هیچ کدام ما در پی حمایت از لاریجانی نیست

کد خبر: 1057723

سخنگوی جبهه اصلاحات: بهتر است آقای لاریجانی نامزد جناح اصولگرا باشد و حتماً هم در جناح اصولگرا طرفداران خیلی جدی دارد.

هیچ کدام ما در پی حمایت از لاریجانی نیست

گروه سیاست سایت فردا – موضع انتخاباتی کارگزاران در ماه‌های اخیر محل بحث بوده و است. دلیلش نیز رفتار کج دار و مریض این حزب اصلاح‌طلب و اظهاراتی ضد و نقیضی است که اعضای آن درباره ائتلاف و حمایت از لاریجانی بیان می‌کنند. یک روز عطریانفر احتمال حمایت از لاریجانی را ممکن می‌داند و روز دیگر فائزه هاشمی می‌گوید که کرباسچی یعنی دبیرکل کارگزاران تنها فردی است که دنبال ائتلاف با لاریجانی است!

حالا هم که حسین مرعشی، سخنگوی این حزب برای چندمین بار این گزینه به طور کلی از روی میز برمی‌دارد. او در مصاحبه‌ای با ایرنا می‌گوید: « این موضوع شایعه‌ای بیش نیست و هیچ‌کس در حزب کارگزاران تا امروز از علی لاریجانی طرفداری نکرده است».

مرعشی خاطرنشان کرد: «ما اصلاح‌طلبان بسیار مصمم هستیم دولت فن‌گرا و جامعی را روی کار بیاوریم که اولویتش حل و فصل مشکلاتی باشد که در ۲ سال اخیر بر ملت ایران تحمیل شده است. دولتی که نه فقط دولت اصلاح‌طلبان بلکه دولت همه ملت ایران باشد.»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره معرفی نامزد اصلاح‌طلب حائز صلاحیت، گفت: «اینکه از نامزد اصلاح‌طلب دارای صلاحیت نام ببریم، از حالا تبلیغات زودهنگام تلقی می‌شود. ما یک مجموعه دست‌کم ۱۰ نفره از اصلاح‌طلبانی را داریم که در صحنه حاضر می‌شوند و از ثبت نام آنها در انتخابات استقبال می‌کنیم. مجبوریم هر نظری که شورای نگهبان ارائه کرد را بپذیریم تا میان باقی‌مانده این افراد براساس روش‌های علمی نظرسنجی، دست به انتخاب بزنیم.»

مرعشی درباره اعلام نامزدی برخی دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب، گفت: «کسی که ادعای اصلاح‌طلبی داشته باشد ولی نظم جمعی را نپذیرد، خودش ضرر می‌کند. جبهه اصلاحات مخاطبان مشخص و پایگاه رای گسترده ای دارد و دارای آن مقدار درک، فهم و شعور و بینش سیاسی است که بفهمد چه کسی تسلیم نظر جمع می‌شود و چه کسی فردگرا است.»

وی درباره برخاستن صداها و اظهارنظرهای متفاوت از درون حزب کارگزاران و همچنین طرفداری برخی اعضای شاخص حزب از برخی شخصیت‌های سیاسی، یادآور شد: «این یک شایعه بیشتر نیست و تحلیل شما را خیلی با واقعیت سازگار نمی‌دانم. هیچ‌کس در حزب کارگزاران و حتی آقای عطریانفر تا امروز طرفداری علی لاریجانی را نکرده است.»

سخنگوی حزب کارگزاران درباره طرفداری طیف راست این جریان و محمد عطریانفر از علی لاریجانی، گفت: «ما طیف راست نداریم و هیچ‌کدام از ما اکنون در پی حمایت از آقای لاریجانی نیستیم. ضمن اینکه این موضوع از ارزش‌های آقای لاریجانی کم نمی‌کند. آقای لاریجانی شخصیتی قابل احترام و مفید برای کشور است ولی رابطه جناحی با ما ندارد.»

مرعشی افزود: «ما در یک جناح قرار داریم و ائتلافی شکل داده‌ایم و قرار نیست حزب کارگزاران جدای از جبهه اصلاحات ایران تصمیمی اتخاذ کند. البته اگر امکانی وجود داشت که جبهه اصلاحات ایران به چنین گرایشی برسد که نمی‌رسد، چنین موضوعی دور از ذهن نبود. بنابراین جبهه اصلاحات ایران تصمیم خود را گرفته که حتما نامزد اصلاح‌طلب داشته باشد و حتماً هم این کار را خواهد کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «تصمیمی که ما تا امروز گرفتیم حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب است و به اندازه کافی هم ظرفیت داریم. بهتر است آقای لاریجانی نامزد جناح اصولگرا باشد و حتماً هم در جناح اصولگرا طرفداران خیلی جدی دارد.»

مرعشی درباره اظهارتش درباره حمایت احتمالی از نامزدی علی اکبر ناطق نوری، گفت: «اگر او به صحنه انتخابات بیاید، خیلی‌ها حاضرند از ناطق نوری حمایت کنند ولی آقای ناطق نامزد نمی‌شود.  ما با او صحبت هم کرده‌ایم اما قصد ندارد به صحنه رقابت‌ها بیاید. ما نامزد حزبی خود را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کنیم و در قالب جبهه اصلاحات به یک نامزد واحد خواهیم رسید.»

نایب رییس جبهه اصلاحات ایران درباره تقسیم اعضای سازوکار اجماعی اصلاج‌طلبان به دو طیف طرفداران اسحاق جهانگیری و محمد جواد ظریف، گفت: «این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و هنوز بحث اشخاص مطلقا در جبهه مطرح نشده و چنین دسته‌بندی هم وجود ندارد.  اسامی افراد در جبهه مطرح می‌شود ولی درباره آنها بحثی نشده است.  پیش‌بینی می‌کنم جبهه اصلاحات بعد از بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان وارد انتخاب نامزد ائتلافی خواهد شد.»

مرعشی در ادامه درباره منظورش از هشدار درباره ظهور نوعی از رادیکالیسم که شعار انقلابی می‌دهد ولی برای کشور و نظام خطر دارد، گفت: برای رادیکال‌ها احترام قائلم و معتقد هستم آنها باید به اندازه پایگاه رای‌ خود در عرصه سیاسی حضور داشته باشند.  

 

وی افزود: با رادیکالیسم مخالف نیستم. رادیکالیسم بخشی از جامعه ایران است و باید به اندازه پایگاهش حضور داشته باشد و به همان اندازه سخن بگوید ولی در نبود اکثریت مردم که میانه روی، خرد و خویشتنداری در عرصه سیاست را می‌پسندند، آنها می‌توانند جای اکثریت را بگیرند و به یک خطر تبدیل شوند.

مرعشی بالاترین سبد رای اصولگرایان را متعلق به ابراهیم رییسی و قالیباف دانست و گفت: آقای قالیباف بسیار مشعشع، خوب و تودل‌برو و دوست خوب ما است ولی برای فرماندهی مناسب‌تر است تا ریاست مجلس.  قالیباف نیروی فعال و پرکار و مناسب برای کارهای اجرایی است نه کار اجرایی در سطح رییس جمهوری. از آنجایی که تجربه مجلس را نداشت، در طول یکسال گذشته در مجلس لطمات زیادی به خود زد. امیدوارم با این تجربه‌ یکساله بتواند رییس مجلس خوبی باشد.

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها