان قدرت مخرب فشارهای خارجی را نادیده گرفت، اما مسئولان اقتصادی موظف بودند و هستند که برای مقابله با تحریم‌ها بهترین تلاش خود را کنند ولی در عین ناباوری در همین سال میزان فسادهای مالی و به‌هدر رفتن بیت‌المال را شاهد بودیم. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رانت و فساد و نبود برنامه‌ریزی دقیق و تصمیمات لحظه‌ای در کشور، باعث شده تا امروز اقتصاد در باتلاق مشکلات فرو برود و آسیب‌های ناشی از آن متوجه مردم به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر شود.» آرمان همچنین در گزارش دیگری نوشت: «ایران اسلامی به یمن دولتی ناکارآمد که اصلاح‌طلبان در دامن رأی مردم گذاشته‌اند با مشکلاتی در عرصه‌های اقتصادی مواجه است.» نکته دیگری که در پاسخ به نویسنده باید تصریح کرد، این است که همسو با خارج؛ منتقدان نبودند، مدعیان وطن‌فروش اصلاحات بودند که مطابق خواست ترامپ، پالس مذاکره ارسال و آمریکا را برای تحریم بیشتر تشویق می‌کردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها